Mijn hond doet haar behoefte binnen terwijl we net buiten zijn geweest, wat nu?

J
Jurmnt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik schrijf dit omdat ik even met mijn handen in het haar zit,

Naïa is anderhalf jaar oud en ze is nog steeds maar af en toe zindelijk.

Het gaat vaak zo: ze begint rondjes te draaien, dus ik laat haar uit. Soms wel 2 of 3 keer achter elkaar voor een paar minuten, maar ze doet niets. En zodra ze weer binnen is, doet ze het alsnog.

Of zelfs als ik haar spontaan mee naar buiten neem, presteert ze het om 5 minuten later binnen haar behoefte te doen.

Het probleem is dat ze periodes heeft waarin ze zindelijk is, maar op andere momenten weer totaal niet (ik denk dat mijn moeder mijn training verpest omdat ze zich niet aan mijn regels houdt als ik er niet ben).

Het gaat vooral om het poepen, want plassen doet ze meestal wel buiten. Behalve als we haar niet als eerste uitlaten (ik heb nog een andere hond), dan doet ze het binnen (bijvoorbeeld bij het opstaan of als ik thuiskom van werk). Dat is een van de afspraken die ik heb gemaakt, maar die mijn moeder niet nakomt.

Daarnaast zijn we van voer veranderd omdat haar ontlasting nogal dun was. Dat ging even beter, maar nu begint ze weer problemen te krijgen...

Ik heb jullie advies echt nodig!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Benjamin 11 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Niet veel anders dan zijn voeding regelen en hem uitlaten om zijn behoefte te doen. Beloon haar als ze het goed doet. Je moeder heeft er niets mee te maken; het is jouw hond, dus jij moet het haar leren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je bent wel erg lichtgeraakt!

Je hebt misschien wel verstand van wandelen, maar het zou goed zijn om je hond een fatsoenlijk hier-commando aan te leren. Want wat je ook denkt, een lange lijn is niet hetzelfde als echte vrijheid. Nu komt je probleem misschien niet alleen door de wandelingen, maar het kan wel meespelen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, sorry hoor, maar mijn bericht was gewoon beleefd...

De manier waarop je het verwoordde met "minuten aan wandelingen" wekte de indruk dat je hem alleen uitlaat voor de nodige plasrondes, zoals bij veel mensen het geval is. Ik gaf alleen voor de zekerheid aan dat dit niet genoeg is, dat is alles...

En wat die riem betreft, dat was maar een aanname. Trouwens, of de lijn nu lang of kort is, sommige honden vinden het lastig om hun behoefte te doen, zelfs aan een lange lijn van 10 meter...

Dus tja, ik lees mijn bericht nog eens terug en ik zie er echt niets agressiefs in. Ik heb juist "misschien dat", "voor het geval dat" enz. geschreven.

Succes met je probleem in ieder geval!

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Een Engelse spaniël is vaak echt een geweldige jachthond. Ik ben het met Mel eens dat je hondje waarschijnlijk veel te druk is met alle geurtjes om te plassen, zeker omdat ze nog zo jong is. Je zegt dat ze niet goed naar je luistert als je haar roept. Heb je er al eens over nagedacht om haar een GPS-halsband om te doen? Dan kun je haar met een gerust hart los laten lopen zonder de angst dat je haar kwijtraakt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik schrijf dit omdat ik het even niet meer weet. Naïa is anderhalf jaar oud en is eigenlijk maar af en toe zindelijk. Het gaat zo: of ze draait rondjes, dus dan laat ik haar uit, soms wel 2 of 3 keer achter elkaar voor een paar minuten, maar ze doet dan niks. En zodra ze weer binnen is, doet ze het alsnog. Of zelfs als ik haar uit mezelf mee naar buiten neem, krijgt ze het voor elkaar om 5 minuten later binnen haar behoefte te doen. Het probleem is dat ze periodes heeft waarin ze zindelijk is en dan weer momenten dat het totaal misgaat (ik denk dat mijn moeder de training verpest omdat ze mijn adviezen niet opvolgt als ik er niet ben). Het gaat vooral om het poepen, want plassen doet ze meestal wel buiten. Behalve dan wanneer we haar niet als eerste uitlaten (ik heb nog een hond), dan doet ze het binnen (bijvoorbeeld bij het opstaan of als ik thuiskom van m'n werk). Dit is een van de regels die ik heb gesteld, maar waar mijn moeder zich niet aan houdt. Daarnaast zijn we van voer veranderd omdat ze last had van dunne ontlasting. Dat ging een tijdje goed, maar nu begint het weer... Ik heb jullie advies hard nodig!

Goedenavond,

Waarom laat je de twee honden niet gewoon tegelijk uit?

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, sorry dat ik hierover doorga, maar volgens mij is je hond een Epagneul Breton en anderhalf jaar oud. Hij zou minstens meer dan een uur per dag los moeten lopen, minimaal... Wat je probleem betreft, kan het ook zijn dat hij zich niet prettig voelt om aangelijnd zijn behoefte te doen, zoals veel honden, als je hem niet loslaat...
    Nou, mispoes, het is een Engelse spaniël, en het is onmogelijk om haar los te laten omdat ze er vandoor gaat zodra ze een kat of zoiets ziet en ik heb geen omheinde tuin. Ze loopt aan een lange lijn, bijna een sleeplijn, dus het ligt niet aan de riem. Ze is meer dan een uur per dag buiten omdat we haar meerdere keren uitlaten + we spelen ook binnen met haar. Kortom, je bemoeienis was eigenlijk niet nodig, ik weet zelf wel wat ik moet doen met mijn hond qua wandelingen. Voor de anderen: ik ga terug naar de dierenarts en ga duidelijke afspraken maken met mijn moeder 😌

Eén uur wandelen per dag aan de lijn (of die nu lang is of niet, ze zit vast), verdeeld over 4 of 5 wandelingen en misschien zelfs meer. Dan is het logisch dat je hond binnen haar behoefte doet zodra je weer thuis bent.

Ik zal het uitleggen.

Ze vindt het heerlijk om buiten te zijn, te snuffelen, te speuren, enz. Dus als ze naar buiten gaat, ook al moest ze eigenlijk al voordat je wegging, gaat ze zo op in het snuffelen en speuren dat ze helemaal vergeet dat ze moet plassen.

Om die aandrang weer terug te krijgen, moet de wandeling lang genoeg duren. Voor de ene hond is dat 10 minuten en voor de andere 30 minuten of langer.

Probeer haar langer mee naar buiten te nemen, en ga ook eens buiten je eigen terrein wandelen, totdat ze plast.

Als je merkt dat ze al moet voordat je naar buiten gaat, dan doet ze het uiteindelijk wel. Het is net als bij een puppy: je moet weer bij het begin beginnen. Soms moet je gewoon lang buiten blijven wachten tot de aandrang terugkomt, maar je moet geduld hebben. Anders doet de hond het pas als je weer binnen bent, zodra de "druk" eraf is.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Ik blijf op een neerbuigende toon reageren, aangezien ik op precies dezelfde manier word aangesproken + er wordt me duidelijk gemaakt dat ik de fysiologische behoeften van mijn hond niet zou respecteren, terwijl ik dat wel degelijk doe.

En om alvast op de zaken vooruit te lopen: ik heb trainingssessies met haar gedaan om te leren hierkomen, maar zodra ze iets ruikt, gaat ze er vandoor en is ze onmogelijk terug te krijgen. Dus de riem is gewoon verplicht.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Hoi, sorry dat ik hierover doorga, maar volgens mij is je hond een Epagneul Breton. Hij is anderhalf jaar oud en zou eigenlijk minstens een uur per dag los moeten kunnen lopen, minimaal... Wat jouw probleem betreft: het kan ook zijn dat hij zich niet prettig voelt om zijn behoefte te doen terwijl hij vastzit, zoals veel honden, als je hem niet loslaat...

Nou, mis gedacht, het is een Engelse Spaniël. En het is onmogelijk om haar los te laten, want ze gaat er vandoor zodra ze een kat of iets anders ziet en ik heb geen omheinde tuin.

Bovendien loopt ze aan een lange lijn, bijna een sleeplijn, dus aan de riem ligt het niet.

Ze komt echt wel meer dan een uur per dag buiten, aangezien we haar meerdere keren uitlaten + we doen zoekspelletjes en spelen binnen met haar.

Kortom, je bemoeienis was eigenlijk niet nodig; ik weet zelf prima wat mijn hond nodig heeft qua beweging.

Voor de anderen:

Ik ga weer even terug naar de dierenarts en ik ga duidelijke afspraken maken met mijn moeder 😌

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet dat ik NIET maar 2-3 minuten moet wandelen, trouwens volgens mij heb ik nergens opgeschreven dat ik mijn hond maar 2-3 minuten uitlaat!
    Nou jawel hoor, lol, ik heb gewoon gelezen wat je zelf schreef! Ik besef nu dat je misschien bedoelde "ze draait 2 of 3 minuten rondjes en dan laat ik haar uit", maar in je zin stond echt "ik laat haar 2 of 3 keer een paar minuten uit". Je hoeft niet tegen me uit te vallen als JOUW zin niet duidelijk was 🤷
    Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik denk dat je hondje even niet meer weet waar ze aan toe is, of op welke poot ze moet staan. Sommige honden passen zich heel makkelijk aan veranderingen in hun omgeving aan, maar bij anderen kun je maar beter helemaal niets veranderen.

Heb je dit al even met de dierenarts besproken om er zeker van te zijn dat er geen medisch probleem is? Als ze last heeft van dunne ontlasting, kan ze het misschien gewoon niet ophouden. Dit moet je ook aanpakken, want dat heeft natuurlijk invloed op haar zindelijkheid.

En daarna: de opvoeding door mama, en daar wens ik je heel veel succes mee! 😁

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!