Muilkorf tijdens onze afwezigheid

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik ben het weer.

Ik post hier opnieuw voor jullie advies (waar ik eerder al veel aan heb gehad bij andere problemen). Mijn Duitse herder wordt zaterdag een jaar; hij is hartstikke lief en makkelijk in de omgang, behalve als ik weg ben. Hij haalt dan wat kattenkwaad uit, niet veel, maar wel dingen die gevaarlijk voor hem zijn. Om een paar voorbeelden te geven: in het begin lieten we hem samen met onze andere honden in huis als we weg waren. Maar toen begon hij dingen te stelen die niet goed voor hem zijn (kattenbrokjes bijvoorbeeld), daarna trok hij de vuilnisbak leeg om alles op te eten wat erin zat (van botjes tot simpele papieren zakdoekjes), en toen besloot hij de trap op te gaan terwijl hij niet weet hoe hij naar beneden moet en hij gleed bijna van boven uit omdat hij zo hard door de gang rent, enzovoort. Eerst zochten we voor elk probleem een oplossing (kattenbrokjes hoog wegzetten, een volle zak voer op de deksel van de prullenbak zetten zodat hij die niet open kon krijgen, een traphekje plaatsen, enz.), maar dat was maar tijdelijk omdat mijn hond flink gegroeid is en nu overal overheen komt. Dus hebben we onze tuin afgezet en daar lieten we hem de afgelopen weken achter als we weggingen. Dat gaat op zich goed, hij heeft wat speeltjes om zich te vermaken. Maar er is één groot probleem: bijen en wespen. Hij jaagt erop en is al twee keer in zijn keel gestoken, waardoor we met spoed naar de dierenarts moesten voor een injectie. Maar hij heeft er niets van geleerd en doet het elke keer weer. Bovendien heeft mijn buurman bijenkorven, dus we hebben er helaas heel vaak last van in onze tuin. De laatste oplossing lijkt een muilkorf te zijn. Hij is het al gewend om er een te dragen, maar dan als straf; hij pikt het echter heel goed en wacht geduldig tot we hem weer afdoen. Het doet me wel een beetje pijn in m'n hart, maar ik heb dit liever dan een bench. Natuurlijk denk ik aan een muilkorf waarmee hij gewoon kan drinken en hijgen. Wat vinden jullie van deze oplossing? Hebben jullie tips voor bepaalde modellen?

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Orlaneppn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Heb je de muilkorf al geprobeerd? Hoe is dat gegaan??

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik kende die halsband met citronellaspray nog niet, ik ga erover nadenken, bedankt!

Wat die waterstraal betreft, dat is onmogelijk omdat de wespen niet op een vaste plek in de tuin zitten, maar overal rondvliegen. Ik heb geen strategische plek zoals jij met je lavendel.

Ik heb ook te maken gehad met Aziatische hoornaars die zelfs naar binnen kwamen, echt een nachtmerrie! We zijn meer dan eens door het oog van de naald gekropen! Ik hoop dat ze deze zomer minder aanwezig zullen zijn!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik kende die halsband met citronellaspray nog niet, ik ga erover nadenken, bedankt!

Wat die waterstraal betreft, dat is onmogelijk omdat de wespen niet op een vaste plek in de tuin zitten, maar overal rondvliegen. Ik heb geen strategische plek zoals jij met je lavendel.

Ik heb ook te maken gehad met Aziatische hoornaars die zelfs naar binnen kwamen, echt een nachtmerrie! We zijn meer dan eens door het oog van de naald gekropen! Ik hoop dat ze deze zomer minder aanwezig zullen zijn!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Zo'n muilkorf vind ik echt een barbaarse oplossing... hetzelfde geldt voor een stroomband. Dat is echt niet goed; je hond wordt er agressief van en hij zal die beperking heel slecht trekken. Hij gaat jouw vertrek zien als een dubbele straf. Niet alleen laat je hem alleen, maar je doet hem ook nog eens een muilkorf om. Bij mij thuis heb ik vorig jaar sensoren geplaatst voor als Wilko met zijn neus in de lavendel zit om insecten te vangen. Die spuiten een straal water zodra hij binnen 50 cm komt. Alles zit aangesloten op de automatische sproei-installatie. Dat werkt top. Klein minpuntje is dat het ook de insecten wegjaagt... maar ja, die vliegen wel weer ergens anders heen. Niet heel ecologisch, maar goed. Nog een tip voor agility met je hond... ik had hetzelfde probleem met Wilko, een hele grote Duitse herder van 50 kg. We doen wel aan agility, maar rustig aan en altijd veilig. Geen te hoge sprongen en we slaan de loopbrug over. We doen kleine horden, verspringen, door de tunnels... hij vindt het helemaal geweldig en ik ook. Het geeft ze meer balans en zelfvertrouwen, en hij heeft er superveel plezier in.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat dacht ik al, want ik ben allergisch voor alle insectenbeten. Ik ben aan het zoeken, maar ik heb voorlopig nog niets gevonden dat mild of effectief is. Eerst maar eens een nachtje over slapen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voorlopig is het enige wat bij mij werkt, mijn hond verbieden om op welk vliegend insect dan ook te letten. Na een tijdje helpt dat wel, maar gisteren zat hij toch weer met een wel heel verdachte concentratie naar een vlieg te staren (de eerste sinds lange tijd). Dus als ik een goede manier van preventie zou kunnen vinden, zou dat voor mij ook echt een uitkomst zijn (vorig jaar zomer stikte het hier van de Aziatische hoornaars, echt doodeng).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Of een waterstraal of een lichte schok. Dat zou maar tijdelijk zijn; alles is beter dan een muilkorf, want dat lost niets op en kan de hond volledig 'gek' of zelfs vals maken.
    Vertaald Frans
    Noraaron
    Noraaron Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het probleem is dat de geur blijft hangen en dat hij het niet per se aan de wesp zal koppelen, vooral omdat de wesp 'constant' aanwezig is; dat is naar mijn smaak niet duidelijk genoeg. Je zou hem in ieder geval duidelijk moeten maken dat het iets fouts is, desnoods door hem aan wespen of bijen bloot te stellen terwijl je jezelf verstopt en hem dan meteen te corrigeren zodra hij in de buurt komt. Zo leert hij dat je onverwacht kunt opduiken, zelfs als je er niet bent. Op den duur kan dit een automatisme worden en er is zeker hoop: het is een Duitse herder, die zijn niet per se eigenwijs en hun instinct gaat niet overal bovenuit.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben op zoek naar de minst "slechte" oplossing. Misschien kan ik hem een halsband met afstandsbediening omdoen die een citronellaspray geeft? Dat heb ik nog altijd liever dan een muilkorf. Wie weet legt hij dan snel de link: wesp vangen = citronellaspray. Daar hebben ze een hekel aan en bovendien houdt het de insecten ook nog eens op afstand. Misschien is dat nog niet zo'n gek idee. Hé mensen, wat denken jullie ervan?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!