Hoi allemaal,
Ik weet niet meer tot wie ik me moet wenden. Er is een aanhoudend probleem tussen mijn partner en onze hond en ik vind maar geen oplossing.
We hebben onze Border-kruising een jaar geleden geadopteerd. In het begin ging alles goed. Toen kwam de winter en begon hij steeds minder vaak met de hond te wandelen; hij heeft het nooit leuk gevonden om in de winter naar buiten te gaan, dat begrijp ik ergens nog wel.
Maar nu de lente er is, is er nog steeds geen verbetering. Het wordt zelfs erger: ik kom pas om 21:00 uur thuis en dan heeft de hond nog niet gegeten en is hij ook niet uitgelaten.
Onze hond heeft daarom besloten hem zijn gebrek aan inzet betaald te zetten door te grommen als hij langsloopt, hem te negeren tijdens het trainen, of door hem te snappen en zelfs te bijten.
Ik heb erover gesproken met de gedragstherapeut van onze hond, die ons de dag ervoor nog had gezien tijdens de les. Ze bevestigde dat de situatie niet opgelost kan worden zolang mijn partner zich niet inzet. Bovendien gaf ze aan dat onze hond verder hartstikke stabiel is, zowel naar mensen als naar andere honden toe.
Gisteravond was het weer raak: de hond gromde, mijn partner verhief zijn stem, de hond beet en dat resulteerde in geweld vanuit mijn partner.
Ik heb geprobeerd er opnieuw met hem over te praten en hem gevraagd om kritisch naar zichzelf te kijken, maar dat weigert hij. Volgens hem ligt het niet aan hem, maar is de hond niet goed snik.
Ik weet niet meer wat ik moet doen om deze situatie te doorbreken. Is uit elkaar gaan de enige oplossing?