Mijn puppy gebruikt haar mand als plasbak?

K
Kinsey Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Sinds 2 weken heb ik een puppy-teefje van 3,5 maand oud. Ze is hartstikke lief, ERG sociaal en gehoorzaam.

Ik heb haar uit een asiel waar ze met twee nestjes puppy's zat en daar hebben ze geleerd om op een handdoek op de grond te plassen (niet het beste idee ter wereld, maar goed...).

Daardoor plaste ze binnen weleens op textiel, doeken of kleden. Toen we die weghaalden, begon ze in haar mand te plassen. We moeten hem elke dag wassen! Ze heeft bijna geen tijd meer om erin te slapen, zo snel maakt ze hem vies. Als we de mand weghalen, leggen we plaids op de grond en daar plast ze ook op (we maken alles schoon met water en schoonmaakazijn). En dat terwijl ze donders goed weet dat dit 'haar plekje' is, de plek waar ze heen moet als ze op haar kop krijgt!

Ze slaapt er vaak, al wisselt ze het af met de bank. Normaal gesproken doen ze hun behoefte toch niet waar ze slapen, of wel?

Het ligt niet aan het uitlaten, want ze gaat 6 tot 8 keer per dag naar buiten, ze doet dan elke keer haar behoefte en wordt altijd beloond. Ze heeft echt heel weinig ongelukjes in de rest van het huis. Het valt me op dat het bewuste plasjes zijn; ze gaat echt expres in haar mand of op haar spulletjes zitten plassen als ze er niet in slaapt.

Net nog, terwijl de mand aan het drogen was, verplaatste ik hem en ging ze er meteen op plassen, terwijl we letterlijk 2 minuten daarvoor terugkwamen van een wandeling.

Ze eet goed en is totaal niet gestrest...

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ik heb het idee dat ze de 'mand' als een kattenbak ziet. Bij die plaids geef ik haar voorlopig nog het voordeel van de twijfel, misschien kon ze het toen echt niet ophouden.

Denken jullie dat ik de mand op de plek van haar voerbakken moet zetten (of zelfs de voerbakken erin moet zetten) zodat ze begrijpt dat die plek niet bedoeld is voor haar behoefte?

Hebben jullie nog andere tips?

Fijne avond

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je in een huis woont of toegang naar buiten hebt, raad ik je aan om weer handdoeken neer te leggen voor de plasjes, zoals ze gewend was. En dan verplaats je de handdoek stap voor stap richting de uitgang, om hem uiteindelijk buiten neer te leggen. Zodra ze eraan gewend is om aan te geven dat ze naar buiten moet om te plassen, kun je de handdoek weghalen.

Dat is ook hoe je een kat die de kattenbak gewend is leert om buiten te plassen. Het is hetzelfde principe, want de handdoek dient voor de pup als een soort vaste plek.

Ik denk dat ze haar mand nu als het meest vergelijkbare alternatief ziet, nu er geen handdoek of iets dergelijks meer ligt. Het is niet haar schuld, het is gewoon wat haar geleerd is. Maar het is wel waar dat dit lastig is om weer recht te zetten.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Stap over op een ander materiaal, een mand van rotan of plastic bijvoorbeeld

Blijf hem belonen als hij buiten plast en negeer de plasjes binnen volledig; het gaat vanzelf over, ook al zijn er in het begin wat verkeerde gewoontes aangeleerd

Vertaald Frans
  • 22 reacties van 22

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!