Mijn hond trekt de haren van mijn andere hond uit

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Icetea, mijn sint-bernard, heeft volgens mij een gedragsprobleem; hij heeft van die dolle buien. Ik kan het niet verklaren...

Vorig jaar, toen Muffin nog een puppy was, trok hij zijn haar uit of beet hij het af. Het lijkt wel of hij hem kaalscheert. Muffin had geen haar meer op de achterkant van zijn dijen en op zijn rug. Ik heb toen mijn dierenarts gebeld (nou ja, de assistente), maar die kon me geen uitleg geven; ze had er nog nooit van gehoord. Muffin lijkt er geen last van te hebben, want hij laat het gewoon gebeuren.

En nu is hij sinds kort weer begonnen. Wat me naast Muffin zelf ook dwarszit, is dat Muffin begin mei gekeurd moet worden voor zijn stamboek. Als hij dan geen haar meer heeft, gaat dat niet lukken.

Vorige week zijn ze in contact geweest met een teefje dat de geur bij zich droeg van een loops vriendinnetje. Zou dat hem naar de kop gestegen zijn? En zou hij Muffin daardoor voor een vrouwtje aanzien?

Heeft iemand dit probleem al eens eerder meegemaakt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Nanie50 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, mijn sint-bernard Icetea heeft waarschijnlijk een gedragsprobleem, hij heeft van die gekke buien. Ik snap er niets van... Vorig jaar, toen Muffin nog een puppy was, trok of beet hij zijn haar eruit. Het lijkt wel of hij hem scheert. Muffin had geen haar meer op de achterkant van zijn dijen en op zijn rug. Ik heb mijn dierenarts gebeld (nou ja, de assistente), maar die kon het niet verklaren en had er nog nooit van gehoord. Muffin lijkt het niet erg te vinden, want hij laat het gewoon over zich heen komen. En nu is hij sinds kort weer begonnen. Wat me dwarszit, naast het gedoe voor Muffin, is dat ik Muffin begin mei moet laten keuren. Als hij geen haar meer heeft, gaat dat natuurlijk niet lukken. Vorige week zijn ze in contact geweest met een teefje dat naar een loopse vriendin rook. Zou dat naar zijn kop kunnen zijn gestegen? En kan hij Muffin daardoor voor een vrouwtje aanzien? Heeft iemand dit probleem al eens gehad?

Hoi Elodie,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn honden. Heb je al een oplossing gevonden?

Bedankt

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Graag gedaan hoor, als we je nog ergens mee kunnen helpen. Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dank je wel, het begint me nu wat duidelijker te worden

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Net als bij alle neuroses en dwangstoornissen zijn er periodes die moeilijker zijn dan andere. Afhankelijk van het moment heb je er meer of minder last van. Het is altijd een kwestie van stress.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je eigen terrein en het bos zijn niet hetzelfde! Hij moet zijn zinnen verzetten door nieuwe geurtjes, andere plekken en nieuwe vriendjes te ontdekken. Het zit 'm in zijn koppie en hij moet zijn hersens aan het werk kunnen zetten!

Ik ben het ermee eens dat het tussen zijn oren zit. Maar als hij de haren van Muffin eruit trekt om zichzelf te vermaken, zal ik een activiteit moeten vinden die zijn nieuwe hobby vervangt. Dat zal niet meevallen, want het moet iets zijn wat hij meerdere keren per dag kan doen. Maar waarom is het alleen in periodes en niet de hele tijd? We veranderen namelijk niets aan onze gewoontes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je eigen terrein en het bos zijn echt niet hetzelfde! Hij moet zijn zinnen kunnen verzetten door nieuwe geurtjes, verschillende plekken en nieuwe maatjes te ontdekken. Het gebeurt namelijk allemaal in zijn koppie en hij moet echt zijn hersens aan het werk kunnen zetten!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij zou vooral lekker los moeten kunnen rennen in het bos!

Uitrazen doet hij thuis al, ze hebben meer dan 3000 m² aan terrein en daar maken ze goed gebruik van. Hij rent namelijk zoveel dat hij wel een kilo of dertig te licht is. Hij stopt geen seconde... dus ik denk dat dat het is wat hij mist.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij zou vooral lekker moeten kunnen uitrazen in het bos zonder riem!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor een Sint-Bernard zou ik een maand lang 4 keer per dag 6 tot 8 druppels geven om te zien of het resultaat heeft. Je moet dit echt combineren met lange wandelingen om hem moe te maken en te ontstressen. Dat is de oplossing. Laat je ons weten hoe het gaat? Bedankt.

Ik ga vandaag nog beginnen met de Bachbloesems. Wat de wandelingen betreft moet ik even op mijn partner wachten, want met twee honden en een kinderwagen is dat nogal een uitdaging.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het zou misschien wat lang duren om helemaal uit te leggen hoe je dat aanpakt enzo, maar persoonlijk hou ik van directe communicatie. In zo'n geval zou ik de hond gewoon vragen om ermee te stoppen.

Andere stromingen geven juist de voorkeur aan afleiden door het gedrag om te buigen naar iets anders.

Wat dit mogelijk maakt, is dat je veel tijd met hem doorbrengt. Je moet op het juiste moment actie ondernemen. Idealiter op het moment vlak voordat hij de fout in gaat.

Het einddoel, ongeacht de methode, is dat de Sint-bernard stopt met het plukken van de andere hond.

Ik ga hem goed in de gaten houden om te zien of hij bepaald gedrag vertoont voordat hij actie onderneemt, zodat ik hem al van tevoren kan afleiden.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!