Mijn puppy weigert brokken en eet alleen maar vlees

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Ik heb een puppy van 2 maanden, die we met 1 maand in huis hebben genomen, en ze eet niets anders dan vlees, vis en botten. Ik probeer haar brokken te geven, maar ze raakt ze niet aan. Ik heb geprobeerd om haar 2 dagen lang alleen maar brokken te geven, in de hoop dat ze uiteindelijk wel honger zou krijgen en ze zou gaan eten, maar noppes. Omdat ze sowieso al niet veel eet – ze eet amper een kwart van haar bakje en krijgt het nooit op – meng ik vlees door haar brokken, met wat groenten, rijst, olie en soms eieren (eigenlijk half zelfgekookt, half brokken), zodat ze in ieder geval íéts binnenkrijgt. Maar ze krijgt het altijd voor elkaar om te sorteren: ze eet het vlees op en laat de rest liggen. Ik heb zelfs geprobeerd de brokken en groenten in de mixer te doen en dit met kleine stukjes vlees te mengen, maar dat helpt ook niet. Ze vist alleen de stukjes vlees eruit en laat de rest staan.

Het vreemde is dat ze voor een pup die weinig eet, meteen superenthousiast is zodra ik kook of de koelkast openmaak. Ze is ook erg geïnteresseerd als we aan tafel gaan en piept dan om wat te krijgen. Omdat we alleen maar salontafels hebben, probeert ze alles wat ik laat staan te pikken. Ik heb haar zelfs al eens betrapt terwijl ze boter aan het likken was!

We komen net bij de dierenarts vandaan en die zei dat ze kerngezond is en in een maand tijd 2 kg is aangekomen (geen idee hoe!). Ze weegt nu 5 kg met 2 maanden en zou als volwassen hond rond de 20 kg moeten wegen.

Hoe krijg ik haar aan de brokken? Ik vind het niet erg dat ze vlees eet, maar niet alleen maar vlees en botten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

77 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Aangezien ik elke dag grote hoeveelheden kook – zoals ik al in een andere post zei heb ik een gastenverblijf en is koken mijn beroep – denk ik dat ze echt enorm wordt aangetrokken door alle geurtjes.

Zodra ik begin met koken wordt ze helemaal enthousiast. Dan houdt ze me vanaf de bank in de gaten, en als ik klaar ben loopt ze naar haar bak, snuffelt aan de brokjes, trekt een vies gezicht, raakt ze niet aan en gaat dan voor de koelkast zitten posten. Ze kijkt me dan aan zo van: kun je me niet wat anders geven? Het is eigenlijk best wel grappig. Vaak komt mijn man dan aanlopen, pikt een stukje vlees dat ik aan het bereiden ben en geeft het aan haar. Lekker voor het dieet hoor! En ik me maar uitsloven om haar porties af te wegen en klaar te maken, terwijl ik zo eigenlijk geen controle heb over wat ze echt binnenkrijgt. Oh ja, nog zo'n slechte gewoonte: als we zelf eten, geeft mijn man haar soms ook wat vlees. Dan is het logisch dat ze rond de tafel blijft hangen als we eten! Inmiddels kan ik haar niet meer in de woonkamer laten als ik de maaltijden aan de gasten serveer...

Lorna, ik maak me niet al te druk om het bewaken. Eigenlijk was het idee van een waakhond meer om te voorkomen dat de schapen onze gewassen zouden opeten, maar we hebben inmiddels een muur gebouwd... De boerderij is niet waar we nu wonen, die is nog in aanbouw. We zitten nu in de bergen, maar het is hier net zo prachtig. In de toekomst gaan we onze tijd tussen beide plekken verdelen. Maar ik denk dat we na een maand al veel te veel aan Xena gehecht zijn geraakt en ze gewoon overal mee naartoe gaat waar wij gaan.

Ze is inderdaad kerngezond en heel bijdehand. Voor een pup van 2 maanden verbaast ze me echt: ze sjeest de trap af, springt overal op... Wat betreft het ontmoeten van zoveel mogelijk mensen: met elke dag nieuwe gasten in ons gastenverblijf is dat echt top. (En ze komen uit alle landen). In een maand tijd heeft ze misschien wel meer dan 40 mensen ontmoet. Ik heb geluk, de meesten zijn echt relaxed, vinden haar geweldig en iedereen wil met haar spelen. Dus eigenlijk speelt ze bijna de hele dag en is ze de clown van het huis. (Ze pikt schoenen en sokken van ze, en gisteren nog de drinkfles van een fietser, maar ach, in de laatste privéreactie die ik kreeg op Airbnb schreef de groep: "groetjes aan prinses Xena". Het lijkt dus niet echt iemand te storen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga hier even verder want m'n bericht is te lang...

Als ik 's ochtends alleen maar brokken neerzet, raakt ze die niet aan. Lorna, ik heb inderdaad niet echt veel keuze qua brokken. Ik heb naar de samenstelling gekeken en sorry voor m'n taalgebruik, maar het lijkt wel echt bagger... maar 22% eiwit. Xena is niet gek. Het is een of ander dertien-in-een-dozijn Spaans merk. Bij de dierenarts hebben ze geloof ik Royal Canin. En ik kan online de merken Nutrivet, Ownat en Pro Plan vinden, maar ik weet niet of dat wat is. En met de bezorging erbij is het echt superduur en niet handig; ik kan hier niet laten bezorgen, alleen in Marrakech.

Ik ga het proberen met Royal Canin, maar je hebt misschien wel gelijk Lorna, als ze het niet eet heeft het geen zin om aan te dringen. Ik geef het op. Als restjes couscous met vlees oké zijn, is dat voor ons echt top! (Eerlijk gezegd heeft ze in haar eerste maand bij ons al best wat couscousrestjes gegeten). Waar ik echt over in de stress zit, is dat m'n man haar gekookte kippenbotjes geeft. Ik weet dat dat niet goed is en ik haal de kleinste eruit, maar tot nu toe heeft ze nooit problemen gehad, nooit diarree (komt vast door de couscous) of wat dan ook, ze lijkt hartstikke sterk.

In ieder geval bedankt voor de tips. Ik denk dat ik voor een mix ga: rauw, gekookt en restjes, maar ik ga wel goed opletten wat voor restjes ik geef. Want tajine met ingelegde citroen en olijven zal wel niet zo best zijn voor een puppy, toch? Bovendien kook ik met veel knoflook en ik heb ergens gelezen dat dat niet goed is voor honden. En zijn zout en verhitte olie niet te slecht voor haar? Fruit, zoals banaan, heb ik gisteren geprobeerd; ze speelde alleen maar met het stukje banaan dat uiteindelijk geplet op de bank achterbleef, dus dat was niet echt een succes. Iets heel anders, maar zijn as en houtresten uit de open haard niet gevaarlijk voor een hond? Elke ochtend duikt ze de haard in om ervan te vreten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor de link Doudou, ik ga er even naar kijken. Mijn enige vrees bij rauw voer is dat ze me hier hebben verteld dat ik het niet moet geven, omdat ze anders later tijdens het jagen de haas zou doden. Sloughi's worden wel gebruikt voor de hazenjacht, maar dat is vooral om ze te laten rennen... Ik weet echt helemaal niks van jagen, maar blijkbaar hoeft de haas alleen gevonden te worden. En je had de kop van de dierenarts moeten zien toen ik vroeg of ik rauwe vis en vlees mocht geven, lol...

Dus ik twijfel nog, maar ik denk dat ik voor een mix ga. Op dit moment maak ik dagporties klaar met 100g vlees, 150g brokjes, 30g groenten, 20g koolhydraten, olie en kruiden. (Ik weet niet of het te veel is, ik heb op verschillende sites gekeken om het uit te rekenen en daar las ik dat 6 tot 8% van het lichaamsgewicht de norm is voor een pup). Ze eet sowieso nooit alles op, gisteren heeft ze maar een kwart daarvan gegeten (al heeft ze wel een stuk runderrib en wat botten gehad...). Ik kook de sperziebonen goed gaar in water, en ook de organen en pens kook ik in water. Als ik de brokjes weglaat, zou het dan wat betreft het calcium goed moeten komen met eierschalen en botten?

Ik weet dat het beter is om haar bak op vaste tijden te geven ('s ochtends, 's middags en 's avonds), maar voorlopig zet ik gewoon een bak neer die de hele dag blijft staan met een derde van de portie, en dan gaat ze wanneer ze zelf wil. (Haar bak is nooit leeg).

Doudou, de reden dat ik niet volledig kan overstappen op een BARF-dieet is dat ik het niet strikt kan volgen. Ik heb hier niet altijd vleesbotten of vis, en rijst- of speltmeel hebben ze hier niet. Ik doe het met wat ik kan vinden. We wonen in een klein bergdorpje... Zeg, die Oxane heeft maar geluk, zelfgebakken koekjes, echt top!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, Juju is echt een bijdehante tante hoor, voor een kleintje dat al met 1 maand bij haar moeder is weggehaald...

Ze eet als een bootwerker (5 botten per dag met 2 maanden?!), en ze begraaft en graaft haar botten nu al op in de tuin, indrukwekkend!

Ze ziet er in ieder geval topfit uit

Doudou en andere BARF-fans kunnen je vast wel adviseren over rauwe voeding. Als je niet altijd toegang hebt tot vlees, is er vast wel een manier om aan te vullen met groenten of wat koolhydraten?

Ik denk dat het beter is om een kwalitatief goede 'zelfgekookte maaltijd' te geven waar de hond van geniet, dan te blijven aandringen op brokken van slechte kwaliteit als je daar geen andere keuze in hebt...

Als ze die weigert, zal het haar wel niet bevallen. Ik vind een lekker restje couscous met wat vlees prima als dat het beste bij jouw levensstijl past.

Wat betreft de ontwikkeling van dit kleine teefje: je man hoeft zich geen zorgen te maken over haar vermogen om later op de boerderij alarm te slaan. Het is juist heel goed dat een pup in de eerste levensmaanden zoveel mogelijk mensen en andere dieren ontmoet; dat zal haar echt niet tegenhouden om als volwassen hond haar terrein te bewaken ;-)

Trouwens, gezien haar jonge leeftijd en het feit dat ze zo vroeg is weggehaald bij de moeder, is het cruciaal dat ze ook met soortgenoten omgaat. Zo kan ze bepaalde zelfbeheersing aanleren, vooral wat betreft de bijtkracht bij het happen (waar je laatst in een ander topic over schreef).

Ik ben dol op windhonden; ik ben vroeger opgegroeid met Afghaanse windhonden en Saluki's, het zijn geweldige honden. Als ze volwassen zijn worden ze vaak wat wantrouwig en afstandelijk tegenover vreemden, dus het is juist een buitenkans dat die kleine van jou dagelijks mensen ziet op de boerderij. Je moet een windhond niet angstig maken, want hun natuurlijke gereserveerdheid is al groot genoeg (dat verschil zie je pas echt als ze volwassen is).

Je woont in een prachtige omgeving... ik heb laatst die foto's van het strand gezien :-)

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oei, al mijn tekst staat aan elkaar geplakt

succes met lezen..

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Het makkelijkst is om even op het Barf-forum te kijken

http://www.b-a-r-f.com

om de puppy-schema's te vinden voor haar gewicht...

Het is heel normaal dat ze liever vlees eet. Als ze het begraaft, heeft ze voor die dag misschien haar portie al op... Wat betreft orgaanvlees: in het begin moet je het voor een pup soms even kort aanbakken in de pan (tip!) met een beetje water. Dat kan helpen, want die zachte structuur vinden ze niet altijd even lekker...

Xena is nu nog een pup, maar als ze eenmaal volwassen is, kun je bij rauwe voeding (en dat raad ik ook aan) een dagje zonder vlees doen. Op zo'n dag geef je dan bijvoorbeeld een eitje of wat vis, zonder olie in haar bak... Voor het fruit: in de link naar mijn Pinterest vind je lijstjes met fruit, groente, orgaanvlees, vleessoorten en meer. Hoeveel voer geef je haar eigenlijk voor haar gewicht? Tekorten? Als je gevarieerde ingrediënten geeft, is er geen reden om daar bang voor te zijn. Ik zou me eerder zorgen maken bij zelfgekookte maaltijden zonder vleesbotten (zonder calcium, fosfor, etc.). De portie tot op de gram nauwkeurig berekenen 👎 is niet makkelijk en eerlijk gezegd ook niet echt nodig. Ze gaat nog groeien en in de groei is het zelfs prima als ze wat "vet" op haar spieren krijgt :-) (mijn dierenarts zei dat ook over de sterilisatie van mijn Labrador Oxane, een klein beetje vet... er moest 1 kg af). Verder heeft ze een mooie glanzende vacht, veel energie en ze begint het woordje "voorzichtig" eindelijk te begrijpen. Sperziebonen moet je trouwens altijd koken, geef ze nooit rauw. Als je brokken en vers wilt combineren, zijn er wel wat trucjes, maar meng ze nooit direct met het vlees (dat werkt niet) en het is niet best voor de spijsvertering. Brokken hebben een veel langere verteringstijd dan vlees... Bij een mix kun je de twee of drie maaltijden beter spreiden. Bijvoorbeeld 's ochtends een portie brokken, 's middags het vlees en 's avonds vleesbotten... Of andere combinaties zoals vleesbotten met groente, 's middags de portie brokken en 's avonds het vlees... Je kunt variëren afhankelijk van hoe je hond het doet... Of als ze het goed verdraagt: je kunt wat granen toevoegen, een heel kleine portie passend bij haar gewicht (dat is niet 100% Barf; sommige barfers vinden het prima en anderen zijn er fel tegen, net als met zuivel: de één zegt ja, de ander nee...). Ik geef mijn eigen honden af en toe wat extra's als ze hard moeten werken (zwemmen, apporteren). Voor zuivel-snacks of mijn zelfgebakken koekjes gebruik ik rijstmeel, speltmeel... Wat betreft Xena: nee hoor, je bent niet gek... Of we zijn met z'n allen een stelletje gekken en idealisten 😁 omdat we willen dat onze honden en andere dieren gelukkig zijn bij ons... Met goede maaltijden, lekkere wandelingen en alle liefde die we ze kunnen geven. Geef Xena een dikke knuffel van me en nog een fijne avond!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Doudou

Ik heb haar net wat stukjes rauw rundvlees gegeven; ze heeft ze niet gewoon gegeten, ze heeft ze echt verslonden. Ik gaf haar ook het uiteinde van een rauw lamsbot. Ze heeft het heel zorgvuldig begraven in de tuin en het daarna weer opgegraven om erop te kluiven. Ik heb een bakje voor haar klaargemaakt met sperziebonen, eierschalen, rauw eigeel, brokjes, olie, gember en lever, maar ze heeft er nauwelijks naar omgekeken... Vandaag heeft ze weer alleen maar vlees gegeten...

@Cyndy en @Oreo, ik ben inderdaad naar de dierenarts geweest, maar hier geven ze niet echt veel advies. Zolang de pup aankomt, vinden ze het allang best...

@Tania, ze hebben bij de dierenarts niet geprobeerd om hun eigen brokjes te verkopen. Ik ben het helemaal met je eens: vlees eten is prima, maar niet alleen dat. Ik ga proberen me aan Xena aan te passen, terwijl ik er wel voor zorg dat ze gezond blijft. Vlees zoals ze dat lekker vindt, maar dan zoveel mogelijk gemengd met fijngepraktte brokjes, groenten en andere dingen die ze nodig heeft. Ik maak me helemaal gek met het berekenen van haar dagelijkse portie, haar voedingsbehoeften, enzovoort, en uiteindelijk vreet ze alleen maar vlees.

Mensen hier denken dat ik gek ben dat ik me zo druk maak om de gezondheid van een pup; zolang ze eet, is het volgens hen wel goed...

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga m'n best doen voor haar. Wat ze ook eet, ik wil gewoon dat het goed is voor haar gezondheid.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Goedenavond Jujud

je moet alleen de GEKOOKTE botten weghalen, want die zijn echt heel gevaarlijk voor je kleintje..

ik kom later terug om mijn lijstjes met groenten, fruit en kruiden te delen..

en om wat meer uit te leggen over rauwe voeding..

🙂

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi Doudou, Ja, ik woon inderdaad in Marokko en ik denk dat ik haar gewoon ga geven wat ze lekker vindt: vlees. Rauw of gekookt. Maar ik wil natuurlijk niet dat ze iets tekortkomt. Of het nu kip, lam, rund of schaap is, het maakt haar niks uit, ze eet het gewoon. Aan de rest snuffelt ze alleen maar en ze raakt het verder niet aan. Ze verslindt alle botten en al het vlees, de lever, de pens... Ik probeer haar extraatjes te geven zoals banaan, yoghurt en olie, eigenlijk alle nodige supplementen. Hier hebben we alleen geen toegang tot vitamines of dat soort zaken. Ze is dol op kruiden; ik Google het wel altijd even om te checken of het veilig is voor haar, maar koriander, gember en kurkuma vindt ze geweldig, dat eet ze zo op. Botten, rauw of gekookt, krijgt ze er meer dan vijf per dag... Dat is vast te veel. Ik maak me gewoon zorgen over eventuele tekorten. Ik heb me online helemaal verdiept in het BARF-dieet, ik wil alleen geen fouten maken. Omdat ik niet elke dag aan vlees kan komen, moet ik het voor mijn gevoel wel mengen met brokken.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vervolg...

Ik zei 'oké' tegen m'n man, we gaan haar ontmoeten en dan zien we wel. We komen bij de boerderij aan, m'n man belt de buurman, en 20 minuten later komt die aanrijden met z'n kar. In een graanzak, weggestopt in het hooi, zat een piepklein puppy'tje. Zo klein. Ik dacht: 'verdomme, ze is veel te jong, echt een sprietje'. De buurman vertelde me dat ze pas een maand oud was. Ik weet dan wel niet veel van honden, maar ik wist wel dat dit echt te jong was. Je kunt het superstom vinden, maar ik had meteen een klik met haar. Ik zei: 'oké, we adopteren haar'.

De buurman zei dat ze alleen maar melk hoefde te drinken. Na wat speurwerk van mijn kant bleek dat dus mooi niet zo te zijn: koemelk is helemaal niet goed voor haar. M'n man had Kiri (smeerkaas) gekocht voor onderweg, dat heeft ze lekker opgegeten. De reis bracht ze door op mijn schoot, en niet in die zak met hooi.

Ik wist dat ze nog niet gespeend was, dus dat heb ik zelf gedaan. Na twee dagen ben ik gestopt met de melk en de Kiri. Ik heb brokjes gekocht en ben voor haar gaan koken. Die brokjes raakte ze met geen poot aan. M'n eigen kookkunsten daarentegen... In Marokko eten honden de restjes van de maaltijd, afval of botten. M'n man begon haar ook onze restjes te geven en gaf haar een hoop botten, ook al weet hij dat dit niet best is voor haar gezondheid. Na wat opzoekwerk wilde ik haar op een gezonder dieet zetten. Maar nee hoor, brokjes moet ze niet. Niet zo gek natuurlijk, als ze onbeperkt botten en vlees naar binnen werkt.

Eigenlijk zou ze buiten moeten slapen, maar daar kwam bij mij niks van in: veel te koud buiten en ze is nog veel te klein. Na twee dagen sliep ze al bij ons. Ze is nu twee maanden en slaapt nog steeds bij ons. Ik schaam me er een beetje voor, maar ze slaapt echt heerlijk de hele nacht door. Oké, wel onder het dekbed, tegen ons aan of op mijn hoofd, maar ze slaapt goed.

Ik heb nog aan BARF gedacht, maar we hebben hier niet altijd toegang tot kwaliteitsvlees. En de jagers hier die Sloughi's hebben, geven ze geen rauw vlees zodat hun honden de konijnen niet afmaken. En ik wil niet dat ze iets tekortkomt. Of ik moet me gewoon niet meer zo druk maken en haar laten eten zoals de honden hier…

Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niks, want alle honden hier die couscous, afval en weet ik wat eten, lijken kerngezond.

Qua merk brokjes heb ik niet veel keus, ik heb de enige soort meegenomen die ze in het dorp hadden...

Ik kan wel overstappen als ik een keer naar de stad ga...

Maar ik knoop je woorden in m'n oren, Tania, en als honden inderdaad alle soorten voedsel kunnen verdragen, dan is het allang best dat m'n pup gewoon eet...

Nog even dit: als waakhond is ze nu al mislukt (en daar ben ik hartstikke blij om!). Er komen hier dagelijks minstens tien nieuwe mensen over de vloer en zij vindt dat geweldig, ze wil alleen maar met iedereen spelen. En m'n man is trouwens ook helemaal om: van 'ze gaat buiten slapen' naar haar de helft van het bed gunnen!

Vertaald Frans
  • 70 reacties van 77

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer