Ik wil mijn hond terug

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Het is nu twee weken geleden dat mijn stiefdochter haar hond, een Mechelse herder van 7 maanden, aan een vriend uit haar klas heeft gegeven. Ze deed dit in een opwelling na een ruzie met haar vader.

Meteen de volgende dag wilde ze hem al terug, maar hij wil de hond niet teruggeven. Ze heeft hem de hele week geprobeerd te bereiken via de telefoon en berichtjes, maar zonder resultaat. Afgelopen zaterdag is ze naar zijn huis gegaan om met hem te praten, maar hij wilde nergens van weten. Ze heeft vorige week aangifte moeten doen voor misbruik van vertrouwen. Maar de officier van justitie heeft hier geen gevolg aan gegeven en geen toestemming gegeven dat ze de hond mocht ophalen. De hond staat nog steeds op haar naam bij de chipregistratie (vergelijkbaar met de NDG), omdat er geen enkel overdrachtsdocument is getekend. Deze week hoorde ze na wat contact met de instantie dat er een aanvraag voor overdracht was opgestuurd. Toen ze dat document inzag, zag ze dat de moeder van die vriend de overdrachtsakte had ondertekend.

Er staat duidelijk in dat de houder van de hond moet tekenen en niet iemand anders, en gelukkig maar!

Ze is dus teruggegaan naar de politie om aangifte te doen van valsheid in geschrifte.

En wat gaat er nu gebeuren? Staat ze in haar recht? Ik denk van wel, want zij is de officiële eigenaar van de hond.

We wachten nu op een beslissing van de rechter.

Het enige wat ze wil, is haar hond terug.

Hij leeft daar nu in een kennel met drie andere grote honden, terwijl hij bij haar echt in een warm nestje zat.

We zijn allemaal erg verdrietig door deze breuk.

Ze weet dat ze een enorme stomme fout heeft gemaakt, dus het heeft geen zin om haar dat nog meer te verwijten.

Maar de persoon die de hond heeft meegenomen is onbetrouwbaar en lapt de wet tot op de dag van vandaag ongestraft aan zijn laars.

Hebben jullie tips of ideeën hoe we kunnen zorgen dat er recht wordt gedaan en de hond naar haar terugkeert?

Bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  •  Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat heeft het voor zin om dat meisje zo af te vallen?

Net zo min als het zin heeft om dat te doen bij een jongen van dezelfde leeftijd en zijn moeder als je maar één kant van het verhaal hoort. 🙄

En ik heb inderdaad geen andere oplossing aangedragen dan wat er al is voorgesteld, simpelweg omdat ik die niet heb. Maar ik heb ook niemand de schuld gegeven: ik heb alleen een belangrijk feit genoemd dat over het hoofd werd gezien en mijn verbazing over de situatie gedeeld. Geen reden dus om meteen zo op je achterste benen te gaan staan. 😔

Laten we trouwens voorzichtig zijn met wie we een "meisje" noemen: we weten eigenlijk niet hoe oud die kinderen zijn, als ze een pup van 7 maanden van de een naar de ander kunnen brengen (welke afstand? welk vervoermiddel?) zonder dat er een volwassene bij was... En dat wanneer een volwassene erachter komt, diegene het ziet als een officiële schenking en niet als een "kinderachtige actie" die snel rechtgezet moet worden... 😧

Ik zeg niet dat de poster liegt of dat ze niet in haar recht staat (en ik hoop voor haar dat ze resultaat boekt voordat het te laat is, voor het geval de pup opeens mysterieus verdwijnt als die mensen echt kwaad in de zin hebben, want dat gebeurt helaas ook 😒). Ik zeg alleen dat we maar één kant van het verhaal horen en dat de "schuld" in het begin bij beide partijen lijkt te liggen. We moeten dus niet alleen de andere kant de volle laag geven, zeker omdat er, zoals Lorna al zei, misschien wat gaten in het verhaal zitten...

...En dat uiteindelijk, zonder het slecht te bedoelen, zowel de fout aan het begin als de moeite om je recht te halen om die arme hond terug te krijgen – die nergens om gevraagd heeft en hier de dupe van is – dit hele verhaal gewoon bizar is. 😐

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jeetje... Wat een verhaal inderdaad...

Het rechtssysteem staat in Frankrijk bekend om de traagheid... hopelijk doen ze dat beestje niet ook nog eens weg zodra het ze te heet onder de voeten wordt.

Bijvoorbeeld door hem aan een vriend te geven en te beweren dat ze die hond nooit hebben gehad, of de een of andere smoes.

Ik zou echt witheet worden als ze mijn hondje zo zouden stelen. Ik weet niet waar ik toe in staat zou zijn.

De Dierenbescherming inschakelen? Het verhaal op social media delen? Contact opnemen met een lokale krant om je verhaal te doen en te laten zien hoe wanhopig je bent om je hond terug te krijgen?

Als de media de boel in de schijnwerpers zet, komt de politie misschien eindelijk in actie... maar ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We zijn er vorige week met de politie naartoe gegaan, maar zelfs waar zij bij waren, wilden ze hem niet teruggeven. De agenten vertelden simpelweg dat ze er alleen waren om te bemiddelen, zodat het geschil in goed overleg kon worden opgelost. Omdat ze hem niet wilden teruggeven, zei de politie dat we aangifte moesten doen zodat de zaak via de rechter kan worden afgehandeld. We dachten dat de politie wel genoeg bevoegdheid zou hebben om ze te dwingen hem terug te geven, maar dat is blijkbaar niet zo.

En tja, dit is waar we nu staan, een week later.

De hond zit nog steeds bij hen. We zijn ook naar de Dierenbescherming geweest voor advies. De databank (I-CAD) heeft het dossier geblokkeerd. We wachten nu ongeduldig op de afhandeling van de tweede aangifte, want er is blijkbaar geprobeerd om de tenaamstelling van de eigenaar op een frauduleuze manier te wijzigen.

De brief voor de Officier van Justitie ligt ook al klaar.

Geloof me, dit is echt een bizar verhaal.

Iedereen geeft ons gelijk, maar waarom grijpt justitie niet sneller en harder in?

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Ik blijf bij mijn advies: de hond staat op jouw naam. Hij is dus jouw eigendom.

Bel de politie en vertel dat je op die dag en dat tijdstip je dier gaat ophalen en dat je graag begeleiding wilt, omdat je bang bent voor gewelddadige reacties.

Zoals ik al zei, heb ik dit al twee keer zien gebeuren met paarden. En dat werkte. Dus het is zeker het proberen waard.

Leg goed uit dat je de papieren van het dier op jouw naam hebt staan, dat je het in der minne hebt geprobeerd maar dat dit is mislukt. En dat je al twee keer aangifte hebt gedaan.

En dat je nu je dier gaat terughalen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Bandji. Weten we inmiddels wat de politie zegt?

Kan de Dierenbescherming misschien helpen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Bandji. Weten we eigenlijk al wat de politie zegt?

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren
    Alfdrew, die persoon gaf in haar eerste bericht aan dat ze al twee keer aangifte heeft gedaan. De eerste keer omdat die ander de hond niet wilde teruggeven, en daarna voor fraude toen diegene in haar plaats de overdrachtspapieren bij de databank (de Franse tegenhanger van de NDG) ondertekende.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zeker als de NDG zijn werk niet doet, is dat des te meer reden om een klacht in te dienen.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Maar de chipregistratie is er toch wel van op de hoogte gebracht dat de overdrachtspapieren geannuleerd moeten worden omdat de handtekening niet van de eigenaar is, toch?

We hebben hier al eens eerder zo'n topic gehad waarbij iemand een hond 'op proef' kreeg. Toen ze het beestje terug wilde brengen, kwam ze erachter dat de registratie bij de databank al in gang was gezet om de hond op haar naam te krijgen, zonder dat ze daar zelf akkoord voor had gegeven.

Ik vind het echt bizar dat het bij zo'n instantie blijkbaar genoeg is om gewoon een papiertje met een willekeurige handtekening op te sturen om de eigenaarsgegevens van een hond naar jezelf te veranderen.

Wordt er daar dan helemaal niets gecontroleerd...?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heb je al geprobeerd het gesprek aan te gaan? Als dat niet werkt: aangifte doen. Heb je de papieren op orde?

Dan maar drie uur op het politiebureau, het moet maar, zeker als de hond in een ren zit.

Als de politie je aangifte niet wil opnemen of alleen een melding wil maken, kun je ook online aangifte doen bij de officier van justitie, dat is niet zo ingewikkeld. Lukt dat je? Zo niet, dan kan ik morgenochtend wel even wat voor je uitzoeken, laat het maar weten.

Maar geef die hond in ieder geval op als gestolen.

En houd ons op de hoogte 🙂

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!