Is gekookt vlees gevaarlijk?

F
Furania42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Eten en honden, dat is echt een 'jungle' op Google. Ik heb gehoord dat gekookt vlees de darmflora van de hond kapotmaakt. Anderen zeggen weer dat het risico op parasieten bij rauw vlees te groot is, en dat je het juist moet koken...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Even wat specifieker: het vlees dat ik aan Loup geef is geen volledige dagelijkse maaltijd. Het gaat om kleine beetjes (2 kipfilets verdeeld over de week) voor de training. Het is haar ultieme beloning (of het nu gekookt of rauw is) en daarmee kunnen we onder alle omstandigheden goed trainen.

Dus mijn vraag: kan ik het vlees koken om aan haar te geven?

Aan de ene kant is het praktischer, want rauw vlees plakt aan je vingers en aan het zakje, wat buiten nogal een gedoe is...

Aan de andere kant heeft mijn hond gevoelige darmen en van te veel rauw vlees krijgt ze diarree.

Hoe zit dat nou? Kan ik de kip een beetje blijven koken voordat ik het geef (5 minuutjes koken in water zonder zout) zonder het risico te lopen haar darmflora te verpesten?

Of moet ik het bij gedroogde en/of rauwe kip houden?

Loup is trouwens 8 maanden oud (ik weet niet of dat nog uitmaakt).

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Doudou

Ik ga de porties eigenlijk gewoon verkleinen.

Want ongemerkt gaf ik steeds meer en meer, het werkt eigenlijk hetzelfde als bij ons mensen.

Ze raden vaak aan om van kleine borden te eten, want als je zo'n bord vol ziet liggen, denk je: oké, dat is genoeg.

Nou, het maakt die hond natuurlijk niks uit, maar voor degene die de porties verdeelt – ik dus, lol – is dat wel anders.

Toen ik het in haar bak deed, voelde ik me een beetje een vrek en haar voerbak is ook best groot (ik dacht dat Menza de grootte van een 'normale' Pei zou krijgen). Ik zou eigenlijk een kleinere bak voor haar moeten kopen, zodat ik voor mijn eigen gevoel weet dat ze genoeg heeft.

Wat betreft de vleesbotten, het spiervlees en het orgaanvlees: het aandeel spiervlees is iets groter dan dat van de vleesbotten, het is niet helemaal fifty-fifty. In totaal at ze per dag denk ik wel meer dan 500 gram, dus ik ga nu terug naar 470 gram per dag. En eigenlijk is dat nog steeds aan de ruime kant, want de voercalculator zegt 410 gram, maar we doen het stap voor stap zodat ze niet ineens enorme honger krijgt enzo...

Verder doen we wat we kunnen in deze periode; ik stoei wat met haar, we doen wat sprongetjes en ik probeer haar te leren "mooi" te zitten. Ook doen we wat speurspelletjes in huis.

En we moeten ons ook niet te schuldig voelen als we onze honden lekker zien maffen. Ik denk dat we onszelf soms te veel druk opleggen om onze lieverd de hele tijd bezig te houden, maar dat is simpelweg niet mogelijk.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Kainate

Dank je, ik had het al gelezen, ik wacht met spanning op de verdere ontwikkelingen 😁..

Over de voedingswaarden van vlees en orgaanvlees.. Met die calculator van hem/haar..

Ik vind die aanpak erg goed (komt aardig overeen met die van mij)

Over de oliën en vis (er ontbreken nog wat zaken en oliesoorten..)

Ja, wat betreft de overstappen (ik neem daar zelf ook liever wat langer de tijd voor..)

Tot later

Hoi Bobkat

Wat Menza betreft, laat me maar weten wat je wilt toevoegen of wilt berekenen om te schrappen (minderen), alsjeblieft..

Met Oxane is het op het moment precies hetzelfde, we bewegen minder..

Ik heb wat weggelaten (kleine snoepjes en ik ben wat matiger met fruit)

Groetjes

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Doudou229. Waarom mensen bij BARF blijven? Om dezelfde reden dat ik mijn hond bijna 3 maanden heb laten aanmodderen, in de veronderstelling dat het op een dag wel over zou gaan en dat het allemaal wel goed zou komen door het advies van "pro's" op te volgen.

Ik zat helemaal in die BARF-ideologie terwijl mijn hond er doodziek van was, en het was echt geen simpel diarreetje. Het doet me denken aan die recente video van Gaëlle Garcia Diaz waarin ze zegt dat ze haar hond meer dan een jaar op BARF heeft gehouden en meer dan 1000 euro aan dierenartskosten heeft uitgegeven, om uiteindelijk toch weer op brokken over te stappen.

Tegelijkertijd zat ik zelf ook nog in de veganisme-ideologie wat mijn eigen voeding betreft. Dat lijkt voor sommigen misschien tegenstrijdig, maar voor mij was het logisch, ook al heeft dat veganisme mijn gezondheid nooit aangetast.

Vandaag de dag doe ik aan geen van beide meer mee, ook al vind ik nog steeds dat je bij honden een rantsoen van minimaal 50% vlees moet aanhouden en heb ik zelf al 7 jaar geen vlees of vis meer gegeten. Maar dat is mijn privéleven, mijn gezondheid en die van mijn hond, mijn persoonlijke overtuigingen... en voor de rest moet iedereen gewoon doen waar ze zich goed bij voelen.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik zie niet in waarom het zo gek is om te denken dat honden geen grote hoeveelheden rauw vlees kunnen verteren, terwijl honden in sommige gebieden dat al eeuwenlang niet meer eten. En zoals ik al zei, is er ook het probleem met de vetten die 'vast' zijn in rauw vlees, terwijl sommige honden intoleranties hebben die puur door de evolutie komen wat betreft de opname van vetten, en al helemaal als we het over vee hebben.

Iedereen geeft de voeding die bij zijn hond past en daar blijf ik bij. Je moet het niet doen uit overtuiging, maar gewoon kijken naar wat je eigen hond nodig heeft. Destijds had ik ook graag gewild dat mijn hond BARF kon verteren. Dat je hond wat zachte ontlasting heeft, oké, maar als je hond de hele nacht huilt omdat hij elke twee uur waterdunne diarree heeft, dan is er echt een probleem. Zeker als dat meerdere dagen aanhoudt of zelfs in meer of minder acute fasen gedurende de maand terugkomt.

Ik ben niet iemand die vanuit een ideologie denkt dat het zus moet en niet anders. En dat als er iets misgaat, het meteen aan het baasje ligt. Ik maak deel uit van een kring waar een luidruchtige minderheid zo redeneert en dat is niet iets wat me echt aanspreekt. Hoe ik de dingen zie is geen absolute waarheid, aan de ene noch de andere kant.

Vandaag de dag ben ik veel minder overtuigd van BARF dan vroeger, maar ik heb ook nog steeds niets met supermarktbrokken of met snelle suikers zoals koekjes voor mensen. Maar goed, als een hond zijn voer goed verteert, er gelukkig mee is en het voor het baasje goed werkt en een gerust gevoel geeft, dan ben ik de laatste die daar iets van zegt, integendeel. Ik zeg niet dat ik het nooit heb gedaan, maar door de tijd en ervaringen ben ik daarmee gestopt, of dat nou tegen de persoonlijke overtuigingen van anderen ingaat of niet.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Volgens mij is het goed om af te stappen van het idee dat BARF gelijk staat aan natuurlijk. Het is zeker natuurlijker dan brokjes, maar niet per se het biologische dieet van de hond. Zoals @Nordic Attitude al zei, aten honden vroeger vooral tafelrestjes; we aarzelden toen zelf ook niet om vlees te eten dat een beetje bedorven was.

Honden kregen vooral gekookt eten en veel gevarieerder dan bij BARF. Welk mens gaf zijn hond 1000 jaar geleden nou 80% rauw vlees, behalve dan in het hoge noorden? Weinig mensen, denk ik. Dat is net zoiets als zeggen dat Aziaten een probleem hebben omdat velen van hen lactose-intolerant zijn.

Tegenwoordig zijn fokdieren verre van 100% gezond met al die antibiotica, pesticiden en extreme gewichtstoename. Tenzij je het geld hebt voor bio (en dan nog), sta ik er eerlijk gezegd niet meer zo voor open om rauw vlees te geven. Alle schandalen die steeds opduiken gaan over de consumptie van vlees uit de veehouderij, legaal of niet. Door te koken dood je een groot deel van de bacteriën. Daarnaast hebben niet alle honden zich ontwikkeld als jagers op wild. Ik vind dat vlees uit de veehouderij nooit helemaal veilig is voor epidemieën, zelfs niet bij de schoonste bedrijven, dus kook ik het liever. Vijf jaar geleden dacht ik er anders over, maar dit is hoe ik er nu in sta.

@Kainate, destijds keek ik elke dag op de forums en daar hoorde je steeds hetzelfde: het ligt niet aan je hond, maar aan jou omdat je de overstap niet goed aanpakt. Persoonlijk heb ik dat nu wel genoeg gehoord en ik heb het leven van mijn hond al vaak genoeg op het spel gezet om dit niet nog een keer te proberen. Degene die me overtuigde om te stoppen met BARF was geen voorstander van brokken, maar zelf een BARF-gebruiker. Ze vertelde me dat ze niets meer met de BARF-community te maken wilde hebben, precies omdat mensen daar gepusht worden om door te gaan en het voor de 36e keer te proberen, terwijl die hond (die het prima deed op brokken) al twee weken aan de diarree is.

Mijn hond eet van alles wat (vooral als mijn moeder er is): brokjes in verschillende "smaakjes", vers gekookt eten, pizzakorsten, enzovoort. En dat zonder enige overgang, behalve bij rauw vlees. Is hij daardoor minder gelukkig of gezond? Nee. En als het enige wat werkt voor de gezondheid van je hond is om steeds hetzelfde te eten, dan is dat op zich geen ramp. Dat is nog altijd beter dan een ongezonde hond. Zelfs al verdraagt je hond alleen maar Friskies; van die brokjes gaat hij niet van de ene op de andere dag dood, ook al zijn ze niet de beste ter wereld. Van aanhoudende diarree daarentegen wel. Er zijn genoeg mensen die hun hele leven lang allergieën en intoleranties ontwikkelen.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo

Ik heb even een kijkje genomen op de site die Kainate aanraadde.

Ik vind het een erg fijne site met een duidelijke uitleg, en het klopt inderdaad dat ze een wat flexibelere visie hebben.

Ik heb een paar rubrieken bekeken, die over de benodigde vitaminen bijvoorbeeld waren erg interessant. Dat helpt me om de voerbak van mijn hond aan te vullen met bepaalde vitaminen en mineralen.

Wat betreft het BARF-en denk ik dat ik een beetje ben doorgeslagen met de porties. Ik moet ze wat verlagen, want ik heb het idee dat ze de laatste tijd wat is aangekomen. Tja, we zitten in lockdown; ik laat haar nog wel 4 keer per dag uit, maar wel minder lang. Ik jog zelfs een beetje met haar, nou ja, niet superveel want m'n rug zegt dat ik het rustiger aan moet doen... Maar ik denk ook dat ik m'n 'oog' weer even moet trainen. Na een tijdje doe ik het namelijk op gevoel en dan heb ik de neiging om te denken: 'Och, dat ziet er naar weinig uit, vooruit, nog een klein stukje erbij.' Hier en daar wat extra... even dimmen dus!

En bedankt Kainate voor het tippen van deze super interessante website! :)

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Doudou229 en de anderen die geïnteresseerd zijn in BARF (sorry Furania dat ik je topic even 'kaap' nu de discussie deze kant op is gegaan, maar ik heb begrepen dat dit eigenlijk niet het onderwerp van je post was ^^)

Ik heb vandaag deze site ontdekt en wilde hem graag even delen (maar misschien kennen jullie hem al!): https://www.nutrition-canine.fr/

De site is nog in aanbouw maar best interessant, omdat hij veel minder dogmatisch overkomt dan de meeste andere BARF-sites. Het kan misschien helpen om de 'spanningen' rondom bepaalde onderwerpen, zoals de voedingsbalans, wat te verminderen.

Het is redelijk goed onderbouwd en ze proberen een BARF-portie echt te laten aansluiten op de officiële voedingsrichtlijnen, waarbij ze niet aarzelen om verschillende toevoegingen te gebruiken zoals havermout, groenten, enz.

En laat dat nu net het punt zijn: het gaat ook over die bekende overstap, en hoe je een hond rauw vlees leert verteren. De auteur waarschuwt voor de standaardadviezen om direct en abrupt over te stappen op BARF en houdt er rekening mee dat sommige honden rauw vlees niet goed verteren. Het voorgestelde schema begint met het koken van het vlees, waarna je de kooktijd steeds verder verkort.

https://www.nutrition-canine.fr/la-transition/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Kainate 🙂

Bedankt

"Als ik ervoor kies om mijn honden vooral BARF te geven, is dat vanuit de gedachte om het 'zelf te doen' (zowel voor mijzelf als voor mijn honden: ik kook liever dan dat ik alles kant-en-klaar koop, want ik heb weinig vertrouwen in de voedingsindustrie). Het is het enige dieet dat ik heb gevonden dat relatief makkelijk toe te passen is, waarbij je geen extra vitamine- en calciumsupplementen hoeft toe te voegen (alle menu's voor 'zelfgekookte maaltijden' die ik vond hadden zo'n supplement nodig, wat niet paste bij mijn wens om het echt 'zelf te doen') en waar al de nodige ervaring mee is opgedaan (er zijn inmiddels steeds meer mensen die hun hond hun hele leven BARF hebben gegeven en dat kunnen bevestigen). Mijn ervaringen zijn tot nu toe alleen maar positief, dus ik ben erbij gebleven, ook al geef ik zonder problemen af en toe nog wel eens wat brokken, granen, etc."

"Ik ben ervan overtuigd dat veel honden hun leven lang het stempel 'gevoelige spijsvertering' krijgen en alleen nog maar brokken mogen eten zonder extraatjes (ik ken er een heleboel), simpelweg omdat men niet weet hoe je die variatie op de juiste manier introduceert."

Helemaal mee eens... Precies dezelfde overtuigingen...

@ Caroline -eg

Goede voeding is voeding die in de eerste plaats bij je dier past. Mijn hond verteerde vleessoorten zoals wild met aardappelen of rijst altijd het beste. Dus hij krijgt dat soort brokken, waarbij we afwisselen met verschillende soorten wild. Voor ongeveer 50/60% vlees. Als een hond BARF of RAW goed verteert, is dat mooi meegenomen, maar we moeten er geen absolute regel van maken.

Ja, elke hond is anders, dat denk ik ook...

Die van mij konden brokken nooit goed verdragen (spuitdiarree, maagontsteking, overgeven, gasvorming, kanker, allergieën)

Zelfgekookte maaltijden werkten bij de één goed (ze is 16,5 jaar geworden), maar bij Volka totaal niet (alvleesklierontsteking)

Rauw voer was hier de oplossing.

"En de eigenaren bleven ondanks alles BARF geven, waarbij ze de ontstane problemen zorgvuldig verzwegen."

Er zijn nu eenmaal mensen die niet goed voor hun hond zorgen...

Maar waarom zou je de problemen van je hond verbergen, wat is daar het nut van?

Tenzij ze verkopers zijn van commerciële BARF???

Ik kan je verzekeren dat niet alle BARF-ers fanatici zijn! Qua ideologie dan.

Of fantasten...

Degenen die ik ken, zijn baasjes zoals wij... die net zoveel van hun hond houden...

👎

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Caroline-Eg

"Mijn fout was dat ik niet meteen de eerste dag ben gestopt. Want er was geen sprake van vooruitgang of wat dan ook als je drie stukjes rauw vlees geeft en je hond de hele nacht ziek is. Het heeft geen zin om dan nog iets te proberen. Het welzijn van de hond gaat voor op persoonlijke ideologie."

Uit nieuwsgierigheid: heb je destijds geprobeerd om een heel geleidelijke overstap te maken van gekookt vlees (wat je hond blijkbaar verdraagt, aangezien hij nu op zelfgekookt voer staat als ik het goed heb gevolgd) naar rauw vlees?

Zoals ik hierboven al zei, heb ik het bij Basile niet volgens de regeltjes gedaan. Hij reageerde ook niet goed op de plotselinge introductie van rauw vlees (heftige diarree, en we hebben het over een pup van 2 maanden, dus ik wilde niet met vuur spelen).

Om precies te zijn: over een periode van 1 tot 2 maanden heb ik een heel geleidelijke overstap gemaakt (door het voer in de bak te mengen) van brokjes naar natvoer van goede kwaliteit (wat eigenlijk een soort "zelfgekookte maaltijd in blik" is), daarna van blikvoer naar zelfgekookt voer op basis van wit vlees en rijst, en vervolgens heb ik heel langzaam de bereidingstijd van het vlees verkort (over een periode van meerdere weken!), de hoeveelheid granen en groenten verminderd en botten geïntroduceerd. Toen we eenmaal zover waren, kon ik zonder problemen de rest toevoegen (andere soorten vlees, vis, orgaanvlees), en dat ging heel snel zonder overgangsperiode. Ik vermoed dat zijn spijsverteringsstelsel eindelijk "getraind" was, ook al weet ik niet precies wat voor veranderingen er op dat niveau hebben plaatsgevonden.

Jij hebt die overstap naar BARF ervaren als een strijd tussen "het welzijn van de hond en persoonlijke ideologie", omdat het in jouw geval op een mislukking uitliep.

Bij mij liep het uiteindelijk heel goed af, ook al was het begin moeizaam, dus voor mij was het een overwinning op beide vlakken.

Wat ik me afvraag, is dat er op dit moment niets is dat bewijst dat onze twee honden fundamenteel anders zijn. Ik bedoel, we kunnen het niet uitsluiten (misschien maakt de ene hond meer van een bepaald enzym aan dan de andere, zoiets), maar het is verre van zeker. Het kan net zo goed een kwestie zijn van het opgebouwde microbioom, of simpelweg de manier waarop we het nieuwe dieet hebben geïntroduceerd die tot een andere uitkomst heeft geleid.

Ik vind het jammer dat die "voedselvariatie" niet meer wordt onderzocht bij honden.

Ik ben ervan overtuigd dat veel honden voor de rest van hun leven het stempel "gevoelige spijsvertering" krijgen en alleen maar brokjes zonder extra's mogen (ik ken er een heleboel), simpelweg omdat we niet weten hoe we die variatie op de juiste manier moeten introduceren.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Je hebt diarree en je hebt diarree. Maar als je hond je al 3 dagen lang midden in de nacht om de 2 uur wakker maakt en de ene na de andere waterige hoop doet, uitgeput raakt en weigert te eten... dan ga ik echt niet langer twijfelen. En dat is nou precies het probleem tussen ideologie en gezond verstand. Ik was er heilig van overtuigd dat BARF het beste voor hem was, maar ik zat ernaast. Het heeft 3 maanden geduurd met steeds terugkerende, heftige periodes. Ik raak echt niet in paniek bij de eerste de beste zachte drol, maar je hond letterlijk uitgeput en doodziek zien worden, dat is het gewoon niet waard.

Destijds vroeg ik overal om advies, op alle BARF-forums, waar ze me maar bleven pushen om door te gaan. Ik heb me blind laten maken en het had mijn hond bijna de kop gekost. Kortom, als Iago ziek is, dan is hij ook écht ziek. Normaal heb ik een hond die topfit is, zonder gezondheidsproblemen, vrolijk en vol leven. Mijn fout was dat ik niet op de eerste dag al ben gestopt. Want er zat totaal geen verbetering in; als je drie stukjes rauw vlees geeft en je hond is de hele nacht hondsberoerd, dan houdt het op. Dan heeft het geen zin om nog wat dan ook te proberen. Het welzijn van de hond gaat vóór je eigen ideologie.

Mijn hond verteert tegenwoordig bijna alles wel (ik ben zelf vega, dus echt kliekjes krijgt hij niet, afgezien van een pizzakorst of een stukje kaas), maar van rauw vlees wordt hij niet alleen een beetje onwel, hij wordt er echt doodziek van. Ik weet dat er een terugkerend probleem is met lymfangiëctasie bij sommige hondenrassen uit Noord-Europa, zoals de Lundehund, door een slechte vetopname. Die honden kunnen niet zomaar alles eten en al helemaal geen BARF, anders kunnen ze overlijden. Dat is niets om lichtzinnig over te denken, en gezien de geografische verwantschap zou het me niks verbazen als de Västgötaspets (Swedish Vallhund) tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer