Is gekookt vlees gevaarlijk?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Eten en honden, dat is echt een 'jungle' op Google. Ik heb gehoord dat gekookt vlees de darmflora van de hond kapotmaakt. Anderen zeggen weer dat het risico op parasieten bij rauw vlees te groot is, en dat je het juist moet koken...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Even wat specifieker: het vlees dat ik aan Loup geef is geen volledige dagelijkse maaltijd. Het gaat om kleine beetjes (2 kipfilets verdeeld over de week) voor de training. Het is haar ultieme beloning (of het nu gekookt of rauw is) en daarmee kunnen we onder alle omstandigheden goed trainen.

Dus mijn vraag: kan ik het vlees koken om aan haar te geven?

Aan de ene kant is het praktischer, want rauw vlees plakt aan je vingers en aan het zakje, wat buiten nogal een gedoe is...

Aan de andere kant heeft mijn hond gevoelige darmen en van te veel rauw vlees krijgt ze diarree.

Hoe zit dat nou? Kan ik de kip een beetje blijven koken voordat ik het geef (5 minuutjes koken in water zonder zout) zonder het risico te lopen haar darmflora te verpesten?

Of moet ik het bij gedroogde en/of rauwe kip houden?

Loup is trouwens 8 maanden oud (ik weet niet of dat nog uitmaakt).

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb even de tijd! ^^

Om even terug te komen op de vooroordelen die veel mensen hebben over rauw vlees dat zogenaamd gevaarlijk zou zijn...

(Ikzelf incluis, toen ik met mijn eerste hond begon met BARF)

@ Kainate ^^ het zou leuk zijn, als je zou willen vertellen hoe het bij jou ging toen je net met BARF begon? (de waarschuwingen die je kreeg, de vragen die je had toen je de stap zette...)

En dat geldt ook voor alle andere Wamiz-leden die zelf maaltijden bereiden (met rauw of licht gekookt vlees)...

Die argumenten waardoor baasjes twijfelen om over te stappen op zelfbereide maaltijden, versvlees, BARF of andere vormen van rauw voeren...

Het is een beetje off-topic (want er is al een BARF-gedeelte), maar ik ga opschrijven wat ik allemaal heb gehoord... Met Volka (een Labrador van 9 jaar) die een alvleesklierontsteking begon te krijgen (op zelfbereide maaltijden).

De waarschuwingen van sommige dierenartsen en van bepaalde mensen... Zelfs binnen mijn familie en door onze vrienden...

Bijvoorbeeld:

Ten eerste de tekorten. (Als ik telkens 1 euro in een potje had moeten stoppen, had ik nu een muur van potjes gehad ^^). Na diverse bezoeken aan dierenartsen met mijn 3 honden door de jaren heen (bloedonderzoek en andere checks), bleken er helemaal geen tekorten te zijn.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

https://www.pinterest.fr/Doudou229/friandises-maison-pour-chien/

voor de training van Oxane de Labrador en Ixia de Golden

https://www.magicclicker.ch/archives/541

ik loop zelf ook niet te zeulen met rauw vlees ^^

het is beter dan stukjes kaas (te veel zout) ..

https://www.pinterest.fr/Doudou229/le-barf-pour-chien/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Goedenavond

Volgens een veterinaire scriptie heeft een hond een pH-waarde van minder dan 1 en tien keer meer zoutzuur dan wij. De pH-waarde van de mens ligt tussen de 4 en 5.

Dus wat betreft parasieten, salmonella, karkassen... twijfelachtig vlees; onze honden zijn carnivoren (of door de mens tot omnivoren gemaakt). In principe kunnen ze, als ze gezond zijn, prima tegen rauw, gekookt, twijfelachtig of zelfs bestorven vlees...

Het is juist het vlees dat de aanmaak van spijsverteringssappen stimuleert...

Als je minder rauw vlees geeft (bij voeding op basis van granen), worden er niet genoeg maagsappen aangemaakt. Met minder maagsap is de kans groot dat parasieten en bacteriën niet goed worden geëlimineerd (diarree, gisting? maagtorsies, parasieten (wormen)).

Dierenartsen (die voorstander zijn van rauw) zeggen: het koken van vlees denatureert de eiwitten en vernietigt te veel mineralen.

Voor gevoelige honden kan dit de vertering juist lastiger maken.

In rauw vlees blijven de aminozuren behouden (nodig voor de opbouw van weefsel, de bewaking van het immuunsysteem... de gezondheid...).

BARF-ers geven vers voer om vitamines, mineralen, enzymen, aminozuren... antioxidanten en essentiële vetzuren maximaal te behouden.

Rauw vlees geven = een gezonde alvleesklier.

Als de alvleesklier niet "gezond" functioneert, zorgt dat voor een verzwakte weerstand, tandvleesontsteking, tandsteen...

Rauwe voeding (vlees, vis, groenten...) sluit aan bij de natuurlijke voedingsbehoeften van onze viervoeters...

Ja, met mijn 3 BARF-honden wijk ik ook wel eens af hoor ^^ (tafelrestjes, snacks, zuivel, een muis (Oxane), een stukje taart, pannenkoek of zelfs pizza, en vlees van de barbecue).

Om de darmflora in topvorm te houden en als barrière te laten dienen tegen invloeden van buitenaf, is gevarieerde voeding nodig... zo krijg je de natuurlijke bacteriën die essentieel zijn voor de aanmaak van vitamines...

Dierenartsen schrijven niet voor niets FortiFlora voor ^^ bij alle spijsverteringsproblemen die door bepaalde voeding chronisch zijn geworden...

Vertaald Frans
    F
    Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik heb dat op verschillende forums en in artikelen op Google gelezen! Maar niks echt concreets, geen onderzoek of zo. Dus dat verbaasde me wel, vandaar ook mijn vraag! Maar ik had al wel zo'n vermoeden, vooral omdat ik echt maar "minimale" hoeveelheden gebruik; het is puur als beloning en niet het hoofdbestanddeel van de maaltijd.
    Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hond kan zonder problemen gekookt vlees eten. Waar heb je gelezen dat dit de darmflora zou verpesten?

Ik ben ook van mening dat een gezonde hond bijna alles zou moeten kunnen eten zonder ziek te worden. Is dat niet het geval, dan zou ik me eerder zorgen maken over een zwakke spijsvertering, wat vaak komt door basisvoeding die niet goed verdragen wordt.

Mijn honden krijgen voornamelijk BARF, maar ze krijgen ook regelmatig restjes van tafel, zoals koolhydraten, of brokken. Ze eten buiten ook regelmatig viezigheid en het komt echt zelden voor dat ze spijsverteringsproblemen hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat ze zo makkelijk alles verteren omdat ze van kleins af aan gewend zijn om van alles te eten. Ik weet nog dat toen Basile bij de fokker vandaan kwam, de overgang van de brokken daar naar BARF moeizaam ging; hij had wekenlang last van diarree. Maar toen die "transitie" eenmaal achter de rug was, kon ik hem echt alles geven (rauw of gekookt, dierlijk of plantaardig, vers of droog, etc.) zonder problemen. Ik denk dat als ik hem alleen de brokken van de fokker was blijven geven, hij heel gevoelig was gebleven en elk klein extraatje verkeerd zou vallen, net zoals de introductie van rauw vlees in het begin niet goed ging.

Als je het over darmflora hebt, ben ik ervan overtuigd dat een pup juist door rijke en gevarieerde voeding een "sterke" flora opbouwt :)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het eigenlijk best wel gezond als een hond van alles kan eten zonder dat-ie meteen ziek wordt. Natuurlijk kun je te veel snelle suikers maar beter vermijden.

De 'guilty pleasure' van Norkhzm is het uitlikken van onze yoghurtbakjes... en we eten er hier in de familie nogal wat van!

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik durfde het eigenlijk niet te zeggen Nordic attitude, maar mijn honden genieten ook van alles wat het leven ze te bieden heeft: rauw vlees dat speciaal voor ze is gekocht om ze te verwennen, tafelrestjes, restjes van de borden, kaaskorstjes en net als bij jou, stukjes vet die wij zelf niet eten, vlees dat al even ligt, gekookt, rauw, enz... Met uitzondering van alles met suiker, aardappels, uien, sjalotten, enz... Maar het komt regelmatig voor dat Dingo mijn pasta (naturel of niet) opmaakt, en ik moet bekennen dat de twee grote honden soms, als ultieme traktatie zoals vandaag, elk een halve wafel op hebben (Padja eet het niet, die vindt het niet lekker..) 😅

Niet meteen lynchen hoor....

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor hondensnacks maakt het niet zoveel uit of het rauw of gekookt is. Je kunt ze zelfs drogen als je wilt, in de oven of in een voedseldroger. Alle soorten vlees of vis zijn prima ^^ het blijft goed en honden zijn er dol op, en het is weer eens wat anders dan kip.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, doudou komt vast nog wel langs om je wat uitgebreider advies te geven, maar persoonlijk krijgen de honden en katten hier altijd volop mee als er kip op tafel staat en ik heb nooit problemen gehad (wel de botjes vermijden, en zonder zout gekookt, net als voor jezelf).

Zelfs niet bij de honden die ik inmiddels niet meer heb, dus ook op de lange termijn niet.

Ik weet dat één ervaring natuurlijk geen vaste regel is, maar goed...

Vertaald Frans
  • 39 reacties van 39

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer