Maximale leeftijd om te fokken met een reu

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb veel artikelen gelezen over de maximale leeftijd voor het fokken met een teefje. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een reu? Is er een leeftijdsgrens? En als de reu al wat ouder is, zijn er dan risico's voor zijn gezondheid (denk aan uitputting, gewrichtspijn, hartproblemen, ...)?

Alvast bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi! IS ER EEN KANS OP BEVRUCHTING BIJ EEN REU VAN 12 JAAR? Ik heb een teefje van 3 jaar dat een hondenvriendje van 12 heeft. Vandaag zag ik ze 'gekoppeld' staan... Ik maak me zorgen want ik ben er totaal niet klaar voor om puppy's te krijgen. Denken jullie dat er een kans is dat mijn hond zwanger wordt?

Hoi,

Natuurlijk is er een risico. Een reu kan zijn hele leven lang dekken, alleen de kwaliteit van zijn sperma kan wat afnemen. Toch blijft bevruchting nog steeds gewoon mogelijk.

Vertaald Frans
    G
    Gdhdnen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, IS ER EEN KANS OP BEVRUCHTING MET EEN HOND VAN 12 JAAR? Ik heb een teefje van 3 jaar met een hondenvriendje van 12 jaar. Vandaag heb ik ze in de dekpositie gezien... ik maak me nogal zorgen, want ik ben er totaal niet klaar voor om puppy's te krijgen. Denken jullie dat er een kans is dat mijn hond zwanger wordt?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ah ja, 12 jaar... dat is al een behoorlijke leeftijd hoor. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen, maar via kunstmatige inseminatie is het nog wel mogelijk. Je moet dan wel even naar de dierenarts om alles te regelen. Het kost natuurlijk wel wat, dat is zeker, maar het is een goede optie als je vriendin echt heel graag wil dat jouw hond de vader wordt. Serieuze fokkers gebruiken deze methode vaak om de reuen niet te veel te belasten...
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    12 jaar... ik weet het, dat is best laat. Maar een vriendin van me heeft Goldens en ze zou haar teefje graag willen laten dekken door mijn hond. Ze heeft me dit gevraagd, maar voordat ik ja zeg, wil ik eerst even uitzoeken of dit niet slecht is voor de gezondheid van mijn hond. Het welzijn van mijn maatje staat voorop :) Qua gezondheid gaat het hartstikke goed met hem, geen problemen (alleen wat staar en soms wat last van zijn linkerpoot na een flinke inspanning, zoals een lange wandeling). Dat is eigenlijk alleen in de zomer, want in de winter lijkt de kou de pijn te stillen... verder is er niks aan de hand.
    Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is niet echt een maximumleeftijd voor een mannetje, maar er kunnen inderdaad risico's zijn... Wil je met je mannetje gaan fokken? Hoe oud is hij? En hoe is zijn gezondheid?

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!