Mijn hond is bang om de oren te laten schoonmaken, wat moet ik doen?

O
Orkiln Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zal jullie de situatie even uitleggen. Ik heb een jonge Border Collie van 4 maanden en sinds ons eerste bezoek aan de dierenarts ben ik braaf begonnen met het schoonmaken van haar ogen, oren en tanden met speciale lotions. Tot nu toe ging dat eigenlijk hartstikke goed (ik deed het elke twee weken), maar gisteren, toen ik met de fles oorreiniger bij haar oren kwam, begon ze ineens tegen te stribbelen. Ik probeerde haar te dwingen door haar snuit vast te houden (waarvan ik achteraf wel besef dat het echt een slecht idee was) om haar kop opzij te houden, maar ze verzette zich steeds meer en liet zelfs haar tanden zien. Als ik eraan terugdenk: ik verhief ook mijn stem omdat ik gefrustreerd raakte, wat natuurlijk ook niet slim was.

Ik weet niet of die agressie nou gericht was tegen de fles waar ze bang voor was of tegen mij, maar daarna rende ze weg en probeerde ze zich te verstoppen.

Daarom wil ik jullie om advies vragen: hoe vind ik een oplossing die fijn is voor de hond, zonder dat we de verzorging van haar oren helemaal moeten opgeven? Kunnen jullie me helpen?

PS: even ter verduidelijking, om de gehoorgang goed te reinigen moet de lotion echt in het oor gedruppeld worden, vandaar dat ik met die fles zo dichtbij moet komen. Als ik de lotion op een watje doe om alleen de oorschelp schoon te maken, vindt ze het prima en is ze niet bang.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Orkiln Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb even wat nagevraagd bij andere hondenexperts en het schijnt dat, omdat mijn hond een Border is die zijn oren meestal rechtop heeft staan, ik ze beter maar één keer per maand kan schoonmaken als ze echt vies zijn. Anders kan ik het beter laten, zodat hij zijn eigen weerstand kan opbouwen.

Daarnaast moet ik het spelenderwijs aanpakken, zodat ze niet meer bang is.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien dat het middel dat je gebruikt uiteindelijk voor irritatie zorgt?

Die van mij heeft oren die snel vies worden, maar hoe meer je schoonmaakt, hoe erger je het probleem maakt. Het is net als bij ons. Dus voor mijn dikkerdje gebruik ik af en toe een doekje en soms dat middel. Maar dat is zeker niet elke twee weken.

In het begin moest ik ze bijna elke dag met een doekje schoonmaken, maar nu worden zijn oren veel minder snel vies.

Ik denk dat die producten het systeem van het oor (of iets anders) in de war brengen als je ze te intensief gebruikt, waardoor je ze juist steeds vaker moet gaan gebruiken.

Mijn puppy had bijvoorbeeld een hele mooie, zachte en glanzende vacht. Voor een behandeling moest ik hem drie weken lang om de dag wassen. Nou, nu is zijn vacht vet en dof, terwijl de laatste wasbeurt pas twee weken geleden was... Maar ik was hem nu niet, ik wacht het tenminste even af. Alles moet weer in balans komen en een shampoo zou de boel alleen maar erger maken.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is echt zo dat je je bijna meer zorgen maakt dan om een kind, want die hondjes van ons kunnen nou eenmaal niet vertellen wat ze voelen! 😯

Vertaald Frans
    Tityswood
    Tityswood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je het regelmatig controleert, zie je trouwens meteen of er iets geks aan de hand is!

Ik ben zelf een beetje paranoïde met mijn monster, die de neiging heeft om overal extreem heftig op te reageren. Dus om te voorkomen dat er troep in zijn oor komt te zitten, maken we het regelmatig schoon. Dat komt natuurlijk ook door mijn totale paranoia als het om de gezondheid van mijn hond gaat.. 😳

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah oké!

Mijn hond ruikt lekker uit zijn oren! 😁

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Ik weet dat het bij mijn moeder sowieso een kwestie van de neus is; je ruikt het meteen als de oren van de hond schoongemaakt moeten worden! 🤭

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah, je stelt me gerust Misanthrope! Ik begon me al af te vragen of ik niet iets belangrijks over het hoofd zag.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je maakt de oren van je hond pas schoon als er een ophoping van oorsmeer is! Bij Moumouth is dat elke 8 dagen, net als bij Jim! De oren van Tibidou hebben in die anderhalf jaar nog nooit een schoonmaakbeurt nodig gehad. Gewoon goed in de gaten houden, er is geen vast schema waar je je aan moet houden!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik controleer de oren van mijn maatje eigenlijk regelmatig, maar mijn dierenarts heeft me niet geadviseerd om ze zo vaak schoon te maken. Als de oren gewoon schoon zijn, denken jullie dat het dan alsnog elke keer nodig is? We wonen op het platteland en we gaan bij elke wandeling de natuur in. 🙄

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Wij maken de oren in de zomer elke twee weken schoon, of zelfs vaker als we veel de natuur in gaan.

En bij de hond van mijn moeder doen we het elke week. Ze is veel buiten en heeft hangoren; als we dat ritme niet aanhouden, is het al snel een drama...

Dat ritme lijkt me trouwens helemaal niet zo gek hoor. De dierenarts heeft ons dat destijds geadviseerd.

(@Aggie : Ik wil je toch vragen om even rustig aan te doen. Er is niet altijd iemand beschikbaar om je binnen 5 minuten te antwoorden! ;) )

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!