Hoi, ik ben het weer.
Ik post hier opnieuw voor jullie advies (waar ik eerder al veel aan heb gehad bij andere problemen). Mijn Duitse herder wordt zaterdag een jaar; hij is hartstikke lief en makkelijk in de omgang, behalve als ik weg ben. Hij haalt dan wat kattenkwaad uit, niet veel, maar wel dingen die gevaarlijk voor hem zijn. Om een paar voorbeelden te geven: in het begin lieten we hem samen met onze andere honden in huis als we weg waren. Maar toen begon hij dingen te stelen die niet goed voor hem zijn (kattenbrokjes bijvoorbeeld), daarna trok hij de vuilnisbak leeg om alles op te eten wat erin zat (van botjes tot simpele papieren zakdoekjes), en toen besloot hij de trap op te gaan terwijl hij niet weet hoe hij naar beneden moet en hij gleed bijna van boven uit omdat hij zo hard door de gang rent, enzovoort. Eerst zochten we voor elk probleem een oplossing (kattenbrokjes hoog wegzetten, een volle zak voer op de deksel van de prullenbak zetten zodat hij die niet open kon krijgen, een traphekje plaatsen, enz.), maar dat was maar tijdelijk omdat mijn hond flink gegroeid is en nu overal overheen komt. Dus hebben we onze tuin afgezet en daar lieten we hem de afgelopen weken achter als we weggingen. Dat gaat op zich goed, hij heeft wat speeltjes om zich te vermaken. Maar er is één groot probleem: bijen en wespen. Hij jaagt erop en is al twee keer in zijn keel gestoken, waardoor we met spoed naar de dierenarts moesten voor een injectie. Maar hij heeft er niets van geleerd en doet het elke keer weer. Bovendien heeft mijn buurman bijenkorven, dus we hebben er helaas heel vaak last van in onze tuin. De laatste oplossing lijkt een muilkorf te zijn. Hij is het al gewend om er een te dragen, maar dan als straf; hij pikt het echter heel goed en wacht geduldig tot we hem weer afdoen. Het doet me wel een beetje pijn in m'n hart, maar ik heb dit liever dan een bench. Natuurlijk denk ik aan een muilkorf waarmee hij gewoon kan drinken en hijgen. Wat vinden jullie van deze oplossing? Hebben jullie tips voor bepaalde modellen?
Alvast bedankt.