Mijn hond glipt naar buiten als de deur opengaat, wat kan ik doen?

J
Jurmnt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb twee spaniëls in huis.

De eerste is heel angstig en gaat niet echt ver weg als we niet vlakbij haar zijn.

Maar de tweede is totaal onhandelbaar als ze tussen onze benen door glipt zodra de deur opengaat.

Vandaag heeft ze me dit al drie keer geflikt. Ik weet dat de reden is dat er vaak katten door onze tuin lopen en zij die dan opspoort omdat ze een hekel aan katten heeft, maar vandaag rende ze zelfs helemaal tot aan de weg (ik woon aan een groot binnenplein waar we geen hek kunnen plaatsen bij de ingang vanwege de winkel die naast mijn huis op het plein zit...).

Ik maak me echt zorgen, want ze luistert voor geen meter en komt totaal niet als ik haar roep. Ik heb vooral het idee dat ze het grappig vindt als ik achter haar aan ren en tegen haar schreeuw dat ze terug moet komen, want elke keer komt ze even naar me toe om er vervolgens weer vandoor te gaan in een andere richting...

Drie keer op één dag is echt heel veel, zeker omdat ik het zelf (voorlopig) nog wel onder controle krijg als ik erbij ben, maar de andere huisgenoten (vooral mijn moeder) zijn gewoon niet in staat om haar te pakken te krijgen.

Als jullie oplossingen hebben, hoor ik het heel graag!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is inderdaad super irritant als een hond tussen je benen door glipt zodra de deur openstaat. Toen ik Wilko liet trainen, hebben we hem in maar twee lessen geleerd om netjes achter me te blijven voordat de deur opengaat. Hetzelfde geldt voor de auto... hij stapt pas uit als ik het zeg en wacht daarvoor geduldig af. Voor de veiligheid is dat echt heel fijn. Ga eens naar een hondenschool, dit is een slechte gewoonte die je er met een paar sessies zo uit hebt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gebruik wat ze het allerleukst vindt om haar te belonen: eten, spelen, of even lekker een sprintje trekken. Alles is goed om deze training aan iets positiefs te koppelen. De regel is: als ik wacht, word ik beloond. Voor zo'n drukke hond moet dit echt het levensmotto voor de rest van haar leven worden ;-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Echt een levensgevaarlijke situatie voor iedereen! Ook voor de katten die geen zin hebben om gegrepen te worden (ik heb het al eens gezien en het gaat echt heel erg snel...)

Ik zou meteen beginnen met trainen aan de lange lijn om haar te leren systematisch te stoppen bij de deur en nooit naar buiten te stormen zonder jouw toestemming.

Kent je hond het commando 'zit'? Een spaniël kan dat super snel leren; met een paar korte sessies hier en daar heeft ze het binnen een paar dagen wel onder de knie.

Vervolgens doe je haar aan de lange lijn, laat je haar op een afstandje van de deur zitten en zeg je "blijf" of "wacht" of welk woord je ook prettig vindt. Houd haar heel goed in de gaten terwijl je naar de deur loopt. Bij de minste poging om haar kont van de grond te tillen, blokkeer je haar fysiek zoals @Energie al voorstelde en zet je haar weer terug op de startplek. Je zult zien dat ze snel doorheeft dat ze niet mag bewegen vóór jouw signaal. Met een beetje oefening kun je haar zelfs laten wachten met de deur wagenwijd open. En mocht ze toch proberen te ontsnappen, dan is de lijn er nog om haar tegen te houden!

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goede tips Energie! Je had me de video over de bodyblock al eens gestuurd, die is echt heel goed. Ik heb de bodyblock en de 'Stay' een keertje uitgeprobeerd door mijn jongste hond, een echte druktemaker, te vragen niet te bewegen terwijl ik 5 meter verderop de vuilnisbak neerzette. Het hierkomen kent hij heel goed, maar 5 seconden stilstaan zat gewoon niet in zijn aard, dus daar moeten we nog aan werken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is ideaal om met z'n tweeën te zijn voor de 'open deur' oefening. Zo kan één persoon wat verder weg buiten gaan staan en de hond eventueel zelfs roepen om de moeilijkheidsgraad te verhogen (maar doe dat niet meteen in het begin).

Anders is die persoon er om de hond op te vangen als het hem toch lukt. Sommigen zijn echt super eigenwijs en reageren niet goed op body blocking. Vergeet niet dat je alert moet blijven zolang hij niet duidelijk achteruit gaat en het idee niet opgeeft.

Met een typische EB moet dat wel goedkomen. Ongeveer 10 herhalingen. Persoonlijk zou ik ook de 'nee' toevoegen. Nee is nee, toch?

En tot slot: als ze zich goed gedraagt, beloon je haar, word je weer helemaal enthousiast en loop je langzaam naar buiten, altijd vóór je hond uit. Dat is juist voor de veiligheid.

Als die van mij een kat zou zien voordat ik hem zie, zou ze haar nek nog breken terwijl ze de trap af probeert te sjezen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, het is eigenlijk heel simpel, ik denk dat dit een ideaal moment is voor een sessie body blocking.

Je moet de hond confronteren met een wagenwijd openstaande deur, zonder dat hij het recht heeft om erdoorheen te gaan. En dat doe je via body blocking. Je kunt hier alvast mee beginnen:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=CX7PQqIUPF4]

Persoonlijk zou ik het als volgt aanpakken:

Je blokkeert de doorgang en je loopt op de hond af om hem te laten wijken, waarbij je ook een vocaal signaal geeft. Dat kan 'hey' zijn, of wat dan ook.

Je moet zien dat de hond het opgeeft, dus dat hij afstand neemt en geen enkele interesse meer toont.

Daarna kun je een beetje opzij stappen en de deur wagenwijd open laten staan. Als het ook maar even in hem opkomt om een poging te wagen, roep je 'hey!' en normaal gesproken deinst hij dan terug.

De deur moet een taboe worden. Hij mag er niet eens aan denken. En laat hem ook nooit of te nimmer vóór je naar buiten gaan, zelfs niet aan de lijn. Hanteer altijd hetzelfde ritueel: zitten en wachten. Dan raak je de klink aan en als hij opstaat, roep je 'hey' en doe je de deur weer dicht. Taboe. Denk er niet aan. Wacht op je beurt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Het hierkomen is een van de belangrijkste dingen voor je hond. Doe spelletjes en verstop je eerst even. Daarna kun je deze oefening gaan doen in een rustig hondenpark; dat in Genthod-Bellevue is normaal gesproken heel chill, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Of je hond terugkomt, hangt ook een beetje af van hoe je zelf reageert. Als je achter je hond aanrent, is de kans klein dat hij uit zichzelf terugkomt. Probeer je te verstoppen als je lieverd niet reageert: achter een boom bijvoorbeeld. In een omheinde ruimte die je zelf hebt uitgekozen, zou dit goed moeten werken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Het hierkomen is een van de belangrijkste dingen voor je hond. Doe spelletjes en verstop je eerst even. Daarna kun je deze oefening gaan doen in een rustig hondenpark; dat in Genthod-Bellevue is normaal gesproken heel chill, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Of je hond terugkomt, hangt ook een beetje af van hoe je zelf reageert. Als je achter je hond aanrent, is de kans klein dat hij uit zichzelf terugkomt. Probeer je te verstoppen als je lieverd niet reageert: achter een boom bijvoorbeeld. In een omheinde ruimte die je zelf hebt uitgekozen, zou dit goed moeten werken.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, ze zitten echt wel aan de riem als we ze uitlaten --'

Maar ik moet toch gewoon door de voordeur naar binnen en naar buiten... Ik ga ze niet de hele dag vastleggen of in een kamer opsluiten, ze hebben het hele huis tot hun beschikking...

Naïa glipt gewoon tussen je benen door als we binnenkomen of weggaan...

Hoe oud zijn de honden eigenlijk? Is dit altijd al zo geweest? Normaal gesproken zou je hond een stuk rustiger moeten zijn als ze voor je vertrek genoeg beweging heeft gehad. Een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn om, als de indeling van je appartement het toelaat, een traphekje of uitschuifbaar hekje in de gang bij de voordeur te plaatsen. Geef haar dan een bal of een speeltje waar ze echt niet vanaf kan blijven, iets om lekker op te kluiven en zo. En als oplossing voor de lange termijn: leer haar nu alvast om haar energie te kanaliseren door een flinke wandeling te maken voordat je weggaat. Leer haar ook basiscommando's zoals 'zit' of 'ga naar je mand'.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe vaak laat je je hond uit? Je hebt een jachthond, dus het is heel normaal dat ze barst van de energie! Aan jullie de taak om te werken aan het hierkomen...

En ja, ik kan je bevestigen dat als je achter je hond aanrent, ze dat geweldig vindt, want voor haar is het gewoon een spelletje...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!