Probleem: mijn hond bijt in mijn kuiten tijdens het wandelen

N
Nayiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb nu sinds 2 maanden een bichon frisé van 4 maanden oud. Sinds een tijdje grijpt hij mijn been vast en begint hij heel hard te bijten als we wandelen (ik laat hem 6 keer per dag 20 minuten uit). Hij gromt dan ook en heeft zelfs één keer zijn tanden laten zien. Ik weet echt niet hoe ik moet reageren als hij dit doet... In het begin stopte ik en liet ik hem zitten, maar hij begint daarna meteen weer. Ik heb op internet rondgekeken en daar zeiden mensen dat ik hem moet negeren. Dat heb ik geprobeerd, maar het werkt ook niet; hij gaat gewoon door. Ik begrijp niet wat er met hem aan de hand is. Ik heb het gevoel dat hem iets dwarszit, maar ik weet niet wat. Omdat hij een keer niet stopte met in mijn kuit bijten, heb ik hem opgetild om naar huis te gaan en de wandeling te stoppen. Maar dat maakte het alleen maar erger, want hij probeerde in mijn vingers te bijten en beet zo hard dat het bloedde. Ook al is hij pas 4 maanden, zijn tandjes zijn echt vlijmscherp...

Soms begint hij eerst tegen mijn benen aan te springen en zodra ik stop, gaat hij voor me zitten en kijkt hij me aan alsof hij iets van me verwacht. Maar zodra ik weer begin te lopen, bijt hij me weer heel hard.

En ook als hij een kant op wil waar ik niet heen ga, trekt hij aan de riem. Wanneer hij merkt dat ik niet toegeef, komt hij naar me toe en begint hij weer te bijten.

Ik heb geen idee wat er is. Tijdens het wandelen laat ik hem lekker snuffelen en ik trek niet aan de riem om hem mee te krijgen. Toch zijn er ook dagen dat alles prima gaat.

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • BeletteCommutatif9330
    Belettecommutatif9330 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een stafford die me alleen maar bijt en aan me trekt, weten jullie waarom dat zo is?

Hij is 3 maanden oud.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een Staff die me de hele tijd bijt en aan me trekt, weten jullie waarom?

Je moet wel de juiste informatie geven als je een concreet antwoord wilt.

Je geeft de leeftijd van je hond niet door en ook niet de omstandigheden van die "beten" (die term is waarschijnlijk nogal overdreven, want na een echte beet van een Staff beland je direct in het ziekenhuis...).

Een hond die trekt, komt eigenlijk altijd doordat de baas nooit heeft geleerd hoe je een riem goed vasthoudt, en al helemaal niet hoe je de hond leert om netjes naast te lopen.

Alles valt te leren in het leven.

Vertaald Frans
    BeletteCommutatif9330
    Belettecommutatif9330 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een Stafford die me de hele tijd loopt te bijten en aan me trekt. Weten jullie misschien waarom hij dat doet?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat je je probleem snel zult oplossen als je aan je houding werkt en aan de energie die je uitstraalt. De hond moet voelen dat je zelfverzekerd bent en je echt als een leider zien.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Lol, op die leeftijd hebben ze echt vlijmscherpe tandjes en nagels die bijna op kattennagels lijken. 's Avonds zie ik weleens wat striemen op m'n onderarmen (ik word al een dagje ouder, dus je ziet alles meteen op m'n huid), en ik weet niet eens altijd waar die precies vandaan komen. Ze heeft me maar één keer echt pijn gedaan; ik gaf toen een flinke, hoge gil en ze verstijfde meteen.

Eigenlijk is het ideale speeltje voor als ze haar "gekke kwartiertje" heeft een handvegertje met harde haren. Ik kietel haar er een beetje mee en dan gaat ze met al haar macht het gevecht aan met die borstel. Het is vaak lastig om je lach in te houden met zo'n kleine dondersteen in huis...

Vertaald Frans
    N
    Nayiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jullie berichten stellen me gerust! Ik ga met jullie tips aan de slag en kijk hoe het gaat.

Zijn gedrag maakte me ongerust, want het was de eerste keer dat hij me tot bloedens toe beet.

En bedankt kikaah voor de trainer 😉

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Voor mij zet je een hond die bijt direct op zijn plek. Goed uitgelegd Sbaar, maar als ik zo vrij mag zijn: als hij volhardt, krijgt hij al snel een tik. Wel beheerst natuurlijk; ik heb geen Viking-knuppel gepakt om hem te pletten, gewoon een gedoseerde tik. En hem streng aankijken en zeggen: ooohhh dat is stouuut, op een boze toon. Dan je vinger opsteken en hem "stop" leren. Heel snel. Dit alles, zoals Sbaar al zei, met zachtheid en strengheid.

Klopt. Alleen denk ik dat het woord "bijten" in deze situatie echt een verkeerde woordkeuze is.

Aan het einde van de wandeling lijn ik mijn oude hond aan (ze is bijna blind en hartstikke doof), en de bichon van 4 maanden blijft er dan naast lopen om in het loshangende deel van de riem te kunnen "bijten". En als ik de pup zelf aanlijn, is zijn enige obsessie om tijdens het lopen te proberen in beide riemen tegelijk te "bijten",

het gaat hier veel meer om de behoefte om alles wat beweegt in de bek te pakken; dat is echt iets wat bij de leeftijd hoort en heeft totaal niets met agressie te maken.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je op zoek bent naar een goede hondentrainer of gedragstherapeut, is er de Facebookgroep 'la team cap dog' waar ze allemaal verzameld staan, een beetje zoals de Gouden Gids ^^

Je puppy vertoont volkomen normaal gedrag, maar als je niet goed weet hoe je de minder leuke momenten moet aanpakken en een goede start wilt maken voor een gezonde relatie, kan het erg nuttig voor je zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind dat je een hond die bijt gewoon op zijn plek moet zetten. Goed uitgelegd Sbaar, maar als ik zo vrij mag zijn: als hij blijft doorgaan, krijgt hij bij mij al vrij snel een tik. Wel beheerst natuurlijk, ik heb geen vikingknuppel gepakt om hem te pletten, gewoon een gedoseerde tik. En hem dan heel streng aankijken en zeggen: ooohhh, dat is fout!

En dan je vinger opsteken en hem leren: stop. Heel snel.

Dit alles, zoals Sbaar al zei, met zachte hand maar wel kordaat.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Hij heeft helemaal geen gedragsstoornis hoor, welnee! Het is gewoon een volkomen normale pup voor zijn leeftijd.

Mijn eigen pup is een enorme drammer, maar gelukkig heb ik twee volwassen honden die ze de hele dag kan klieren, dus mij laat ze met rust. Ze daagt de katten ook uit; dan krijgt ze een tik waardoor ze een gil geeft, maar ze gaat er telkens weer op af. Ik denk dat ze nog wel een paar weken in die fase zit.

Soms heb ik echt te doen met mensen die een pup nemen zonder dat er een volwassen hond in huis is om te helpen bij de opvoeding...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 19

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!