Mijn hond is bang om de oren te laten schoonmaken, wat moet ik doen?

O
Orkiln Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zal jullie de situatie even uitleggen. Ik heb een jonge Border Collie van 4 maanden en sinds ons eerste bezoek aan de dierenarts ben ik braaf begonnen met het schoonmaken van haar ogen, oren en tanden met speciale lotions. Tot nu toe ging dat eigenlijk hartstikke goed (ik deed het elke twee weken), maar gisteren, toen ik met de fles oorreiniger bij haar oren kwam, begon ze ineens tegen te stribbelen. Ik probeerde haar te dwingen door haar snuit vast te houden (waarvan ik achteraf wel besef dat het echt een slecht idee was) om haar kop opzij te houden, maar ze verzette zich steeds meer en liet zelfs haar tanden zien. Als ik eraan terugdenk: ik verhief ook mijn stem omdat ik gefrustreerd raakte, wat natuurlijk ook niet slim was.

Ik weet niet of die agressie nou gericht was tegen de fles waar ze bang voor was of tegen mij, maar daarna rende ze weg en probeerde ze zich te verstoppen.

Daarom wil ik jullie om advies vragen: hoe vind ik een oplossing die fijn is voor de hond, zonder dat we de verzorging van haar oren helemaal moeten opgeven? Kunnen jullie me helpen?

PS: even ter verduidelijking, om de gehoorgang goed te reinigen moet de lotion echt in het oor gedruppeld worden, vandaar dat ik met die fles zo dichtbij moet komen. Als ik de lotion op een watje doe om alleen de oorschelp schoon te maken, vindt ze het prima en is ze niet bang.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry dat ik blijf doorvragen (misschien moet ik hier een apart topic voor aanmaken?). Moet je de oren van je hond echt zo vaak schoonmaken? Hangt dat ook af van het hondenras?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Warm je product gerust even op naar 30 graden! Koude vloeistof in het oor krijgen is namelijk heel onprettig, zowel voor hem als voor ons. Op de juiste temperatuur kan het juist fijn zijn. Combineer de schoonmaakbeurt ook met een beloning door wat lekkers te geven. Spuit het product er niet te hard in; laat het rijkelijk vloeien, maar doe het wel voorzichtig!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien een domme vraag hoor! Ik haak even in op het bericht van Orkiln... Is het echt nodig om de oren om de twee weken schoon te maken? 🤦

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt inderdaad, als je boos wordt en haar dwingt, krijgt ze er alleen maar meer een hekel aan. Dit soort oefeningen moet je echt samen met je hond doen en niet onder dwang. Die vloeistof in haar oor is waarschijnlijk gewoon onprettig voor haar, dat is vast de reden dat ze tegenstribbelde. Als het met een watje wel goed gaat, blijf dat dan vooral zo doen. Tegelijkertijd kun je haar de fles laten associëren met iets leuks, zoals snoepjes of aaien... Je moet echt stap voor stap te werk gaan als ze bang is: de fles laten zien en belonen, de fles dichterbij brengen en belonen, doen alsof je schenkt en belonen... Als het te snel gaat en ze laat merken dat ze het niet fijn vindt, ga dan weer een stapje terug.

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!