Mijn hond heeft een schaap gedood, wat nu?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Ik schrijf dit bericht in totale paniek: twee dagen geleden heeft mijn malamute een schaap van de buren gedood... Hij was uit huis ontsnapt.

Ik denk dat niemand het heeft gezien, maar dit is niet de eerste keer dat hij is ontsnapt, ook al heb ik de omheining al talloze keren verstevigd.

Allereerst ben ik er kapot van door wat hij heeft gedaan, vooral omdat ik vegetariër ben en dieren heel veel voor me betekenen. Dat arme schaap had hier niet om gevraagd... Maar wat gedaan is, is gedaan en ik kan de tijd niet terugdraaien.

Wat mijn hond betreft: hoewel hij mijn eigen dieren nooit heeft aangevallen, ben ik er nu van overtuigd dat hij hiertoe in staat is. Ik laat hem nooit meer zonder toezicht alleen, dat is echt uitgesloten.

Maar dat is niet de reden dat ik hier post. Ik wil informatie over de wet en de mogelijke gevolgen voor mij. Ten eerste heb ik geen aansprakelijkheidsverzekering voor deze hond. Ik wilde die volgende maand afsluiten, maar op dit moment is hij dus niet verzekerd. Hoewel ik niet denk dat iemand hem heeft gezien, ben ik bang dat mensen kunnen zeggen dat ze hem al vaker hebben zien rondlopen. We wonen op het platteland en ik weet dat hij wel eens rondzwierf als hij ontsnapte... Het was nu wel zeker drie maanden geleden dat hij voor het laatst was weggegaan.

Ik ben radeloos en weet niet wat er kan gebeuren. Is het mogelijk dat hij wordt veroordeeld op basis van alleen vermoedens? Wat kunnen de gevolgen voor mij zijn? Ik hoop dat iemand me hier meer duidelijkheid over kan geven.

Ik ben student, ik werk niet en ik woon nog bij mijn ouders.

Alvast bedankt...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoe komt het dat oude posts van 2 jaar geleden ineens weer zo opduiken?

Vertaald Frans
    F
    Frederic216 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Twee jaar later!!!... Dat noem ik nog eens "goede timing". Ik weet zeker dat dit advies nuttig zal zijn 😁

Vertaald Frans
    C
    Cathoise Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal eens met Lorna, je moet hier echt je verantwoordelijkheid nemen... De eigenaar van de schapen houdt net als jij van zijn dieren en het zal een geruststelling voor hem zijn om te maken te hebben met een verantwoordelijk baasje en niet met iemand die onverantwoordelijk en achterbaks is. Bovendien komt in een dorp alles uit. Je moet laten zien dat je het oppakt en de eigenaar laten zien dat je met oplossingen komt. Loop er vooral niet voor weg, al is het maar voor je eigen geweten...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar trouwens, hoe kwam je er eigenlijk achter dat je hond een schaap had gedood?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, pas echt op met dat loslopen... een hond bij mij in het dorp zit daardoor flink in de nesten. Er is een melding van hem gemaakt en er gaat een petitie rond.

En een Malamute valt natuurlijk nogal op, die kan flinke schade aanrichten.

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het er ook mee eens dat je de verantwoordelijkheid moet nemen voor je hond en zijn gedrag, maar je moet er vooral voor zorgen dat dit niet nog een keer kan gebeuren. Want als je hond de gewoonte heeft om los rond te lopen, dan weten ze dat in de buurt echt wel. Ook al heeft niemand er tot nu toe nog iets van gezegd.

Vertaald Frans
    Y
    Yoyolut Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat betreft de verzekering, ik citeer SantéVet:

"* De aansprakelijkheidsverzekering is onderdeel van je woonverzekering en dekt alle gezinsleden, inclusief je huisdieren. Maar het is wel verstandig om hun aanwezigheid (of de komst van een hond of kat) in je gezin uit voorzorg te melden. Het is ook goed om even te checken hoe uitgebreid de dekking precies is."

Vertaald Frans
    Y
    Yoyolut Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

ik ben het met je eens, je moet gewoon je verantwoordelijkheid nemen. Dat houdt de relatie met de buren wel zo goed!

Wat je verzekeraar betreft: bel ze gewoon even. Volgens mij is je hond standaard meeverzekerd via je aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering). Ik hoefde zelf niets extra's te regelen en het kostte me ook niets meer.

Succes!

Yo

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het helemaal met Lorna eens. Je moet altijd je verantwoordelijkheid nemen, zeker in een dorp heeft je buurman het echt wel door! Ga gewoon even bij hem langs, bied keer op keer je excuses aan, beloof hem dat het niet meer zal gebeuren en vraag wat je hem schuldig bent! Dat is hoe je hoort te handelen als je een hond of een kind hebt die iets stoms doet. JE NEEMT JE VERANTWOORDELIJKHEID! Zorg er vooral voor dat het niet nog een keer gebeurt, want hij heeft nu de smaak te pakken en zal het zeker opnieuw proberen! Sterkte en hou ons op de hoogte.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik raad je aan om gewoon je verantwoordelijkheid te nemen, je diep te verontschuldigen en hem terug te betalen. Dan is die kerel minder snel geneigd om een enorme hekel aan je te hebben en je hond neer te schieten als het nog een keer gebeurt (of een vergiftigde gehaktbal neer te leggen).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!