Mijn puppy gebruikt haar mand als plasbak?

K
Kinsey Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Sinds 2 weken heb ik een puppy-teefje van 3,5 maand oud. Ze is hartstikke lief, ERG sociaal en gehoorzaam.

Ik heb haar uit een asiel waar ze met twee nestjes puppy's zat en daar hebben ze geleerd om op een handdoek op de grond te plassen (niet het beste idee ter wereld, maar goed...).

Daardoor plaste ze binnen weleens op textiel, doeken of kleden. Toen we die weghaalden, begon ze in haar mand te plassen. We moeten hem elke dag wassen! Ze heeft bijna geen tijd meer om erin te slapen, zo snel maakt ze hem vies. Als we de mand weghalen, leggen we plaids op de grond en daar plast ze ook op (we maken alles schoon met water en schoonmaakazijn). En dat terwijl ze donders goed weet dat dit 'haar plekje' is, de plek waar ze heen moet als ze op haar kop krijgt!

Ze slaapt er vaak, al wisselt ze het af met de bank. Normaal gesproken doen ze hun behoefte toch niet waar ze slapen, of wel?

Het ligt niet aan het uitlaten, want ze gaat 6 tot 8 keer per dag naar buiten, ze doet dan elke keer haar behoefte en wordt altijd beloond. Ze heeft echt heel weinig ongelukjes in de rest van het huis. Het valt me op dat het bewuste plasjes zijn; ze gaat echt expres in haar mand of op haar spulletjes zitten plassen als ze er niet in slaapt.

Net nog, terwijl de mand aan het drogen was, verplaatste ik hem en ging ze er meteen op plassen, terwijl we letterlijk 2 minuten daarvoor terugkwamen van een wandeling.

Ze eet goed en is totaal niet gestrest...

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ik heb het idee dat ze de 'mand' als een kattenbak ziet. Bij die plaids geef ik haar voorlopig nog het voordeel van de twijfel, misschien kon ze het toen echt niet ophouden.

Denken jullie dat ik de mand op de plek van haar voerbakken moet zetten (of zelfs de voerbakken erin moet zetten) zodat ze begrijpt dat die plek niet bedoeld is voor haar behoefte?

Hebben jullie nog andere tips?

Fijne avond

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • J
    Jenny lichen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En jullie helpen me nog steeds niet echt. "Wanneer we haar stoppen door nee te zeggen, haar verplaatsen en mee naar buiten nemen, maar dat is minder effectief dan haar gewoon buiten zetten. We sturen haar naar haar plek als een duidelijke nee niet meer helpt" – er ontbreekt inderdaad een witregel tussen die zinnen. Het zijn twee antwoorden op twee verschillende vragen. Ik snap niet waarom je dat een slecht idee vindt, het is mij in ieder geval zo geadviseerd. We sturen haar naar haar mand, wat haar eigen plekje is, zodat ze even tot rust kan komen als de 'nee' niet meer werkt. Het is eigenlijk net als een kind in de hoek zetten; het is een milde straf die bedoeld is om het kind te kalmeren. En ja, dat zijn bewuste plasjes. In de zin dat als jij moet, je naar de wc gaat en het niet ter plekke laat lopen. Nou, zij gaat dus naar haar mand; ze doet het niet op de plek waar ze op dat moment staat. Ze gaat bewust naar haar mand om daar haar behoefte te doen, en het maakt niet uit waar die mand staat, of hij nu op zijn vaste plek staat of niet. En dat is precies wat me dwarszit: dat ze het als een hondentoilet ziet en niet als haar bed. Als je geen oplossing weet, is dat niet erg. Maar dat vingertje wijzen met "het is jouw schuld!" en "je doet het helemaal verkeerd!", terwijl je de hele handleiding voor puppy-opvoeding over me heen stort zonder ook maar één antwoord te geven op mijn basisvragen... ik geef eerlijk toe dat ik dat niet zo leuk vond.

Hoi, is het je inmiddels gelukt om hem deze gewoonte af te leren? Mijn pup van zes maanden doet precies hetzelfde. Ik kan de hoes van het kussen wel drie keer per dag verschonen, maar hij plast er direct weer op zodra ik het schone kussen neerleg. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

En jullie helpen me nog steeds niet. "Wanneer we haar stoppen door 'nee' te zeggen, haar verplaatsen en mee naar buiten nemen, maar dat werkt minder goed dan haar gewoon direct buiten zetten. We sturen haar naar haar plek als een duidelijke 'nee' niet meer helpt." Er ontbrak inderdaad een witregel tussen die zinnen. Het zijn twee antwoorden op twee verschillende vragen. Ik zie niet in waarom jullie dat een slecht idee vinden, het is me in ieder geval zo geadviseerd. We sturen haar naar haar mand, wat haar eigen plekje is, zodat ze even tot rust kan komen wanneer die 'nee' niet meer werkt. Het is eigenlijk net als een kind in de hoek zetten; het is een geweldloze straf die bedoeld is om het kind te kalmeren. En ja, het zijn bewuste plasjes. In de zin van: als jij moet, ga je naar de wc en doe je het niet ter plekke in je broek. Nou, zij gaat dus naar haar mand; ze doet het niet daar waar ze op dat moment staat. Ze gaat bewust naar haar mand om daar haar behoefte te doen, en dat maakt niet uit waar die mand staat of of hij wel op zijn vaste plek staat. En dat is precies wat me dwarszit: dat ze het als een hondentoilet ziet en niet als haar bed.

Als jullie geen oplossing weten, is dat niet erg. Maar dat schuldgevoel aanpraten met opmerkingen als "het is jouw schuld!" of "je doet iets heel fout!", terwijl je me de handleiding voor het opvoeden van puppy's voorkauwt zonder ook maar enig antwoord te geven op mijn basisvragen... ik geef eerlijk toe dat ik dat niet zo goed trok.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb je berichten prima gelezen en ik heb het idee dat je niet zo goed tegen kritiek kunt. Misschien leg je het zelf wel gewoon verkeerd uit, toch?

Want zoals je het brengt, lijkt het er echt op dat je hem straft. Je zegt bijvoorbeeld dit:

"Als we haar stoppen door nee te zeggen, haar verplaatsen en haar mee naar buiten nemen, is dat minder effectief dan haar buiten zetten. We sturen haar naar haar plaats als een streng nee niet meer genoeg is."

Het gaat in de eerste zin overduidelijk over het plassen en daarna zeg je "We sturen haar naar haar plaats als een streng nee niet meer genoeg is" zonder er verder iets bij te zeggen.

Sorry dat ik niet kon ruiken dat je het over iets anders had. En sorry, maar voor mij is dat gewoon een straf. Je hond naar de mand sturen als een strenge nee niet werkt, is sowieso geen goed idee.

Je wist dit allemaal al? Tja, nogmaals sorry, maar ik kan geen gedachten lezen; hoe had ik dat moeten weten? Ik probeer je alleen maar te helpen.

Je zegt dat je je goed hebt ingelezen, maar toch ga je ervan uit dat hij het expres doet door te zeggen dat het 'vrijwillig' is om te plassen op de plek waar hij slaapt. Tenzij ik dat ook weer verkeerd heb gelezen...

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi,

We laten haar om de twee, tweeënhalf of drie uur uit, waarbij we afwisselen zodat ze er geen routine van maakt.

's Nachts houdt ze het 6 uur vol zonder naar buiten te gaan; ze doet zelden een plasje bij het wakker worden en ze poept nooit binnen.

Ik heb nergens gezegd dat ik mijn puppy straf. Ik heb ook niet gezegd dat ik haar naar haar mand stuur terwijl ze er net in heeft geplast, ik ben niet gek. Ik gaf aan dat we haar naar haar plek sturen als "nee" niet meer werkt, GEWOON IN HET ALGEMEEN. Alleen om aan te geven dat ze begrijpt waar haar plekje in huis is.

Zou je mijn berichten goed willen lezen? Ik leg uit dat ik wil dat ze stopt met haar mand als "plasbak" te gebruiken, ik zeg nergens dat ze nu al direct moet stoppen met plassen in huis.

Dat is wat ik bedoelde met een "bewuste" plas. Ze kan het nog niet ophouden, dus gaat ze bewust in haar mand zitten om te plassen.

De plas-mand vervangen door een handdoek zou trouwens averechts werken.

Nogmaals, ik ben niet dom. Ik heb me goed ingelezen voordat ik een puppy nam en ik weet dat ze nog wel even ongelukjes zal hebben. En eerlijk gezegd is het opruimen van een paar plasjes wel mijn kleinste zorg.

En ja, dat is de basis: je straft een hond niet als je hem niet op heterdaad betrapt.

Eigenlijk leer je me niet veel nieuws, Jean Yves, en bovendien help je me niet echt. Toch bedankt.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Rapporteren

En vooral als hij al op de grond heeft gedaan en je komt thuis of je staat 's ochtends op, dan moet je echt helemaal niets zeggen. Pak de pup rustig op, zet hem in een andere kamer en maak het schoon. Een duidelijke 'nee' is alleen voor wanneer hij op heterdaad wordt betrapt; daarna heeft schreeuwen en/of straffen geen enkele zin en werkt het zelfs averechts.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Rapporteren

Wat voor ras is het?

Je zegt dat je hem naar zijn plek stuurt, maar hoe krijg je het voor elkaar dat hij daar blijft zitten zonder te bewegen, zelfs maar voor 2 minuten? En wat ik niet begrijp: als hij op zijn plek heeft geplast, laat je hem dan serieus op de plek zitten die hij zelf vies heeft gemaakt om hem te straffen?

Ten eerste straf je een puppy niet die heeft geplast; dat doen ze nooit met opzet, dat is onmogelijk. Hoezo met opzet? Zou hij het expres doen om je te pesten of om ergens wraak voor te nemen? Wat bedoel je precies met "met opzet plassen"? Het is nog een baby, hij kan nog helemaal niet zo redeneren en hij kiest de momenten waarop hij moet plassen niet zelf uit.

Als hij plast waar het niet mag, is dat jouw verantwoordelijkheid, niet de zijne. Je doet waarschijnlijk iets verkeerd en je zou kritisch naar jezelf moeten kijken in plaats van hem de schuld te geven. Hem straffen is dus totaal tegenproductief, net zoals je een kind ook niet straft als het in bed plast^^

Een puppy heeft zijn sluitspieren nog niet goed onder controle, en met 3,5 maand is het heel normaal dat hij nog in huis plast. Je moet hem minimaal elke drie uur uitlaten + na elk dutje + na elke maaltijd + na elke speelsessie.

Maar straf een puppy nooit omdat hij in huis plast. Zeg duidelijk "nee", maar dan wel zonder te schreeuwen, en straf hem er nooit voor. Til hem op en breng hem naar buiten, ook al is dat vanuit het appartement een eindje lopen, en maak het nooit schoon waar hij bij is.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Ik woon in een appartement, dus ik heb geen buitenruimte. Als we haar betrappen, stoppen we haar door 'nee' te zeggen en haar te verplaatsen en dan laten we haar uit, maar dat is minder effectief dan haar echt even buiten kunnen zetten. We sturen haar naar haar plek als een duidelijke 'nee' niet meer genoeg is. Dan gaat ze er zelf naartoe en we laten haar er pas na minstens 2 minuten weer uit. Hoe dan ook, ik ga eerst proberen of een ander materiaal voor de mand helpt.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Rapporteren

Wat voor ras is je hond eigenlijk?

Als je haar ziet plassen op een plek waar het niet mag, moet je haar meteen oppakken, ook al is ze nog niet klaar, een duidelijke "nee" geven en haar naar buiten doen. Niet tegen haar schreeuwen of haar slaan, dat spreekt natuurlijk voor zich. Maar wacht vooral niet tot ze helemaal klaar is voordat je haar mee naar buiten neemt.

Je schreef dat je haar naar haar plek stuurt als je haar straft; om wat voor soort ondeugende dingen gaat het dan, op welk moment doe je dat precies en voor hoelang?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!