Samenwonen tussen partner en hond

C
Covachette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik weet niet meer tot wie ik me moet wenden. Er is een aanhoudend probleem tussen mijn partner en onze hond en ik vind maar geen oplossing.

We hebben onze Border-kruising een jaar geleden geadopteerd. In het begin ging alles goed. Toen kwam de winter en begon hij steeds minder vaak met de hond te wandelen; hij heeft het nooit leuk gevonden om in de winter naar buiten te gaan, dat begrijp ik ergens nog wel.

Maar nu de lente er is, is er nog steeds geen verbetering. Het wordt zelfs erger: ik kom pas om 21:00 uur thuis en dan heeft de hond nog niet gegeten en is hij ook niet uitgelaten.

Onze hond heeft daarom besloten hem zijn gebrek aan inzet betaald te zetten door te grommen als hij langsloopt, hem te negeren tijdens het trainen, of door hem te snappen en zelfs te bijten.

Ik heb erover gesproken met de gedragstherapeut van onze hond, die ons de dag ervoor nog had gezien tijdens de les. Ze bevestigde dat de situatie niet opgelost kan worden zolang mijn partner zich niet inzet. Bovendien gaf ze aan dat onze hond verder hartstikke stabiel is, zowel naar mensen als naar andere honden toe.

Gisteravond was het weer raak: de hond gromde, mijn partner verhief zijn stem, de hond beet en dat resulteerde in geweld vanuit mijn partner.

Ik heb geprobeerd er opnieuw met hem over te praten en hem gevraagd om kritisch naar zichzelf te kijken, maar dat weigert hij. Volgens hem ligt het niet aan hem, maar is de hond niet goed snik.

Ik weet niet meer wat ik moet doen om deze situatie te doorbreken. Is uit elkaar gaan de enige oplossing?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Covachette,

Dezelfde aanpak = hetzelfde resultaat.

Als je partner niet mee wil werken, wordt het een lastig verhaal. Honden voelen energieën heel goed aan, dus als je partner een negatieve energie uitstraalt, zal de hond zich nooit op zijn gemak voelen. De enige manier om dat te veranderen, is door je partner te koppelen aan iets positiefs. Zonder dat hij iets verandert, blijft de situatie hetzelfde... Daarbij komt dat als je hond niet genoeg naar buiten gaat, de frustratie en het gebrek aan beweging dit gedrag kunnen verergeren. Het is dan een beetje een vicieuze cirkel...

Het is duidelijk dat jullie niet op één lijn zitten wat betreft de opvoeding, want fysieke en zelfs mentale uitdaging zijn de eerste levensbehoeften van een hond. Of je hond nou om 19:00 uur of om 21:00 uur eet, maakt echt niet veel uit. En het is ook niet zo dat alles ineens verandert alleen omdat hij hem uitlaat... Er moeten ook speelmomenten zijn om een band en een vertrouwensrelatie op te bouwen; de hele aanpak moet eigenlijk op de schop... Bovendien wordt dit gedrag een gewoonte als de situatie zo blijft, waardoor het steeds lastiger wordt om de relatie tussen die twee te herstellen.

Dit is geen makkelijk onderwerp omdat het ook over je relatie gaat, dus advies geven is lastig. Maar stel dat je bij hem weg zou gaan, zou je dan gezien je werktijden een hondenuitlaatservice of petsitter moeten inschakelen? Is het een optie om iemand van buitenaf te zoeken voor de dingen die hij als een last ziet, en hem in plaats daarvan te vragen om thuis wat vaker met de hond te spelen? De hond zal hem dan misschien nooit als zijn echte 'baasje' zien, maar de interacties zijn dan tenminste een stuk constructiever.

Uiteindelijk is een hond een beetje als een kind: je moet wel dezelfde kant op varen... Ik heb het gevoel dat hij deze hond eigenlijk niet echt wilde en niet zo veel om hem geeft. Ik denk dat duidelijkheid hierover je zal helpen om de beste beslissing voor jullie te nemen...

Groetjes,

Vertaald Frans
    C
    Covachette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ik van iemand afscheid moet nemen, dan is het van mijn partner, daar bestaat geen twijfel over.

We zijn samen bij de gedragstherapeut geweest tijdens een agility-training. Ik bleef aan de zijlijn staan en hij leidde de sessie. De hond trok zich er niks van aan. Onze gedragstherapeut zei dat hij zich meer moest inzetten, maar dat hielp niks. Toen hebben we laten zien dat ze wel gemotiveerd was en echt opging in het parcours als de therapeut of ik het deden. Maar dat heeft niks veranderd.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Scheiden van de hond of van je partner? (Ik stem voor de 2e optie ^^) Heeft hij de gedragstherapeut al gesproken? Misschien dat iemand van buitenaf, en dan zeker een professional, hem aan het denken zet. Mijn vriend is precies zo: als ik zeg "je moet het zus of zo doen met de hond", luistert hij niet naar me, maar een professional (zelfs al zegt die hetzelfde als ik) heeft veel meer impact.

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!