Mijn puppy weigert brokken en eet alleen maar vlees

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Ik heb een puppy van 2 maanden, die we met 1 maand in huis hebben genomen, en ze eet niets anders dan vlees, vis en botten. Ik probeer haar brokken te geven, maar ze raakt ze niet aan. Ik heb geprobeerd om haar 2 dagen lang alleen maar brokken te geven, in de hoop dat ze uiteindelijk wel honger zou krijgen en ze zou gaan eten, maar noppes. Omdat ze sowieso al niet veel eet – ze eet amper een kwart van haar bakje en krijgt het nooit op – meng ik vlees door haar brokken, met wat groenten, rijst, olie en soms eieren (eigenlijk half zelfgekookt, half brokken), zodat ze in ieder geval íéts binnenkrijgt. Maar ze krijgt het altijd voor elkaar om te sorteren: ze eet het vlees op en laat de rest liggen. Ik heb zelfs geprobeerd de brokken en groenten in de mixer te doen en dit met kleine stukjes vlees te mengen, maar dat helpt ook niet. Ze vist alleen de stukjes vlees eruit en laat de rest staan.

Het vreemde is dat ze voor een pup die weinig eet, meteen superenthousiast is zodra ik kook of de koelkast openmaak. Ze is ook erg geïnteresseerd als we aan tafel gaan en piept dan om wat te krijgen. Omdat we alleen maar salontafels hebben, probeert ze alles wat ik laat staan te pikken. Ik heb haar zelfs al eens betrapt terwijl ze boter aan het likken was!

We komen net bij de dierenarts vandaan en die zei dat ze kerngezond is en in een maand tijd 2 kg is aangekomen (geen idee hoe!). Ze weegt nu 5 kg met 2 maanden en zou als volwassen hond rond de 20 kg moeten wegen.

Hoe krijg ik haar aan de brokken? Ik vind het niet erg dat ze vlees eet, maar niet alleen maar vlees en botten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

77 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze is echt schattig!! Wat een heerlijk koppie.

Het ziet er prachtig uit bij je, hmmm ik ruik de geur van je lekkere gerecht hier zelfs ;-)

Bedankt voor de complimentjes voor mijn meisje, ik ben blij als onze kleine avonturen kunnen helpen 😁

Weet je, mijn moeder gooide wilde konijnen altijd weg uit angst voor ziektes en vooral vanwege de botten (omdat we allemaal dachten dat dat supergevaarlijk was). Sinds ik met rauwe voeding (BARF) ben begonnen, zijn een aantal van die overtuigingen wel verdwenen 😳

Zoals "geef een hond nooit botten" of "laat ze er alleen even op kluiven en pak het dan weer af"...

De conditionering voor brokken zat er diep in, zelfs nadat ik voor de overstap naar BARF zelf voor haar kookte..

De eerste keer dat ik Volka (mijn Labrador) een drumstick gaf, had ik echt even een paar minuten nodig om de knoop door te hakken. Ik zat vol met "wat als"-gedachten... Wat als het misgaat? Wat als ze stikt? Ik was zelfs bang dat ze een tand zou breken 👎

Volka is uiteindelijk over de regenboogbrug gegaan met haar hele gebit nog in topvorm, en ze was ruim 14 jaar oud..

Een haas volgens het Prey-model geven met de vacht er nog aan, dat doe ik zelf niet... maar eigenlijk is dat wel hoe het zou moeten: in zijn geheel geven.

Wat ik bewust zou doen, is haar de huid van de haas niet geven. Ik zou haar er wel bij laten zijn terwijl ik de haas aan het villen ben, en haar dan laten wachten met een "zit". Als ze dat doet, geef ik haar een paar stukjes uit de hand (en ze mag de haas absoluut niet aanraken zolang de vacht er nog op zit). Dat vlees krijgt ze dan alleen op commando en uit de hand... niet in de voerbak.

Wat betreft de kippen: meteen even voorstellen met oefeningen als "afblijven" en "stop"...

Dingen als "blijf", de noodstop en "afblijven", daar begin ik zo vroeg mogelijk mee (ik wacht echt niet tot ze 6 maanden oud zijn..)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wauw, wat is ze al hard gegroeid! Vergeleken met de foto's op de vorige pagina...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Lorna

Wat de opvoeding betreft hebben we eigenlijk allebei een vrij relaxte kijk op de zaak: geen bankverbod, maar het zou top zijn als ze weet wanneer het tijd is om naar haar plek te gaan of om de gasten niet lastig te vallen als ze aan het eten zijn. Ons stoort ze niet, alleen hen, wie zal het zeggen waarom... Het avondeten gaat prima, dat wordt op het terras geserveerd. Het ontbijt doen we, als het koud is, in onze woonkamer, want we hebben nog geen restaurantruimte. Dus die salontafel midden in de woonkamer met een Xena die eromheen blijft draaien is niet echt ideaal.

Eten geven aan tafel is een grote fout, dat geef ik toe. Dat is iets waar mijn man echt in moet veranderen...

Ik wil haar ook graag het hierkomen aanleren. Met een jachthond wordt dat nog wel een uitdaging, dus ik ga hulp vragen aan de boeren hier die weten hoe ze met sloughi's om moeten gaan.

Nog 2 foto's en dan ga ik met haar spelen; ze is haar bal kwijt en is nu de tent aan het slopen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb nog geen aparte eetkamer en het is toch wel heel verleidelijk voor haar....

Aan de andere kant durft ze er niet aan te komen. Ze sliep, maar werd wakker door de geur.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hebben al een mand voor haar neergezet, maar ze gaat er alleen overdag in liggen als de zon erop schijnt.... Wat me geruststelt is dat ze nu al heel slim lijkt; als we in Marrakesh zijn, probeert ze niet eens op de banken van m'n schoonmoeder te klimmen. Ze heeft instinctief waarschijnlijk wel begrepen dat dat een no-go was. Bij de dierenarts was ze een engeltje, zo van "kijk mij eens braaf zijn". Hier is een kort filmpje over het verhaal van een sloughi: https://www.youtube.com/watch?v=QZ454EUJ5Fo In ieder geval bedankt voor de tijd die je hebt genomen om me te antwoorden. Ik denk dat ik wat het dieet betreft de gulden middenweg ga kiezen: de helft BARF, de helft restjes en gekookt eten, en dan gewoon m'n best doen met wat er hier te vinden is.

Ik vond het geweldig, bedankt :-)

Wat ik echt fantastisch vind als ik mensen met hun honden zie werken in talen die ik niet begrijp, is om te zien hoe we instinctief overal ter wereld dezelfde geluiden en intonaties gebruiken om met honden te communiceren.

Wanneer ik mijn hond motiveer voor een target of een specifieke oefening, maak ik precies dezelfde geluiden :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hebben al een mand voor haar neergezet, maar ze gaat er alleen overdag in liggen als de zon erop schijnt...

Wat me geruststelt is dat ze nu al hartstikke slim lijkt. Als we in Marrakech zijn, probeert ze niet eens op de banken van m'n schoonmoeder te springen; ze heeft instinctief waarschijnlijk wel door dat dat een kansloze zaak is. Bij de dierenarts was ze echt een engeltje, zo van "kijk mij eens braaf zijn".

Hier is een kort filmpje over het verhaal van een sloughi:

https://www.youtube.com/watch?v=QZ454EUJ5Fo

In ieder geval bedankt voor de tijd die je hebt genomen om te antwoorden. Ik denk dat ik de gulden middenweg ga kiezen qua dieet: de helft BARF en de helft kliekjes en gekookt eten. Ik ga gewoon m'n best doen met wat we hier kunnen vinden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Doudou

Ik heb je verhalen over Oxane op het forum gevolgd. Eerlijk gezegd heeft het me echt geholpen, want Xena sprong ook steeds tegen ons op en beet ons de hele tijd. Wij noemen haar geen raptor maar een krokodil. Net als Oxane is ze 's ochtends nu rustiger; ze likt me nu en maakt me niet meer wakker door in mijn haar te bijten. Een hele vooruitgang! Ze heeft nog wel dagelijks haar momentjes waarop ze bijt, maar dan leiden we haar af met een speeltje. Het was superleuk om het verhaal van Oxane te lezen, het voelt alsof we haar echt kennen.

Ik denk ook dat Xena, net als Fidji, in staat is om in hongerstaking te gaan, dus met die brokken ga ik waarschijnlijk stoppen. Ik ga de linkjes die je me hebt gestuurd eens bekijken. En je hebt vast gelijk: dat jachtinstinct heeft ze of heeft ze niet, dus haar rauw vlees geven zal daar niet veel aan veranderen. We krijgen binnenkort ook kippen, dus het zou fijn zijn als ze daar goed mee overweg kan! En zoals Lorna al zei: het zijn geen honden die van nature hun prooi doden, ze jagen er vooral achteraan... We gaan het zien.

Het zou wel mooi zijn als ze eens een konijn of haas voor ons meebrengt. Is het erg om die dan op te eten? In plaats van ze weg te gooien, zoals jouw moeder deed? Er is hier geen risico voor tamme konijnen, want die zijn hier niet, maar haas is gewoon superlekker. Sorry voor de vegetariërs, maar ik dacht dat ik ze wel kon eten...

Tof van die honing, daar hebben we hier genoeg van.

Het wordt lamsvlees, geit en schaap. Rundvlees is toch een beetje duur en eend is er niet — en eerlijk gezegd, als ik het zou vinden, zou ik het voor mezelf houden.

Orgaanvlees is hier makkelijk te vinden; ze eet veel pens en lever.

Wat betreft granen: rijst, gerst en tarwe zijn makkelijk te krijgen, haver ook... Boekweit, amarant en rogge zijn er niet. Qua boter hebben we geen Ghee, maar wel Marokkaanse ranzige boter (Smen). Ik weet niet of ik haar dat mag geven.

Ik ben niet bang dat ze zal eten als een bootwerker; ze reguleert zichzelf nu al goed, dus ik denk niet dat dat een probleem wordt.

Wat de opvoeding betreft: jij en @Lorna lijken wel experts, wij zijn echt nog groentjes en doen ons best. We willen haar de slaapkamer of de bank niet verbieden, maar ze moet wel gewoon naar ons luisteren en in haar eigen mand slapen. In onze kamer maakt ons niet uit, maar niet tussen ons in! Ik moet toegeven dat ze me ook lekker warm houdt en dat het heerlijk is om met haar te slapen, maar goed, we moeten er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Vertaald Frans
    L
    Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat is die lieve Xena toch een schatje!!! En je omgeving is echt prachtig, echt niet normaal, het lijkt wel een ansichtkaart!

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 77

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer