Mijn hond is onuitstaanbaar!

S
Sunshiiine Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik ben echt ten einde raad. Waarom? Drie jaar geleden ben ik gevallen voor een schattig hondje dat me sindsdien alle hoeken van de kamer laat zien. Het is zo erg dat ik me begin af te vragen waarom ik dit allemaal moet pikken. Ik word er gek van. 1. Hij loopt constant voor m'n voeten en houdt alles in de gaten. 2. Als hij alleen is, doet hij zijn behoefte binnen, terwijl hij net daarvoor nog is uitgelaten. Hij krabt de deur kapot, blaft, vernielt de bank en dat is nog niet alles! Nee, hij smeert zijn poep ook nog eens overal uit. 3. Buiten trekt hij enorm aan de lijn en gaat hij tekeer als hij een andere hond ziet. En als ik hem loslaat, krijg ik hem met geen mogelijkheid meer te pakken; meneer gaat er gewoon vandoor met andere honden of andere mensen en luistert voor geen meter. 4. Als wij iets eten en we geven hem niet meteen wat, gaat hij op ons bed plassen. 5. Als we hem voor het slapengaan per ongeluk even op bed nemen om te knuffelen, wacht hij tot we gaan slapen zodra hij weer in zijn mand ligt, om vervolgens weer binnen te plassen of te poepen, vaak zonder enige reden. 7. Hij heeft al meerdere keren geplast op de plek waar ik zit! Hij doet het zelfs bij vrienden, hij piest gewoon tegen hun voeten aan! 'Een hond moet vaker naar buiten blablabla...' Dat weet ik ook wel! Maar het probleem is dat ik 19 was toen ik hem adopteerde, ik werkte niet en ik dacht gewoon niet na! Omdat ik iemand ben die respect heeft voor dieren, heb ik hem niet bij de eerste de beste gelegenheid gedumpt. Nu ben ik student en werk ik ook nog. Als ik 's avonds doodop thuiskom, tref ik overal een bende en stront aan. Ik ben ELKE AVOND twee uur aan het poetsen!!!! En 's ochtends moet ik ook nog eens goed uitkijken waar ik m'n voeten neerzet... Ik heb alle forums, sites en programma's al bekeken, maar niets helpt. Terwijl ik echt alles doe voor zijn welzijn! Ik laat hem uit, ik vervang vaak zijn kussen, ik neem hem mee naar het park als het kan... We hebben zelfs een appartement met een dakterras gehuurd, puur om te compenseren dat ik minder tijd heb door mijn werk. Wat kan ik nog meer doen? Ik ga slapen, sta even later op om wat te drinken en ik tref weer de hele bende aan! Terwijl hij een uur geleden nog op het terras was! Wat is in hemelsnaam zijn probleem? Een gedragstherapeut kan ik niet betalen en ik ben gewoon op. Ik wil mijn hond niet opgeven, maar tegelijkertijd maakt hij mijn leven onmogelijk.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • S
    Rapporteren

"ik zou op het eerste gezicht zeggen dat zijn probleem je huidige gebrek aan beschikbaarheid is" daar ben ik het niet mee eens, volgens mij is het overmatige aanhankelijkheid en verlatingsangst. Je probleem is complex en zal niet met slechts één ding opgelost zijn. Je moet naar je houding in zijn geheel kijken. Je moet oefenen met onthechting en de hond leren om zonder je te kunnen. Werk vooral met positieve training. Eerlijk gezegd: ga naar een gedragstherapeut die met positieve training werkt.

Neem eens een kijkje bij deze methode: https://forum.a-l-ecoute-du-chien.org/viewtopic.php?f=11&t=210

Bedankt voor je reactie

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

PAS OP, je hond trekt aan de bel! Al zijn slechte gedrag is een schreeuw om hulp. Je houdt van je hond, dus dit is moeilijk voor je, dat begrijp ik, maar een hond kan niet de hele dag opgesloten zitten zonder activiteiten. Inderdaad, zoals in de vorige berichten al is gezegd: een hond moet zijn energie fysiek en mentaal kwijt kunnen. Een hond heeft behoeften en instincten die nodig zijn voor zijn balans, en als je die behoeften niet respecteert, als je de hond niet respecteert, dan pluk je daar de wrange vruchten van. Maar straf hem vooral niet, want hij zal het niet begrijpen; al dit gedrag is er juist om jouw aandacht te trekken en blijkbaar is dat de enige manier die hij heeft gevonden!!!!!

Hoe ziet je schema er precies uit? Is er niemand in je omgeving die je kan helpen, al is het maar een paar uurtjes per week? Woon je in een appartement of een huis? Je zegt dat je de middelen niet hebt om een professional in te schakelen, wat ik begrijp. Hoe dan ook, als je echt geen tijd hebt om aan de slag te gaan en tijd aan je hond te besteden, dan zullen de adviezen van een pro alleen op de lange termijn effect hebben als je de tijd neemt om ze toe te passen!!! Pas op met dwingende methodes die de boel kunnen verergeren en de band met je hond kunnen beschadigen. De situatie is nu voor jullie allebei onhoudbaar, dus persoonlijk denk ik dat je maar twee opties hebt: of je maakt tijd voor hem vrij, wat wel wat van je vraagt. Denk er eens goed over na of je je hond wilt houden en erin wilt investeren. Ik kan je misschien gratis helpen, want ik heb praktijkcases nodig om te oefenen. Dat gezegd hebbende, ik heb op dit moment drie honden nodig met opvoedingsproblemen, maar ik kan kijken of jouw situatie binnen het kader van mijn praktijkopdracht valt. Dus, als je een paar minuutjes voor me hebt, kan ik je alvast een vragenlijstje per mail sturen en je daarna misschien helpen! Ik ben nog in opleiding, dus het is natuurlijk gratis en zonder resultaatgarantie! lol

Groetjes, joane

Hoi, allereerst bedankt voor je reactie. Ja, ik wil mijn hond absoluut houden en ik neem hem trouwens twee weken mee op vakantie naar de zon om met een schone lei te beginnen... Ik werk parttime en mijn partner ook, dus ik schat dat hij gemiddeld minder dan 5 uur per dag alleen is, 4 dagen per week. Ik straf hem niet meer omdat ik heb gezien dat het niets oplost, maar ik moet soms wel huilen lol als ik te moe ben. Ja, je voorstel is prima, ik stuur je mijn e-mailadres via een privébericht.

Bedankt

Groetjes

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Je bent zelf volledig verantwoordelijk voor de situatie. En ja, een hond moet je opvoeden, je moet er aandacht aan besteden, het kost geld en je moet hem ook nog eens uitlaten. Het is logisch dat hij zo reageert als dat allemaal niet gebeurt. Gezien de situatie zou je naar een gedragstherapeut moeten gaan, zodat die je kan leren hoe je moet communiceren en hoe je de behoeften van je hond kunt begrijpen en respecteren. Dan komt alles vast wel weer goed. Als je de middelen niet hebt, kun je hem beter aan een stichting overlaten die wel goed voor hem kan zorgen en een goed nieuw plekje voor hem vindt...

Het is lastig om je zo advies te geven, want eigenlijk moet alles vanaf de basis opnieuw en je hebt echt hulp van een professional nodig als je deze hond wilt houden.

Bedankt :)

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Titain: hij is als een baby opgevoed :(

Vero78280: wat betreft de verlatingsangst heb ik al kauwbotten en speeltjes waar je snoepjes in kunt stoppen geprobeerd... hij raakt ze niet eens aan

Dat is dus al een deel van het probleem. Zonder dat je er meteen een circushond van hoeft te maken, heeft hij wel een basisopvoeding nodig. Je moet die commando's regelmatig blijven oefenen zodat hij ze niet vergeet, en hij heeft ook veel meer uitdaging nodig. De suggesties van Véro om hem te laten uitrazen zijn heel goed, vooral omdat hij op deze leeftijd al volledig is uitgegroeid. Wat betreft het Easy Walk-tuigje dat werd voorgesteld: als hij net zo is als mijn hond, heeft hij zo door hoe hij dat tuigje uitkrijgt om zijn eigen zin door te drijven. Bovendien lijkt de Animalin (een Frans merk hondentuigje) me praktischer voor dagelijks gebruik.

Kortom: meer aanwezigheid, vaker naar buiten zodat hij de boel kan verkennen en zijn energie kwijt kan, en omdat je er nogal mee lijkt te worstelen: neem wat lessen bij een professionele hondentrainer (de zus van @Coahoma is trainer en ze heeft goed werk geleverd bij de hond die ik heb gezien, maar dat is in de regio Seine-et-Marne, dus je moet zelf even kijken of de afstand een probleem is). Gezien de situatie waarin je zit, zijn deze lessen echt nodig, ook al hangt er een prijskaartje aan, want je zit er zelf ook helemaal doorheen.

Heel erg bedankt, ik ga dit allemaal proberen. Bovendien neem ik hem over een maand mee op vakantie, dus er staan veel uitstapjes en wandelingen op het strand en in het bos op de planning... ik zal zien of zijn gedrag dan verandert.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Om te voorkomen dat hij te veel trekt, kun je een "Easy Walk" tuigje voor hem kopen. Kijk maar eens op internet, het resultaat is echt verrassend :)

Zijn gedrag wijst erop dat hij beweging, uitdaging en opvoeding tekortkomt.... Dat hij overal zijn behoefte doet, geeft aan dat hij angstig is als je er niet bent. Wanneer hij het voor je neus doet, is dat ofwel om aandacht te trekken, of omdat hij simpelweg nog niet goed begrijpt dat hij zijn behoefte buiten moet doen.... Laat hem 's nachts in een afgesloten ruimte slapen, de keuken bijvoorbeeld, zodat eventuele rotzooi beperkt blijft tot één kamer. Je moet hem minimaal een uur per dag echt uitlaten om merkbaar resultaat te zien in zijn gedrag....

Bedankt voor je reactie, ik ga het tuigje kopen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Drey333, wat mij betreft ben ik het niet met je eens als je zegt dat je het er niet mee eens bent (beetje lastig te volgen ^^). Ze zegt: "we hebben een appartement met terras gehuurd, puur om te compenseren dat ik minder tijd heb door mijn werk", dus logischerwijs een gebrek aan beschikbaarheid. Tel daarbij de enorme verlatingsangst op (daar ben ik het dan weer wel mee eens^^) en een verkeerde opvoeding in het begin, plus de constante aanwezigheid van Sunshiiine omdat ze destijds niet werkte...

Mijn advies is om weer helemaal bij het begin te beginnen. Vergeet de leeftijd van de hond, doe alsof je hem net in huis hebt en pak de opvoeding vanaf nul weer op. Ga zo vaak mogelijk naar buiten en beloon hem uitbundig als hij zijn behoefte buiten doet (maak er echt een feestje van, dat stimuleert hem om het vaker buiten te doen). Het heeft echter geen zin om hem op zijn kop te geven als je thuiskomt. Leer hem om niet op bed te klimmen en doe oefeningen (zit, af, wacht, pootje...), zelfs als hij deze commando's al kent. Een hond vindt het altijd fijn om bezig te zijn met zijn baasje en je kunt hem natuurlijk ook nieuwe trucjes leren...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat zijn probleem je huidige gebrek aan tijd is" – ik ben het daar niet mee eens, voor mij is het hyper-aanhankelijkheid en verlatingsangst. Je probleem is complex en zal niet met slechts één ding opgelost worden. Je moet naar je houding in het algemeen kijken. Je moet aan onthechting werken en de hond leren om zonder jou te kunnen. Werk vooral met positieve training. Eerlijk gezegd kun je het beste naar een gedragstherapeut gaan die met positieve methodes werkt.

Neem eens een kijkje bij deze methode: https://forum.a-l-ecoute-du-chien.org/viewtopic.php?f=11&t=210

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

hallo

LET OP, je hondje trekt aan de bel! Al zijn slechte gedrag is een noodkreet. Je houdt van je hond, dus ik begrijp dat dit lastig voor je is, maar een hond kan niet de hele dag opgesloten zitten zonder activiteiten. Zoals al in de eerdere berichten is gezegd: een hond moet zijn energie fysiek en mentaal kwijt kunnen. Een hond heeft behoeften en instincten die nodig zijn voor zijn balans. Als je die behoeften en de hond zelf niet respecteert, pluk je daar de wrange vruchten van. Maar straf hem vooral niet, want hij zal het niet begrijpen. Al dit gedrag is er juist om jouw aandacht te trekken en blijkbaar is dat de enige manier die hij heeft gevonden!!!!!

Hoe ziet je schema er precies uit? Is er niemand in je omgeving die je kan helpen, al is het maar een paar uurtjes per week? Woon je in een appartement of een huis? Je zegt dat je de middelen niet hebt om een pro in te schakelen, wat ik begrijp. Maar als je sowieso geen tijd hebt om met je hond te werken en tijd aan hem te besteden, zullen de adviezen van een professional op de lange termijn alleen werken als je ook echt de tijd neemt om ze toe te passen!!! Pas op met dwingende methodes (correcties), want die kunnen de boel verergeren en de band met je hondje beschadigen. Nu de situatie voor jullie beiden onhoudbaar wordt, denk ik persoonlijk dat je nog maar twee keuzes hebt: of je maakt wat meer tijd voor hem vrij, wat een kleine verandering in je levensstijl vraagt (maar als je 1 of 2 uurtjes met hem doorbrengt in plaats van je huis schoon te maken, is dat toch beter?? lol). Hiervoor moet je wel bereid zijn om er wat energie in te steken. Of de tweede keuze: je herplaatst hem naar een gezin dat meer tijd heeft om voor hem te zorgen (ik weet dat dit heel moeilijk kan zijn), maar als je hond gelukkig is, zal hij het je niet kwalijk nemen, maak je geen zorgen!!! Momenteel volg ik een opleiding tot kynoloog.

Een kynoloog is een multidisciplinaire deskundige die honden en mensen adviseert, begeleidt en ondersteunt in hun relatie, om weer een harmonieus dagelijks leven in huis te creëren. In tegenstelling tot andere beroepen in de hondenwereld, heeft een kynoloog een filosofie waarbij gedrag en opvoeding nooit los van elkaar worden gezien, met respect voor zowel het dier als de eigenaren. Neem de tijd om na te denken of je je hondje wilt houden en er wat energie in wilt steken. Misschien kan ik je gratis helpen, want ik moet praktijkcases vinden om te oefenen. Eigenlijk zoek ik nu 3 honden met opvoedingsproblemen, maar ik kan kijken of jouw situatie binnen mijn praktijkopdracht past. Dus, als je een paar minuutjes de tijd hebt, kan ik je alvast een vragenlijstje per mail sturen en je daarna misschien helpen! Ik ben nog in opleiding, dus het is natuurlijk gratis en zonder resultaatgarantie! lol

Groetjes, joane

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je bent volledig zelf verantwoordelijk voor deze situatie. En ja, een hond moet je opvoeden, je moet er aandacht aan besteden, het kost geld en je moet hem ook nog eens uitlaten. Het is logisch dat hij zo reageert als dat allemaal niet gebeurt. Gezien de situatie kun je het beste contact opnemen met een gedragstherapeut. Die kan je leren hoe je met je hond moet communiceren, hem kunt begrijpen en hoe je de behoeften van je hond kunt respecteren. Dan zou alles weer op zijn pootjes terecht moeten komen. Als je hier de middelen niet voor hebt, kun je hem beter aan een herplaatsingsorganisatie overdragen die wel goed voor hem kan zorgen en een goed nieuw baasje voor hem zoekt...

Het is lastig om je verder advies te geven, want eigenlijk moet alles vanaf de basis opnieuw worden aangepakt. Je hebt echt hulp van een professional nodig als je deze hond wilt houden.

Vertaald Frans
    Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

PS: Ik heb de zus van Coahoma alleen als voorbeeld genoemd en ook omdat ik het resultaat heb gezien bij een ras dat vrij gevoelig is voor de gebruikte methode, en niet om direct reclame te maken.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!