Terugval: mijn hond doet zijn behoeften weer in huis

C
Cannibalkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een probleem met de hond van mijn vriendin.

Even wat achtergrondinformatie: de hond is nu ruim een jaar oud. Hij woonde eerst bij mijn vriendin en haar ex. Ze hebben hem maandenlang zijn eigen gang laten gaan.

Het resultaat: de hond is de baas in huis, mijn vriendin heeft hem enorm verwend en nu heeft hij echt héél veel aandacht nodig en vertoont hij veel ongewenst gedrag.

Om dit aan te pakken hebben we de hulp ingeschakeld van een hondentrainer. Hij heeft ons tips gegeven om hem zelfstandiger te maken, hem te leren niet meer aan de lijn te trekken, niet meer tegen mensen op te springen... kortom, om een braaf hondje te worden.

Hij legde ook uit dat de hond voorlopig niet meer op de bank mag en niet meer in bed mag slapen. Mijn vriendin wilde dat wel, maar ik vond het verschrikkelijk omdat hij ons 's nachts wakker hield (lekken in ons gezicht, over ons heen lopen...)

Als straf kregen we het advies om hem 10 minuten in de badkamer te zetten na drie keer achter elkaar iets fout te hebben gedaan.

Sindsdien gaat het stapje voor stapje beter. We kunnen zijn gedrag corrigeren en vooral dat van onszelf. Hij trekt steeds minder aan de lijn, hij gromt niet meer als we bij zijn voerbak komen...

MAAR... natuurlijk is er een MAAR.

Sinds we de methodes van de trainer toepassen, doet de kleine rakker geen moeite meer om zijn behoeften buiten te doen!

- 's Nachts als we slapen, plast of poept hij op de grond

- Overdag als we weg zijn, plast hij op de grond of op de bank

- Hij wordt steeds destructiever als we er niet zijn

Voordat we met de training begonnen, hadden we hier helemaal geen problemen mee.

Ik weet niet meer wat ik moet doen....

We zien de trainer binnenkort weer, maar ik zou graag al wat oplossingen hebben. Hondenpoep opruimen bij het opstaan is bij ons thuis geen hobby.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is mentaal echt zwaar, nog afgezien van alle streken die hij uithaalt; we moeten hem constant negeren of straffen. Het voelt bijna alsof we helemaal geen hond hebben. Ik hoop dat de situatie snel verbetert. Denken jullie dat hij vanzelf stopt met in huis plassen en poepen, of moet ik zelf iets doen?
    De hondentrainer die je begeleidt, kan je hierover het beste adviseren, omdat die je situatie al kent.

Je zou het er met hem over moeten hebben voordat dit gedrag er echt 'inslijt'. Zelfs via de telefoon kan hij je waarschijnlijk al een beetje de goede weg op helpen.

In ieder geval laat je hond tot nu toe zien dat hij zich goed kan aanpassen, dus er is geen reden waarom het niet zou lukken om dit laatste probleem op te lossen. Het kost wat werk, maar daarna zal je echt blij zijn dat je het gedaan hebt.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Het is mentaal echt zwaar, nog los van alle streken die hij uithaalt; we hebben het gevoel dat we hem constant moeten negeren of straffen.

Het voelt bijna alsof we helemaal geen hond hebben.

Ik hoop dat de situatie snel verbetert.

Denken jullie dat hij vanzelf stopt met binnen zijn behoefte doen, of moet ik zelf actie ondernemen?

Vertaald Frans
    Mattcanin
    Mattcanin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt. Hij doet het vast niet met opzet, maar hij probeert je aandacht te trekken omdat hij niet lekker in zijn vel zit. Al die veranderingen zijn niet makkelijk voor hem en dat is heel normaal; hij kan immers niet praten om zich op een andere manier uit te drukken dan hij nu doet. Hij heeft tijd nodig om aan de nieuwe regels te wennen.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet zeker of een hond plast of poept met de gedachte "ik ga de aandacht van mijn baasjes trekken". Dat lijkt me een veel te ingewikkelde redenering voor een hond.

Het heeft vast wel te maken met het feit dat hij nu niet meer zomaar kan doen wat hij wil. Maar een hond redeneert niet zoals een mens. Hij doet dit niet uit wraak of om aandacht te trekken. Zo diep denkt hij niet na.

Ik zou zeggen dat het vergelijkbaar is met een kind dat weer in bed begint te plassen. Dat doen ze niet om de aandacht van hun ouders te trekken, maar omdat ze niet lekker in hun vel zitten.

Dat is een beetje wat er met jouw hond gebeurt door al die veranderingen.

Hij was de koning van het huis en ineens wordt hij weer op zijn plek gezet als hond. Dat brengt hem een beetje van slag, dat is heel normaal.

Een hond blijft eigenlijk zijn hele leven een kind. Ze vertonen vergelijkbaar gedrag.

Vertaald Frans
    Mattcanin
    Mattcanin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij probeert je aandacht te trekken, dat is heel normaal omdat hij merkt dat er dingen veranderen. Maak het niet schoon waar hij bij is en negeer hem gewoon, zodat hij begrijpt dat zijn geklier geen zin heeft en dat je niet toegeeft. Het zal even lastig zijn, maar je moet echt even volhouden ;)

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

En om het even helemaal goed te doen, heeft hij weer in de woonkamer gepoept omdat m'n vriendin een dutje aan het doen was....

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

En om het feest compleet te maken, heeft hij weer in de woonkamer gepoept omdat mijn vriendin net een dutje aan het doen was....

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Nieuw avontuurtje van de dag: mijn vriendin legt haar vuile was een paar minuten op de grond en de hond plast er gewoon overheen waar ze bij staat...

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Het is een Corgi. We laten hem lekker loslopen zodat hij plezier kan maken. We hebben twee mooie parken vlakbij en een hondenpark in de buurt. We proberen het wat af te wisselen zodat hij er niet op uitgekeken raakt.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!