Muilkorf tijdens onze afwezigheid

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik ben het weer.

Ik post hier opnieuw voor jullie advies (waar ik eerder al veel aan heb gehad bij andere problemen). Mijn Duitse herder wordt zaterdag een jaar; hij is hartstikke lief en makkelijk in de omgang, behalve als ik weg ben. Hij haalt dan wat kattenkwaad uit, niet veel, maar wel dingen die gevaarlijk voor hem zijn. Om een paar voorbeelden te geven: in het begin lieten we hem samen met onze andere honden in huis als we weg waren. Maar toen begon hij dingen te stelen die niet goed voor hem zijn (kattenbrokjes bijvoorbeeld), daarna trok hij de vuilnisbak leeg om alles op te eten wat erin zat (van botjes tot simpele papieren zakdoekjes), en toen besloot hij de trap op te gaan terwijl hij niet weet hoe hij naar beneden moet en hij gleed bijna van boven uit omdat hij zo hard door de gang rent, enzovoort. Eerst zochten we voor elk probleem een oplossing (kattenbrokjes hoog wegzetten, een volle zak voer op de deksel van de prullenbak zetten zodat hij die niet open kon krijgen, een traphekje plaatsen, enz.), maar dat was maar tijdelijk omdat mijn hond flink gegroeid is en nu overal overheen komt. Dus hebben we onze tuin afgezet en daar lieten we hem de afgelopen weken achter als we weggingen. Dat gaat op zich goed, hij heeft wat speeltjes om zich te vermaken. Maar er is één groot probleem: bijen en wespen. Hij jaagt erop en is al twee keer in zijn keel gestoken, waardoor we met spoed naar de dierenarts moesten voor een injectie. Maar hij heeft er niets van geleerd en doet het elke keer weer. Bovendien heeft mijn buurman bijenkorven, dus we hebben er helaas heel vaak last van in onze tuin. De laatste oplossing lijkt een muilkorf te zijn. Hij is het al gewend om er een te dragen, maar dan als straf; hij pikt het echter heel goed en wacht geduldig tot we hem weer afdoen. Het doet me wel een beetje pijn in m'n hart, maar ik heb dit liever dan een bench. Natuurlijk denk ik aan een muilkorf waarmee hij gewoon kan drinken en hijgen. Wat vinden jullie van deze oplossing? Hebben jullie tips voor bepaalde modellen?

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Nee, want ik grijp in door 'nee' te zeggen of door ertussen te komen als hij te opdringerig is, maar ik vermoed dat als ik niet zou ingrijpen, hij gewoon zijn gang zou gaan.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

mijn hond kan gewoon een wesp opeten waar ik bij sta, die van jullie ook?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, het is absoluut niet de bedoeling om hem 6 maanden lang 24/7 een muilkorf te laten dragen, maar om hem maximaal 3 uur per dag een muilkorf om te doen, en dat 4 dagen per week (alleen wanneer we weg zijn).

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe dan ook, er moet gewoon een oplossing komen, je gaat hem toch niet zes maanden per jaar 24/7 een muilkorf laten dragen!

(Hiami jaagt me ook regelmatig de stuipen op het lijf met vliegende insecten...)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, hij verveelt zich echt niet. Hij heeft alles wat hij nodig heeft om zich bezig te houden (gewoon speelgoed, speeltjes met snacks, kluifjes, andere honden die hem gezelschap houden, enz.). Niets helpt, ik geloof dat we alles al geprobeerd hebben.

Hij is nooit echt lang alleen. We hebben geen vaste tijden en omdat ik nog bij mijn ouders woon, zijn we met z'n vieren om hem om de beurt in de gaten te houden. Soms is hij de hele dag niet alleen, en soms is hij maximaal 3 uurtjes alleen. Hij gaat één of twee keer per dag wandelen, afhankelijk van mijn planning. Maar het zijn altijd flinke wandelingen (tussen de 1 en 3 uur). De rest van de tijd kan hij lekker de tuin in om zijn energie kwijt te kunnen. Hij doet niet aan hondensport, want dat ging niet goed bij de club en dat is de enige hier in de buurt. Voor de opvoeding heb ik daarom een privétrainer ingeschakeld en dat gaat een stuk beter. Het is lastig om andere sporten met hem te doen, want hij is een heel grote Duitse herder, dus agility is uit den boze voor zijn gewrichten. Ik ga hem mee laten rennen als hij een jaar oud is, om er zeker van te zijn dat het zijn groei niet verstoort, maar voor nu moet hij eerst een hartechografie krijgen op 17 april om te checken of alles goed is, want hij hijgt erg veel.

@Misanthrope, je bent wel erg stellig. Waarom is een muilkorf volgens jou geen optie?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Verveelt hij zich misschien? Hoe vaak en hoe lang gaat hij per dag naar buiten? Doe je een activiteit met hem? Hoe lang blijft hij alleen?

Beter dan een muilkorf, bench of andere hulpmiddelen: je kunt hem beter een activiteit aanbieden zodat hij geen vliegen (en bijen!!) meer telt en zich niet meer verveelt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt in ieder geval voor je bericht, de muilkorf die je me hebt aangeraden ziet er echt niet slecht uit.

Ik denk dat een muilkorf nog steeds een betere oplossing is dan een bench, zeker als de andere honden om hem heen wel loslopen. We gaan proberen met hem te trainen zodat de muilkorf iets positiefs wordt en we gaan op zoek naar een ander alternatief voor straffen. Ik hoop dat hij wat braver wordt als hij ouder is, want ik zou graag willen dat dit maar een tijdelijke oplossing is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Een muilkorf is echt geen optie. Met de hulp van alle leden gaan we vast wel iets anders vinden!
    Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien verveelt hij zich wel? Hoe vaak en hoe lang gaat hij per dag naar buiten? Doe je activiteiten met hem? Hoe lang is hij alleen?

Vertaald Frans
    Gsd_lover
    Gsd_lover Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik hoop dat het gaat lukken, ik begrijp heel goed dat dit belangrijk is en dat er niet echt een andere oplossing is... Een lastige situatie.

Ik kan je verder niet echt meer advies geven, maar ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het allemaal goed komt.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!