Mijn puppy gebruikt haar mand als plasbak?

K
Kinsey Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Sinds 2 weken heb ik een puppy-teefje van 3,5 maand oud. Ze is hartstikke lief, ERG sociaal en gehoorzaam.

Ik heb haar uit een asiel waar ze met twee nestjes puppy's zat en daar hebben ze geleerd om op een handdoek op de grond te plassen (niet het beste idee ter wereld, maar goed...).

Daardoor plaste ze binnen weleens op textiel, doeken of kleden. Toen we die weghaalden, begon ze in haar mand te plassen. We moeten hem elke dag wassen! Ze heeft bijna geen tijd meer om erin te slapen, zo snel maakt ze hem vies. Als we de mand weghalen, leggen we plaids op de grond en daar plast ze ook op (we maken alles schoon met water en schoonmaakazijn). En dat terwijl ze donders goed weet dat dit 'haar plekje' is, de plek waar ze heen moet als ze op haar kop krijgt!

Ze slaapt er vaak, al wisselt ze het af met de bank. Normaal gesproken doen ze hun behoefte toch niet waar ze slapen, of wel?

Het ligt niet aan het uitlaten, want ze gaat 6 tot 8 keer per dag naar buiten, ze doet dan elke keer haar behoefte en wordt altijd beloond. Ze heeft echt heel weinig ongelukjes in de rest van het huis. Het valt me op dat het bewuste plasjes zijn; ze gaat echt expres in haar mand of op haar spulletjes zitten plassen als ze er niet in slaapt.

Net nog, terwijl de mand aan het drogen was, verplaatste ik hem en ging ze er meteen op plassen, terwijl we letterlijk 2 minuten daarvoor terugkwamen van een wandeling.

Ze eet goed en is totaal niet gestrest...

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ik heb het idee dat ze de 'mand' als een kattenbak ziet. Bij die plaids geef ik haar voorlopig nog het voordeel van de twijfel, misschien kon ze het toen echt niet ophouden.

Denken jullie dat ik de mand op de plek van haar voerbakken moet zetten (of zelfs de voerbakken erin moet zetten) zodat ze begrijpt dat die plek niet bedoeld is voor haar behoefte?

Hebben jullie nog andere tips?

Fijne avond

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

De situatie die je beschrijft komt vaker voor bij puppy’s die bij de fokker of in een opvang gewend zijn geraakt om hun behoefte op handdoeken of andere stoffen ondergronden te doen. Ze leren onbedoeld dat elk stuk textiel een toegestane plek is om te plassen. De mand, dekentjes, kleden… alles kan dan worden gezien als een ‘plaszone’. Het is geen opzettelijke onzindelijkheid of een gebrek aan wandelingen, maar simpelweg een verkeerde gewoonte die voor verwarring zorgt.

In theorie vermijdt een hond het om zijn behoefte te doen op de plek waar hij slaapt, maar bij pups die dit zo hebben aangeleerd, kan dit natuurlijke instinct verstoord zijn.

Hier zijn wat tips die meestal erg goed werken:

1. Haal tijdelijk al het textiel weg

Om de associatie tussen ‘zachte stof’ en ‘plasplek’ te doorbreken, kun je het beste tijdelijk een kunststof mand gebruiken zonder kussen.
    Het ziet er misschien niet zo gezellig uit, maar het helpt om met een schone lei te beginnen.
    Zodra de gewoonte verdwenen is, kun je stap voor stap weer wat kleedjes terugleggen.

2. Gebruik een enzymatische reiniger

Azijn maskeert de geur wel, maar breekt de geurstoffen niet volledig af.
    Een enzymatische reiniger (verkrijgbaar bij de dierenwinkel of de dierenarts) is veel effectiever om te voorkomen dat ze steeds weer dezelfde plek opzoekt.

3. Houd haar in de gaten en stuur bij

Als je ziet dat ze richting de mand of een kleed loopt om te plassen, grijp dan rustig in, neem haar mee naar buiten en beloon haar daar direct.
    Straf haar niet in de mand; dat kan er juist voor zorgen dat ze het voortaan stiekem gaat doen.

4. Verplaats eventueel de mand

De mand in de buurt van de voerbakken zetten kan soms helpen. Pups begrijpen dan sneller dat dit geen plek is om hun behoefte te doen.
    Het is niet per se noodzakelijk, maar het kan helpen bij de positieve beleving van de eigen plek.

5. Ga terug naar de basis van de zindelijkheidstraining

Ze is nog erg jong, dus een korte fase van heropvoeding is heel normaal:
    – regelmatig naar buiten (wat je al doet),
    – altijd belonen als ze buiten iets doet,
    – binnen goed in de gaten houden,
    – consequent zijn en geduld hebben.

Groetjes,

Paul

Vertaald Frans
    P
    Picco85 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Mijn Cavaliers deden dat in het begin ook.

Wat ik doe, is ze elke 2 uur uitlaten tot ze 5 maanden oud zijn. 's Nachts krijgen ze geen water.

Dat gaat hartstikke goed

Eerste wandeling rond 4:30 uur.

Laatste wandeling rond 23:00 uur.

Vertaald Frans
    M
    Matmor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over een probleempje waar we tegenaan lopen.

We hebben nu sinds drie weken een pup (een teefje van inmiddels 3 maanden oud) die al helemaal gewend is aan ons dagelijks leven. Alles gaat eigenlijk supergoed. Ze is al heel zindelijk en dat was ze vanaf het begin al, op een paar kleine ongelukjes na die we wel konden verklaren.

Laatst merkte ik dat haar mand stonk, dus die heb ik gewassen. Maar vandaag plaste ze er gewoon waar ik bij stond in! Ik snap nu dus dat ze dat vaker doet.

Het is de eerste keer dat ik haar op heterdaad betrap. Ze is dag en nacht bij me, dus ik vermoed dat het 's avonds gebeurt als we naar bed gaan, vlak na haar "gekke kwartiertje". Vandaag was ze toevallig heel druk, ze ging helemaal los op haar mand en toen zag ik het gebeuren. Elke avond doet ze hetzelfde ritueel, maar omdat het licht dan uit is, hadden we het eigenlijk nooit gezien.

Hebben jullie een idee wat er aan de hand is? Ik snap dit gedrag echt niet. En ik sta natuurlijk open voor alle tips en oplossingen!

Alvast heel erg bedankt!

Vertaald Frans
    C
    Cendra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb de kussens weggehaald en er een fleecekleedje voor in de plaats gelegd; dat is een stuk makkelijker te wassen, ook al is het wat minder comfortabel. Ik hoop dat het snel overgaat...

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond! In het begin deed die van mij dat ook, er was geen houden aan om dat superzachte kussentje langer dan een uur schoon te houden... Dus de kat kreeg een XXL-kussen 🤭

We hebben het kussen weggehaald en hem een plastic mand gegeven. Het was ons opgevallen dat hij alleen plaste op dingen die van heel zacht materiaal waren, dus in plaats van een dekentje hebben we een simpel katoenen laken in de plastic mand gelegd. Niet het meest comfortabel, maar prima als hij er wilde gaan liggen.

Nou, eerlijk gezegd gebruikte hij de mand daarna bijna niet meer en sliep hij vooral op de bank, maar hij heeft nooit meer in de mand geplast, en ook niet op de bank, op een klein ongelukje tijdens het spelen na. De bank was afgedekt met een hoes die een beetje glad aanvoelde omdat hij waterdicht was, dus die was ook niet echt zacht.

Sinds een maand of 3 à 4 is hij zijn mand weer gaan gebruiken, denk ik. Daarvoor gaf hij de voorkeur aan het vloerkleed (dat we weer konden neerleggen toen hij 6 maanden was), de bank of zelfs gewoon de tegels.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi,

Heb je al een oplossing gevonden voor dit probleem?

Ik zit in precies dezelfde situatie...

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi!

Heb je al een oplossing gevonden? En zo ja, zou je me kunnen vertellen welke? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn puppy van 3,5 maand oud.

Vertaald Frans
    W
    Wolfy64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze is nog heel jong, minder dan drie maanden oud. Ze is pas 9 weken en ze is sinds zondag bij ons.

Wanneer ik niet bij haar ben (dus 's nachts, of even om een brood te halen), gaat ze meestal naar de andere kant van de woonkamer om haar behoefte te doen.

Als ik wel bij haar ben, zie ik geen specifieke signalen vooraf, behalve de typische 'plas-houding' en dan is het al te laat.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze is vast op zoek naar een absorberende plek.

Hoe oud is ze?

Ik ben er eigenlijk niet zo voor, maar als er geen andere keus is, kun je die handdoek misschien een paar dagen bij de deur laten liggen en een kussen in haar mand leggen. Logischerwijs zou ze dan op de handdoek moeten gaan.

Ik ben geen voorstander van het gebruik van puppy-pads of iets dergelijks, want dat helpt echt niet bij de zindelijkheidstraining.

Als ze dit alleen doet waar je bij bent, kun je haar het beste goed in de gaten houden om de signalen te herkennen en haar precies op het juiste moment mee naar buiten te nemen.

Vertaald Frans
    W
    Wolfy64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn kleintje. De eerste drie dagen hebben we een puppypad gebruikt, maar die hebben we daarna weggehaald om te voorkomen dat ze een slechte gewoonte zou aanleren. Sinds twee dagen plast ze nu in haar mand, en dat meerdere keren per dag. Om precies te zijn doet ze het ook op de kleden binnen en buiten en op handdoeken. Het valt me op dat ze echt heel bewust naar haar mand gaat om haar behoefte te doen. Haar mand is van stof en bestaat uit twee delen, waarvan één gevoerd. We hadden er een zachte handdoek en een oud T-shirt bij gelegd, maar ze heeft er in korte tijd zo vaak op geplast dat alles nu in de was zit of ligt te drogen. Er is nu alleen nog maar de bodem van de mand over... wat natuurlijk niet echt lekker ligt. Om jullie vragen voor te zijn: ze wordt meerdere keren per dag uitgelaten en ze doet dit niet wanneer ze alleen is. Wat denken jullie dat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ze een comfortabele mand heeft om in te slapen, zonder dat ze erin plast? Het maakt me niet uit als ze er een keer naast plast of ergens anders in huis, dat hoort er op haar leeftijd bij als ik haar niet op tijd heb kunnen uitlaten, maar het breekt mijn hart om haar op alleen die harde onderkant te zien slapen...
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!