Bacteriën en parasieten, die een mogelijke bron van infecties kunnen zijn voor ons (onze kinderen) en onze viervoeters, dat gevaar dat "boven ons hangt"...
(vooral voor baby's, voor ons kind) ik ken genoeg BARF-ers met baby's en kinderen en zij hebben geen problemen gemeld. (baby's die "opgegroeid" zijn ;-) met honden die echt BARF eten)
In het begin, je wil niet weten hoe het was: het ontsmetten van de koelkast (dagelijks), het aanrecht, de keuken. (ik had die angst toen ook)
Ik wil best geloven dat er een risico is voor ons, "de mensen", als de hygiënevoorschriften niet goed worden nageleefd op het aanrecht (bakjes), in de koelkast of vriezer (als de koudeketen niet wordt gerespecteerd), bij de bereiding...
Maar als je sommige dierenartsen hoort, gelukkig niet allemaal
(dat pathogene gedoe ligt overal op de loer!!!) elke seconde met dat rauwe vlees...
Die adviezen om de "drolletjes" op te ruimen met handschoenen en een schepje... en ze dan te verbranden!!!!
Die vind ik echt geweldig!!!! Alsof de ontlasting van de hond super besmettelijk zou zijn, erger dan bij een hond die brokken krijgt...
Na meer dan 7 jaar op rauw voer (2666 dagen), met 3 teefjes.
We hebben nooit salmonella of parasieten (wormen) gehad in ons gezin (met inmiddels 4 honden).
Sinds eind 2012 (na 3 BARF-honden) zijn het nog steeds dezelfde vooroordelen die je overal leest...
Zeker even lezen over het geven van rauw vlees...
http://www.cliniquelingostiere.com/barf-or-not-barf-%C2%A9-dr-nicolas-martinez-veterinaire-a-nice_1355.aspx
Als wetenschapper baseer ik me op de feiten.
Nee, tot nu toe heb ik nog nooit honden gezien die ziek zijn geworden van BARF, maar wel van brokken van slechte kwaliteit. Ik heb nooit een groeiachterstand gezien door BARF en ook niet door brokken! Het eeuwige argument dat honden vaker kanker zouden krijgen door brokken is niet bewezen... en we zullen over een paar jaar wel zien (of niet) of honden die BARF krijgen ook kanker ontwikkelen.
De koudeketen moet gerespecteerd worden! Vergeet niet dat je bij BARF het vlees rauw geeft, wat het risico op bacteriën en parasieten flink verhoogt.
Het is dus belangrijk om een leverancier te kiezen die voor een goede hygiënische kwaliteit zorgt, maar dat je zelf ook de basisregels voor het invriezen en ontdooien naleeft.
Het is zelfs beter om je BARF zelf samen te stellen en geen kant-en-klare pakketten te kopen...
"De voedingswaarde en de hygiënische kwaliteit zijn afhankelijk van het vlees dat je kiest."