Hoi allemaal,
Ik kom even bij jullie terug over mijn ilove. Een tijdje geleden had ik al uitgelegd dat zijn gedrag sinds zijn komst nogal "ingewikkeld" is. Even een korte opfrisser: ilove komt uit het asiel en we hebben hem geadopteerd toen hij 10 maanden oud was, zonder dat we iets wisten over zijn achtergrond. Het is een hyperactieve hond, maar hij is ook heel aanhankelijk. Loslopen is onmogelijk, aan de lijn is het een drama, hij sloopt behoorlijk wat in huis en het is echt een ramp als we een andere hond tegenkomen: hij jankt, trekt, springt alle kanten op, bijt in zijn eigen poten, likt overdreven veel... Hij is heel gevoelig, maar bij de minste of geringste prikkel van buitenaf flipt hij hem helemaal en verliest hij alle controle. Hij vergeet dan gewoon dat wij er zijn en hij heeft geen rem. Qua training gaat het erg moeizaam: hij kent 'zit', 'hier' en 'zachtjes', maar alleen op momenten dat het echt heel erg rustig is. Je begrijpt dat het na een jaar behoorlijk zwaar begint te worden, en de hondenschool heeft helaas niets veranderd...
De dierenarts die hem begeleidt is ook gedragsdeskundige. Hij spreekt van zware angst en is zelfs bang dat hij niet oud zal worden omdat zijn hart zo vreselijk tekeergaat op die momenten. De dierenarts is er eigenlijk op tegen om een hond te "breken" met medicatie (dat zegt hij al een jaar en hij wilde de natuur zijn gang laten gaan). Na een hoop adviezen tijdens onze bezoekjes heeft hij hem een maand lang Zylkene voorgeschreven. Dat had nul effect. Gisteravond heeft hij samen met zijn collega's besloten om Prozac (werkzame stof: fluoxetine) voor te schrijven in een gemiddelde dosis. Het doel is niet om hem te versuffen, maar om hem wat meer rust te geven zodat we eindelijk aan zijn opvoeding kunnen gaan werken. Ze zijn bang dat ilove uiteindelijk agressief wordt omdat hij zichzelf niet in de hand heeft, en na twee reacties naar mijn zoon toe ben ik daar zelf ook bang voor...
Dus nu de vraag: ik hoor graag jullie mening over deze behandeling. Hoe zit het met de bijwerkingen en hebben jullie tips over hoe ik het aan moet pakken als hij straks door de medicatie wat rustiger is, om de controle over ilove weer terug te krijgen?
Bedankt voor het lezen :)