Mijn hond heeft Biseptine gelikt

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Vandaag is bij mijn hond een van zijn twee wolfsklauwtjes verwijderd, omdat hij die bijna had afgescheurd toen hij in de struiken bleef hangen. De dierenarts zei dat ik verder niets speciaals hoef te doen, behalve ontsmetten met Biseptine (een Frans ontsmettingsmiddel, vergelijkbaar met Sterilon). Hij raadde me aan om een 'pootbadje' te doen, maar dat is onmogelijk, want mijn hond laat dat echt niet toe. Daarom heb ik geprobeerd het direct op de wond te sprayen, maar hij likt het er na het aanbrengen meteen weer af.

Misschien een stomme vraag, maar kan dit kwaad voor hem? Is het niet giftig?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Je hebt ook Cothivet, dat is een diergeneeskundig middel op basis van moedertincturen en etherische oliën.

Ik heb er altijd wel een flesje van in huis, het is echt topspul:

- De geur werkt afstotend voor honden die eraan zouden willen likken,

- Het is niet alleen ontsmettend, maar ook wondhelend,

- De sprayflacon is superhandig voor alle soorten wonden en het is zeker niet te duur.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb geen beschermkraag voor hem, want hij heeft die nooit nodig gehad.

Zou Betadine minder "schadelijk" voor hem zijn?

Ik ga een pootbadje met Betadine Scrub (de rode) proberen en anders ga ik aan de slag met doordrenkte kompressen (daar had ik zelf nog niet aan gedacht).

Bedankt voor jullie antwoorden en tips!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Doordrenk een paar kompressen met een ontsmettingsmiddel (met chloorhexidine als werkzame stof) en breng ze aan. Wikkel er wat vershoudfolie omheen, een paar keer maar niet te strak. Dit is een handig trucje dat echt super werkt en een badje vervangt. Net zo effectief!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Om een pootbadje te geven, doe je het middel in een groot glas (of een klein pannetje) dat je op de grond zet, en daar zet je de poot in; meestal laten ze dat wel gewoon toe.

Je zou kunnen overwegen om hem een paar dagen een beschermkraag om te doen, totdat het goed genezen is.

Vertaald Frans
    Wlam
    Wlam Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik denk niet dat het in kleine hoeveelheden schadelijk is, maar ik denk dat je hem het beste een hondenkraag (zo'n kap) om kunt doen om problemen te voorkomen. Vooral omdat hij de wond weer kan openmaken of de hechtingen eruit kan trekken als hij die heeft... Ook al is dat voor hem helemaal niet prettig, laten we eerlijk zijn... Wanneer de wond begint te genezen, gaat het jeuken en zal hij er nog meer aan gaan likken of zelfs aan de wond gaan knabbelen...

En wat betreft de Biseptine: dat is een ontsmettingsmiddel waar alcohol in zit, dus dat is niet echt ideaal. Hoewel ik niet denk dat de dosering groot genoeg is om de gezondheid van je hondje in gevaar te brengen, zou ik eerder Betadine aanraden... Of de allerbeste optie: de speciale desinfecterende sprays voor honden die je gewoon bij de dierenwinkel of de dierenarts kunt vinden!

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!