Hoi allemaal,
Ik schrijf dit omdat mijn vriendin en ik een beetje wanhopig zijn. We hebben sinds 10 dagen een Zwitserse Witte Herder pup van 3 maanden oud. Hij is echt een schatje, hij speelt graag en leert snel, maar ons grote probleem is dat hij soms compleet doordraait en echt dolle buien krijgt! Hij begint ons dan te bijten: in onze handen, broek, of shirt als we bukken, en zelfs in onze sloffen, schoenen of sokken als we hem proberen te negeren. We hebben echt alles al geprobeerd, zoals zijn aandacht afleiden met een speeltje waar hij wel in mag bijten. Dat werkte de eerste paar keer nog wel, maar nu negeert hij die speeltjes volledig en richt hij zich alleen nog maar op ons. We hebben geprobeerd hem te negeren, maar hij volgt ons en blijft maar in onze voeten bijten als we opstaan of weglopen. Ik heb ook geprobeerd hem bij zijn nekvel of zijn bovenkaak te pakken, zoals me was geadviseerd, maar zodra ik loslaat gaat hij weer keihard door en hij stribbelt ook flink tegen. De enige oplossing op dit moment om hem rustig te krijgen is hem even alleen naar buiten te sturen. Hij gaat dan braaf voor de deur liggen wachten tot we hem weer binnenlaten, maar zodra hij binnen is begint het weer van voor af aan: hij bijt weer of probeert op de bank of het bed te springen, terwijl hij weet dat dat niet mag. Hoe vaak we ook 'nee' zeggen, hij reageert alsof we hem aanmoedigen en maakt het alleen maar erger. Het lijkt wel alsof hij het woord 'nee' totaal niet begrijpt!
Help ons alsjeblieft, we weten echt niet meer hoe we hierop moeten reageren. We hebben alle mogelijke adviezen opgevolgd en niets lijkt te werken. En ik overdrijf niet als ik zeg dat hij echt bijt; het is geen puppy-geknabbel meer, hij zet echt zijn tanden erin! Hij heeft al een paar schoenen, twee shirts en een broek gesloopt, en dan heb ik het nog niet eens over de krassen en wonden op onze handen of in ons gezicht als we bukken. Ik wil hem absoluut geen pijn doen, maar hoe moeten we in hemelsnaam reageren op dit gedrag?
Alvast bedankt voor de hulp!