Terugval: mijn hond doet zijn behoeften weer in huis

C
Cannibalkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb een probleem met de hond van mijn vriendin.

Even wat achtergrondinformatie: de hond is nu ruim een jaar oud. Hij woonde eerst bij mijn vriendin en haar ex. Ze hebben hem maandenlang zijn eigen gang laten gaan.

Het resultaat: de hond is de baas in huis, mijn vriendin heeft hem enorm verwend en nu heeft hij echt héél veel aandacht nodig en vertoont hij veel ongewenst gedrag.

Om dit aan te pakken hebben we de hulp ingeschakeld van een hondentrainer. Hij heeft ons tips gegeven om hem zelfstandiger te maken, hem te leren niet meer aan de lijn te trekken, niet meer tegen mensen op te springen... kortom, om een braaf hondje te worden.

Hij legde ook uit dat de hond voorlopig niet meer op de bank mag en niet meer in bed mag slapen. Mijn vriendin wilde dat wel, maar ik vond het verschrikkelijk omdat hij ons 's nachts wakker hield (lekken in ons gezicht, over ons heen lopen...)

Als straf kregen we het advies om hem 10 minuten in de badkamer te zetten na drie keer achter elkaar iets fout te hebben gedaan.

Sindsdien gaat het stapje voor stapje beter. We kunnen zijn gedrag corrigeren en vooral dat van onszelf. Hij trekt steeds minder aan de lijn, hij gromt niet meer als we bij zijn voerbak komen...

MAAR... natuurlijk is er een MAAR.

Sinds we de methodes van de trainer toepassen, doet de kleine rakker geen moeite meer om zijn behoeften buiten te doen!

- 's Nachts als we slapen, plast of poept hij op de grond

- Overdag als we weg zijn, plast hij op de grond of op de bank

- Hij wordt steeds destructiever als we er niet zijn

Voordat we met de training begonnen, hadden we hier helemaal geen problemen mee.

Ik weet niet meer wat ik moet doen....

We zien de trainer binnenkort weer, maar ik zou graag al wat oplossingen hebben. Hondenpoep opruimen bij het opstaan is bij ons thuis geen hobby.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, straf hem niet elke keer als hij op de bank springt. Anders krijg je een conflictsituatie met hem en wordt het een wedstrijdje wie het eerste zijn geduld verliest – en in dat spelletje zijn honden echt wereldkampioen ^^.

Zeg een resoluut "nee" precies op het moment dat hij van plan is om erop te springen, niet pas als hij er al op staat. Je moet hem van tevoren afremmen, desnoods door fysiek tussen hem en de bank te gaan staan.

Als hij zelfs dan niet naar je luistert, kun je het beste bij de basis beginnen en hem leren gehoorzamen door te belonen wat hij goed doet.

Om hem te leren luisteren, moet je ook elke dag een korte gehoorzaamheidstraining doen. Oefen wat hij al kent, zoals "zit", "af" en "staan", en leer hem nieuwe dingen zoals "plaats" of "blijf". Een goede "zit" of "af" duurt niet maar 2 seconden, dat moet hij steeds langer kunnen volhouden.

Houd de trainingssessies kort, 10 minuten is genoeg, maar doe het wel elke dag. Word vooral niet boos en beloon commando's die goed worden uitgevoerd met spelletjes, hondensnoepjes of een flinke aai. Eindig elke sessie met een oefening die hij goed beheerst en doe zowel voor als na de training een leuk spelletje.

Anti-trektuigen met een ring op de borst zijn erg effectief. Zelf heb ik veel gehad aan het True Love-harnas toen ik mijn voet had gebroken en mijn hond nog aan de lijn trok. Met een slipketting loopt hij het risico dat hij alleen maar harder en stugger wordt, zeker als hij al een sterk karakter heeft en eigenwijs is.

Kussens in een mand leggen blijft toch minder comfortabel dan een bank of een bed.

Zelf heb ik de mand van mijn hond, waar ze bijna nooit in ging, vervangen door dit:

https://www.amazon.nl/PawHut-hondenmand-verhoogd-ligvlak-donkerblauw/dp/B07CPQ8FXL

Het is comfortabel, lekker zacht en hij ligt niet direct op de koude vloer. Ik ben echt heel tevreden over dit hondenbed. Bovendien is de hoes er makkelijk af te halen, kan hij in de wasmachine en droogt hij snel.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik ga proberen hem te belonen als hij er uit zichzelf af komt.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Het is overduidelijk een roep om aandacht. Maar het is echt constant... ik heb geprobeerd hem af te leiden van de bank door een bal te gooien, met hem te spelen, te knuffelen, enz. Maar zodra ik stop, hup, dan springt hij weer bovenop me of op de bank...

De bedoeling is "lief", maar in het dagelijks leven kunnen mijn vriendin en ik niet eens even knuffelen zonder dat hij op ons springt, en als ik op een stoel aan het werk ben, springt hij de hele tijd tegen me op.

En nu komt het echte probleem, dat is een stuk lastiger: hij wordt agressief naar ons toe als we naar bed gaan of als we het appartement verlaten... Vanmorgen heeft hij me zelfs gebeten!

Ik probeer consequent te blijven: als de hond zich niet goed gedraagt, moet hij 15 minuten de badkamer in. Maar nu probeert hij me te bijten als ik hem aan zijn halsband meetrek (ik doe dat heel rustig om de agressie niet verder aan te wakkeren).

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Het is overduidelijk een roep om aandacht. Maar het is echt constant... ik heb geprobeerd hem af te leiden van de bank door een bal te gooien, met hem te spelen, te knuffelen, enz. Maar zodra ik stop, hup, dan springt hij weer bovenop me of op de bank...

De bedoeling is "lief", maar in het dagelijks leven kunnen mijn vriendin en ik niet eens even knuffelen zonder dat hij op ons springt, en als ik op een stoel aan het werk ben, springt hij de hele tijd tegen me op.

En nu komt het echte probleem, dat is een stuk lastiger: hij wordt agressief naar ons toe als we naar bed gaan of als we het appartement verlaten... Vanmorgen heeft hij me zelfs gebeten!

Ik probeer consequent te blijven: als de hond zich niet goed gedraagt, moet hij 15 minuten de badkamer in. Maar nu probeert hij me te bijten als ik hem aan zijn halsband meetrek (ik doe dat heel rustig om de agressie niet verder aan te wakkeren).

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In plaats van steeds maar weer te straffen, kun je hem beter leren om van de bank af te gaan. Dat betekent dan natuurlijk wel dat hij er eerst op mag, maar als hij begrijpt dat eraf gaan hem een beloninkje oplevert, zal hij het de volgende keer veel makkelijker doen ^^ Zou het kunnen dat het op de bank springen eigenlijk een uitnodiging is om te spelen?

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Als ik "nee" tegen hem zeg, moet ik hem er echt af halen, anders probeert hij m'n horloge op te eten (de deugniet).

Hij is eigenwijs, echt heel eigenwijs.

We hebben wat extra kussens in zijn mand gelegd zodat hij wat lekkerder ligt.

Vinden jullie dat ik hem eigenlijk elke keer moet straffen als hij een poging doet?

Het probleem is alleen dat hij in het begin wel meewerkt om naar de badkamer te gaan, maar na een tijdje is hij er klaar mee en begint hij te grommen...

Wat die halsband betreft, dat doet me echt pijn in mijn hart. Voorlopig houden we het bij een gewone halsband. We gaan het advies van de trainer opvolgen met de slipketting als hij echt niet wil luisteren.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In plaats van die slipketting te gebruiken die hem pijn doet, kun je beter een Easy Walk-tuigje gebruiken.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet zeker of hij wel snapt dat hij wordt opgesloten omdat hij op de bank is gesprongen.

Als je pas straft na drie keer dat hij iets fout doet, snapt hij het misschien bij die laatste keer als de straf echt direct volgt op het moment dat hij het doet, maar bij die andere keren zal hij de link totaal niet leggen.

Misschien kun je een mand voor hem kopen die veel lekkerder ligt dan zijn huidige mand, zeker als hij maandenlang op het bed en de bank heeft gelegen. Hij zal vast flink gefrustreerd zijn dat dat nu niet meer mag. Dat heeft tijd nodig.

Maar luistert hij niet als je "nee!" zegt op het moment dat hij op de bank wil springen?

En hoe reageert hij als je zegt dat hij eraf moet komen? Gaat hij er uit zichzelf af of moet je hem echt vastpakken om hem eraf te krijgen?

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Geen drolletjes meer in huis, dat is goed nieuws! We hebben een luikje geplaatst en hij gaat naar buiten wanneer hij wil, dat werkt echt top.

MAAR, ja hoor, weer een maar... deze hond is zo eigenwijs!

Hij begint weer op de bank te springen... we moeten hem dan apart zetten (10-15 minuutjes in de badkamer) en als we hem eruit laten, begint hij weer van voor af aan... enz. Vrijdagavond ging dat zo door totdat ik de kamer in tweeën heb gedeeld. En dat hielp ook niks, hij bleef maar aan één stuk door blaffen in de kamer... Ik ben op een gegeven moment zelfs even het huis uitgegaan om even op adem te komen.

Hij begint ook weer enorm te trekken aan de riem, dus op advies van de hondentrainer gebruiken we nu een slipketting.

Het is een constante strijd. We blijven consequent en rustig, want boos worden heeft totaal geen zin – integendeel zelfs – maar het is wel pittig...

Als jullie nog wat extra tips hebben, hoor ik het heel graag!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mel1 slaat precies de spijker op de kop, denk ik. Een gelukkige, en vooral evenwichtige hond, is een hond die gewoon zijn plek als hond kent!

Het zal voor hem wel even wennen zijn dat hij niet meer die bijna menselijke positie heeft die hij eerst in het gezin had.

Je moet echt consequent blijven in wat je van hem vraagt (niet meer op bed, op de bank, enz.). Het kost wat tijd, maar hij zal vanzelf begrijpen dat de "spelregels" zijn veranderd.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!