Mijn hond heeft een dood konijn gegeten, wat moet ik doen?

M
Maelles Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt, heeft mijn hondje (een kruising tussen een dwergspits en een jack russell) mijn konijn opgegeten dat ongeveer een maand geleden aan een onbekende oorzaak is overleden... We hadden hem behoorlijk diep in de tuin begraven met een steen erop, ik heb geen idee hoe ze het voor elkaar heeft gekregen om hem op te graven... Vanwege de lockdown is de enige dierenarts hier in de buurt dicht. Ik maak me nogal zorgen, want ik wil niet dat ze iets oploopt.

Hebben jullie dit weleens meegemaakt? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi hoi,

dat is goed nieuws! Als je haar appelazijn wilt geven om de boel nog wat extra te 'reinigen'...

dan is dat een prima idee.

Bedankt voor de update Maelles

je zult je nu wel een stuk beter voelen...

dikke knuffels voor je kleine meid

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi hoi,

Even een kleine update over mijn hondje. Alles is vannacht goed gegaan en ook vandaag overdag was er niks bijzonders te melden 👌🏾

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

rekening houdend met een normale verteringstijd van ongeveer 5 tot 16 uur, kun je de ontlasting in de gaten gaan houden..

wat haar eten voor morgen betreft, kun je dit over 3 porties verdelen.. afhankelijk van haar voeding..

dat geeft het spijsverteringskanaal wat rust..

welterusten met je kleintje

tot morgen

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt voor je hulp

Geen spoor van bot of bloed

Ja ik ook, ik heb zijn kussen naast mijn bed gelegd, afgelopen nacht ging alles goed. Ik blijf dit nog wel even doen om er zeker van te zijn dat alles goed gaat

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/les-indispensables/

Dit gaat over appelazijn, voor als je dat in de keuken hebt staan.

Een halve theelepel in de voerbak...

Het heeft een brede werking... voor de spijsvertering en om te beschermen...

Hoe zit het met het overgeven (geen bloedspoortjes of botsplinters?)

En ik hoop dat ze lekker gaat slapen...

Tot later, laat even weten hoe het gaat!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Tot nu toe heeft ze vanochtend twee keer overgegeven, maar sindsdien niets meer. Ze huppelt best lekker rond in de tuin.

Hopelijk blijft alles goed gaan 🤞🏽

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Ik hoop ook dat ze niet ziek wordt..

Als je twijfelt (houd haar vannacht bij je, zodat je haar beter in de gaten kunt houden)

en morgen zie je wel hoe het met haar gaat (haar spijsvertering en conditie) om te kijken of een dierenarts nodig is...

het is nu 18 uur geleden.. hoe is haar gedrag?

Ik zou me pas echt zorgen hebben gemaakt als jouw hond een karkas (zoals van een wild zwijn) of iets onbekends had gegeten..

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie, ik ga dat proberen. Gelukkig heeft ze het niet helemaal opgegeten..

Ik heb de restjes inderdaad gevonden, ik ben niet echt boos op haar, ik ben alleen bang dat ze er iets aan overhoudt. Ze heeft de vervelende gewoonte om alles te eten wat ze vindt en dat heeft haar al eens een ritje naar de spoedkliniek van de dierenarts gekost. Ik hoop dat alles goed gaat.

Bedankt voor je advies in ieder geval, bedankt!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi

Je hond zou het gewoon moeten kunnen verteren zonder al te veel diarree. Heb je misschien wat actieve kool (zoals Norit) in huis?

Een halve theelepel is genoeg...

En mocht ze gaan overgeven: een vloeibare maagbeschermer (op basis van de werkzame stoffen aluminiumfosfaat of dimeticon, de variant voor mensen) in dezelfde dosering...

Als je dat niet hebt, doe dan een theelepel gewone olie (olijfolie of een andere olie, behalve pinda-olie) door haar voer...

Heb je nog resten van je konijn teruggevonden? Of heeft ze alles opgegeten?

Houd haar voorlopig goed in de gaten: let op braken, diarree en eventueel koorts, enz.

Honden die vers vlees (KVV of BARF) krijgen, eten ook konijn; die zijn daar qua spijsvertering aan gewend.

Vlees dat ze begraven of vleesbotten kunnen soms een hele tijd blijven liggen voordat ze het weer opgraven...

Echt heel vervelend voor je, van het grafje van je konijn.

Neem het je hond niet kwalijk, die geur moet een enorme verleiding zijn geweest...

@Bangdji (je honden hebben geluk gehad, ik ben zelf altijd heel erg op mijn hoede, want je weet maar nooit of er muizen of veldmuizen zijn die rattengif hebben binnengekregen...)

Als ze morgen apathisch of lusteloos overkomt (of als haar buik erg rommelt), ga dan direct naar de dierenarts.

En geef haar een goede ontwormingskuur...

Om mijn konijnen te begraven gebruikte ik altijd een metalen koekblik van Delacre. Na een paar jaar was het lichaampje dan weer opgenomen door de aarde... en dan gooide ik het blik weg.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De honden van mijn buren waren mijn tuin binnengekomen, hadden mijn kat die al anderhalve maand begraven lag opgegraven en hem opgegeten. Volgens mij zijn ze er toen alleen een beetje ziek van geweest. In ieder geval renden ze twee dagen later alweer gewoon vrolijk rond in hun eigen tuin.

Vroeger, als mijn katten dode muizen mee naar huis namen, aten mijn honden ze op als ik ze niet snel genoeg vond. Soms moesten ze dan een beetje overgeven, maar daar bleef het bij.

Als ik jou was zou ik het even in de gaten houden, maar ik zou me niet te veel zorgen maken.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer