Mijn pup bijt in mijn voeten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom vandaag even bij jullie aankloppen voor wat advies.

Ik heb net een puppy van 3 maanden geadopteerd, een kruising tussen een bichon en een yorkshire. Hij is nu krap een weekje bij ons.

Mijn grootste probleem is dat hij in mijn voeten bijt als ik loop, wat best wel vervelend is. Het lastigste is dat hij het als een spelletje ziet; die bewegende dingen vindt hij natuurlijk super interessant en leuk. Ik ben bang dat dit gedrag echt een probleem wordt als hij ouder wordt. Ik heb geprobeerd hem te negeren door gewoon door te lopen, maar zolang ik beweeg, blijft hij bijten. Ik heb ook geprobeerd om stil te blijven staan met mijn armen over elkaar en in de lucht te kijken tot hij stopt, maar het is lastig om niet te reageren als hij me pijn doet. Zodra ik mijn voeten weer beweeg, begint hij weer. Zelfs als ik hem 5 minuten negeer, stopt hij niet. Het is best wel lastig.

Ik probeer een duidelijke "NEE", zonder mijn stem te veel te verheffen om hem niet extra op te winden. Tot nu toe werkt dat niet echt, en vandaag moest ik hem even 5 minuten apart zetten om af te koelen omdat hij echt pijn deed.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en ik wil het niet verkeerd aanpakken. Ik weet dat hij hier nog maar heel kort is, maar ik wil dit gedrag zo snel mogelijk afleren voordat het erger wordt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • R'Teddy
    R'teddy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat werkt echt goed zonder hem te frustreren, uiteindelijk geen nare momenten voor hem en ook niet voor onze voeten!

Vertaald Frans
    Florence_yvonne
    Florence_yvonne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oscar is nu twee en hij bijt nog steeds, vooral als ik op m'n sokken loop. Ik ga de parfummethode eens proberen.

Vertaald Frans
    R'Teddy
    R'teddy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb een Duitse herder pup van 2 maanden oud. Net als bij mijn vorige pup heb ik een handige tip. In plaats van dat hij de hele tijd last heeft (die kleine melktandjes zijn echt vlijmscherp!), en in plaats van hem constant "NEE" te moeten leren of hem weg te duwen terwijl hij midden in zijn enthousiaste spel zit, doe ik het volgende:

Ik doe een druppeltje parfum op mijn voeten, of op mijn sokken als ik niet op blote voeten loop... hij richt zich dan heel rustig en vrolijk op een van zijn eigen speeltjes... een zachte en fijne methode, en je ruikt ook nog eens lekker ook!! Nou, ik hoop dat het voor jullie ook werkt!

Vertaald Frans
    Florence_yvonne
    Florence_yvonne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb nu drie weken een chihuahua en hij wordt morgen drie maanden oud.

Als ik loop, bijt hij in mijn tenen en dat doet echt superveel pijn.

Ik heb van alles geprobeerd: "nee" zeggen, hem met mijn andere voet wegduwen, hem gewoon wegduwen, stoppen met lopen, met mijn wijsvinger voor zijn gezicht zwaaien, en ga zo maar door. Ik heb het gevoel dat ik echt alles al heb geprobeerd, maar niets werkt.

Hij heeft vlijmscherpe tandjes en het doet ontzettend pijn. Bovendien ben ik bang dat ik op hem ga staan omdat hij zo klein is.

Ik ben echt radeloos, ik weet niet meer wat ik moet doen.

Ik moet er ook bij zeggen dat hij in mijn vingers bijt als hij bij me op schoot zit. Dat gaat inmiddels gelukkig wel wat beter, want dan geef ik hem een stukje wortel en hij vindt die wortel gelukkig lekkerder dan mijn vingers.

Bedankt!

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Nou Nala, als je labrador met 2 maanden al echt van die hoektanden heeft, dan belooft dat nog wat. Ik heb ook een labrador teefje gehad toen ze 2 maanden oud was en het was juist aan haar gebit dat de dierenarts haar leeftijd kon zien; ze had kleine tandjes en in plaats van grote hoektanden had ze van die kleine hoektandjes zoals wij. Ze heeft nooit in voeten gehapt. Groetjes gigi397
    Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lol, groetjes allemaal! Toen mijn bichon met mijn voeten begon, kietelde hij me; hij was toen 4 maanden oud. Daarna begon hij te knabbelen. Dat doet niet echt pijn, maar met die puppytandjes is het nogal scherp en dat is het probleem. Euhhhhh, sorry hoor, maar die van mij is nu 20 maanden en knabbelt nog steeds aan mijn voeten om ze daarna af te likken. Ik klaag niet hoor; als hij het leuk vindt... het is vast een teken van affectie, en daar heeft hij er genoeg van. Maar in de lift als ik hem uitlaat en er is een jong meisje met open schoentjes aan, dan zeg ik wel dat het niet mag. Hij is dol op minirokjes en lichte schoenen. Dus voor degene met de bichon-kruising: het is vast echt een "bichon-dingetje". Groetjes en succes, en vooral niet slaan hoor! Bij die van mij hoef ik alleen mijn wijsvinger te laten zien, dan weet hij dat het iets is wat hij niet mag doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een tikje geven helpt op zich helemaal niet, en het kan vooral voor problemen zorgen omdat honden de hand niet goed kunnen plaatsen als die het ene moment aait en het andere moment een tik geeft.

Als je de hond duwt om zijn aandacht te trekken, geldt hetzelfde. Duw hem met een vlakke hand tegen zijn borst weg, sta dan op, maak je groot, steek je vinger op en geef hem op een resolute toon het bevel om te stoppen.

Bied hem daarna snel een andere activiteit aan met een speeltje, een flostouw is bijvoorbeeld prima... Maar denk maar niet dat die tik op de dij is wat werkt en verspreid dit soort verhalen vooral niet naar anderen, want het is simpelweg niet waar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb echt alle technieken geprobeerd. Een klein tikje tegen de dij met één of twee vingers zonder dat het pijn doet is helaas de enige methode die tot nu toe heeft gewerkt...

Natuurlijk ben ik niet voor geweld enzo... maar ik merkte dat mijn puppy zó gefocust was als ze in voeten of broekspijpen bijt, dat het bijna onmogelijk is om haar aandacht te trekken. Bovendien doet het pijn... met één beet beet ze al een gat in de sok van mijn vader. Negeren, "au" roepen enzo... ze trekt zich er niks van aan...

Dus ja, ik weet niet wat het karakter van jouw puppy is, ik denk dat je het per hond moet bekijken...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een tik op de dij? Nee. Of het is te hard en je kunt hem bezeren, of het is niet hard genoeg en hij ziet het als een spelletje.

(Een pup die echt een correctie verdient omdat hij iets doet wat echt onaanvaardbaar is: geef een kort, fel tikje met je vingertoppen ergens tussen de schouder en het oor; de boodschap zal dan wel duidelijk zijn.)

Bij een heel jonge pup is de beste manier, als hij in je benen hapt terwijl hij je volgt, om in een standbeeld te veranderen zodra hij vervelend gedrag vertoont. Blijf zo lang als nodig roerloos staan. Je loopt pas weer verder als hij rustig bij je voet staat. Begint hij weer? > dan stop je weer.

Ik raad je aan om thuis oefeningen te doen waarbij hij je benen volgt, zonder hem ooit zijn bek te laten gebruiken: hij moet begrijpen dat het zijn taak is om je te volgen, maar niet om te gaan stoeien (een spel dat je op andere momenten moet doen, waarbij jij op de grond zit en niet staat).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde probleem met mijn labrador van 2 maanden oud. Ik zie al wat verbetering door een duidelijke 'nee' en een zacht tikje tegen de dij.

Ik begrijp het helemaal, het is super irritant... ook al wil hij alleen maar spelen... maar goed, ik hoop dat er nog meer tips komen, want ik kan ze zelf ook goed gebruiken!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!