Mijn hond heeft een stukje van een schuimrubberen bal ingeslikt
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Check vandaag en morgen even zijn ontlasting om er zeker van te zijn dat het er weer uit is gekomen.
@Loustick, zo'n Nerf-balletje is een plastic buisje van een paar cm met een schuimrubberen kopje aan het uiteinde.
Ik vind het niveau en Kuifje als wetenschappelijk bewijs echt geweldig.
Hoi, wat is een Nerf foam-bal precies?
Mijn golden heeft een schuimrubberen Nerf-balletje ingeslikt, moet ik de spoeddierenarts bellen?
Kortom, geen paniek, maar hou het wel goed in de gaten. En bij twijfel moet je gewoon even contact opnemen met je dierenarts :)
Noot: kip -> eetbaar. Vulling -> niet eetbaar :)
Geintjes maken is leuk, maar ik vind dat dat beter bewaard kan blijven voor wat interessantere onderwerpen
Ik heb helemaal niet gezegd dat je meteen naar de dierenarts moet hollen. Ik zei alleen dat het voor flinke problemen kan zorgen.
En ik had het niet over een wetenschappelijk proefschrift, maar over een link naar een dierenartsenwebsite.
Als je voor alles een proefschrift nodig hebt...
Je hoeft echt geen Einstein te zijn om te weten dat het gevaarlijk kan zijn als een dier schuim of een spons inslikt.
Punt uit.
Conclusie: je kunt het beste direct naar de dierenarts sjezen om de maag te laten openen voordat dat vreemde voorwerp naar de darmen verplaatst. Je hebt dan echt niet veel tijd.
Ik ben zelf nogal eigenwijs, dus ik blijf gewoon mijn eigen methode volgen: de hond goed in de gaten houden. Eigenlijk gewoon zoals altijd, elke dag, ook als hij niks geks heeft ingeslikt. Want een darmafsluiting kan op elk moment gebeuren, net als alle andere kwalen die een hond kan krijgen en die een spoedgeval kunnen worden.
Hoi,
De enige ervaring die ik ken: een Duitse Dog die stukjes van zijn schuimrubberen mat had opgegeten.
Resultaat: hij is overleden.
Dus... je hoeft het niet ver te zoeken om de risico's van het inslikken van dit soort vreemde voorwerpen bij onze honden te bagatelliseren of juist te dramatiseren. Het duurt even voordat een hond het weer uitscheidt, daar zijn we het over eens, maar een bezoekje aan de dierenarts moet je echt wel achter de hand houden om dit soort drama's te voorkomen.
Ik heb zelf een liefhebber gehad van die netjes van vetbollen (een klassieker bij onze honden), een kapotte glazen reageerbuis die was opgegeten, en een andere Duitse Dog die ik kende had een hele sok in één keer doorgeslikt. En dan heb ik het nog niet eens over de Rottweiler wiens 'guilty pleasure' condooms waren die in de bosjes lagen...
Elke keer kwam het er gelukkig weer uit... Maar wel door de boel heel scherp in de gaten te houden en de dierenarts alvast in te lichten "voor het geval dat" het niet snel genoeg naar buiten zou komen.
"Laten we dit weghalen, het is te veel"
Ja, dat is inderdaad het schokkende eraan...
Het is me opgevallen dat bij dit soort ongeremd geknaag veel honden het leuk vinden om "die kleine uitstekende dingetjes" door te bijten. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat sierkwastjes zo werden afgeknaagd door mijn opvanghonden, of slippers waarvan het bandje heel netjes van de zool was "gescheiden" 😏
Blijkbaar vond die boef in dit geval dat het hemdje onder het borduursel uitstak 🙄
@Lorna, maar...!!! 😯
Het is wel duidelijk dat je op dat moment echt even kortsluiting krijgt! Sowieso, zoiets inslikken, slik! Best wel iets om je op dat moment even zorgen over te maken, maar vooral... hoe heeft hij dat borststuk er zo feilloos afgekregen?!?! 🤪🤷🤪
- Dit is zo’n vraag waar geen zwart-wit antwoord op is, eerlijk gezegd.
- Nestje van 7 pasgeboren pups zoekt verantwoordelijke baasjes