Mijn pup kauwt op stroomkabels

Miwouch
Miwouch Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een probleempje met mijn pup van 7 maanden! Sinds een paar dagen heeft hij een passie ontdekt voor het kauwen op elektriciteitskabels en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik hierop moet reageren. Hij kan er niet bij als hij alleen is, want dan zit hij in de keuken, dus hij doet het waar we bij staan. Hij heeft al twee laptopladers en het snoer van de diffuser voor etherische oliën te grazen genomen, en net was de lamp aan de beurt 621 Toen hij achteruit liep, trok hij alles mee: de lamp viel om waardoor het peertje kapotging, een glas water dat ernaast stond ging om en hij kreeg ook nog bijna het strijkijzer op zijn kop...

Kortom, uit paniek en frustratie heb ik hem flink op zijn kop gegeven, maar ik voel me er schuldig over en ik weet dat dit niet de juiste oplossing is 645

Ter info: hij heeft een hertengewei, kauwbotten en een Kong tot zijn beschikking.

Hebben jullie tips over hoe ik op de juiste manier op dit gedrag kan reageren?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gisteren was ik aan het praten met een man wiens hond een maag-darmonderzoek had gehad voor ik weet niet meer wat voor reden. De dierenarts had hem opgebeld om te vertellen dat de hond vol zat met stukjes elektriciteitsdraad. Hij moest de hond een preikuur geven om die troep kwijt te raken en hij moest ook iets doen (geen idee meer wat precies) zodat de hond de volgende keer dat ze op een kabel kauwt een klein schokje krijgt. Net vervelend genoeg om haar die gevaarlijke gewoonte af te leren. Ik begreep alleen niets van de technische uitleg (eigenlijk dacht ik bij mezelf dat ik zoiets nooit zou doen, maar ja, het ging hier wel om de veiligheid van de hond...)

Vertaald Frans
    Miwouch
    Rapporteren

Even voor de goede orde: hij gaat elke dag 20 minuten de straat op en is 2 uur lang in het hondenpark, dus hij zit echt niet de hele dag binnen en kan zijn energie goed kwijt! Helaas is hij zelfs na die lange wandelingen nog steeds topfit, en dat is meestal juist het moment dat hij de meeste streken uithaalt 👌

Maar goed, ik kan proberen om hem 's ochtends 30 minuten uit te laten om te kijken of hij dan wat rustiger is 👍

Verder komt hij inderdaad uit Roemenië. Hij is daar in oktober geboren en toen hij twee maanden oud was, is hij samen met zijn broertje en zusje dwalend op straat gevonden; de moeder is nooit gevonden. Daarna heeft hij meer dan 3 maanden in een kennel gezeten met andere honden zonder echt contact met mensen, voordat hij eind maart bij ons kwam wonen!

Je kunt dus wel zeggen dat hij geen makkelijke start van zijn leven heeft gehad 🤧

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar wat bedoel je precies als je zegt dat hij uit Roemenië komt?

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat het beter zou zijn als hij 's ochtends tenminste één keer buiten de tuin komt, ondanks zijn angst. Zo krijgt hij meer beweging en hoe vaker hij naar buiten gaat, hoe meer hij eraan zal wennen ;) Geef hem wat voerspeeltjes om hem bezig te houden, een plastic flesje gevuld met brokjes bijvoorbeeld ;)

En als hij de stukjes plastic van dat flesje opeet, doe dat dan echt niet! Ik ben mijn hond bijna verloren toen ze nog een pup was door plastic.

Kikaah, ik ben het normaal gesproken vaak met je eens, maar geef dit advies alsjeblieft niet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoe minder je hem confronteert met zijn angsten, hoe groter ze zullen worden!

Stapje voor stapje, zonder hem te 'geruststellen', want dat zorgt voor nog meer stress, zo van: 'Oei, ik word gerustgesteld, dus het zal wel gevaarlijk zijn!'

Maar uitstellen maakt de situatie alleen maar erger

En als hij 8 uur in de keuken opgesloten zit, is een lange wandeling vooraf echt een must om hem even lekker uit te laten razen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Naast de eerdere tips moet je er ook aan denken om niets te laten slingeren, net als bij kinderen. Voor de kabels die je niet weg kunt halen, kun je plastic kabelbeschermers kopen. Dat kost bijna niks (wordt verkocht op rollen van 10 of 20 meter) en zo kun je al je elektriciteitskabels beschermen! Succes. En laat hem veel uit zodat hij lekker moe wordt!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat het beter is dat hij 's ochtends minstens één keer buiten de tuin komt, ondanks zijn angst. Zo krijgt hij meer beweging en hoe vaker hij buiten komt, hoe meer hij er uiteindelijk aan zal wennen ;) Geef hem wat voerspeeltjes om hem bezig te houden, een plastic flesje gevuld met brokjes bijvoorbeeld ;)

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het geen pup meer is die nog moet wisselen, denk ik dat je pup uit verveling aan dingen knaagt. Je moet hem echt mee naar buiten nemen en niet alleen voor een paar snelle plasjes in de tuin. Hij moet sowieso wennen aan de stad, de geluiden enzovoort, dus je moet met hem wandelen zodat hij zijn energie kwijt kan. Een hond die voldaan is, slaapt meestal wel, of je er nu bent of niet. Maak 's ochtends een flinke wandeling met hem, indien mogelijk tussen de middag, 's avonds zodra je uit je werk komt en dan nog een keertje voordat je gaat slapen.

Ik heb 4 maanden geleden een volwassen hond geadopteerd uit een asiel in Spanje. De eerste keer dat ik hem en mijn andere Jack alleen liet, was ik bang voor twee dingen: dat ze zouden vechten (ook al leken ze het goed te kunnen vinden als ik erbij was) en dat de nieuwe aan de stroomkabels zou vreten (omdat mijn Jack dat deed toen ze een pup was). Ik had de kabels dus met karton afgeschermd, maar er is niks geks gebeurd; alle speeltjes lagen gewoon verspreid door het hele appartement. Als ik er ben slapen ze, als ik er niet ben slapen ze ook (of ik zie ze een paar minuten op een bot of speeltje kluiven), maar het is wel zo dat ik ze 's ochtends meeneem voor een wandeling van 1 tot 1,5 uur, 's middags nog een half uur en 's avonds ongeveer 45 minuten. En op de dagen dat ik er niet ben, gaan ze wandelen met de hondenoppas.

Ga dus vaker met je hond naar buiten (mijn nieuwe aanwinst had een maand nodig om te wennen aan de stad, de drukte, het geluid, de auto's, fietsen enz. – we gingen in het begin wel op tijden dat het minder druk was en liepen steeds dezelfde route). Zo kan hij zijn energie kwijt en ziet hij andere honden. Telkens als hij bij een snoer in de buurt komt, zeg je "nee" en geef je hem een beloning, een kauwspeeltje enz.

Vertaald Frans
    Miwouch
    Rapporteren

Hij is een onbekende kruising van ongeveer 15 kilo en hij komt uit Roemenië. Ik speel veel met hem en eigenlijk hou ik hem constant in de gaten. Zodra ik zie dat hij begint rond te drentelen om kattenkwaad uit te halen, leid ik hem af door te spelen, hem een trucje te leren of hem iets te kluiven te geven, maar soms ontglipt hij me toch even! Verder gaat hij 4 tot 5 keer per dag de tuin in om zijn behoefte te doen en krijgt hij 's avonds een flinke wandeling van ongeveer 2 uur waarbij hij lekker los mag in het park! Je moet weten dat ik hem op dit moment nog niet vaker mee naar buiten kan nemen, omdat hij de straat nog heel erg eng vindt.

Hij is nu anderhalve maand bij ons en hij kent al: zit, af, draai, rol, beide pootjes geven, mooi zitten, springen en blijf 😌

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Welk ras is het? Hoe vaak laat je hem per dag uit en hoe lang? Op deze leeftijd is hij nog hartstikke druk, dus speel lekker met hem en doe wat hersenwerkjes met hem...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!