Ik wil mijn hond terug

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Het is nu twee weken geleden dat mijn stiefdochter haar hond, een Mechelse herder van 7 maanden, aan een vriend uit haar klas heeft gegeven. Ze deed dit in een opwelling na een ruzie met haar vader.

Meteen de volgende dag wilde ze hem al terug, maar hij wil de hond niet teruggeven. Ze heeft hem de hele week geprobeerd te bereiken via de telefoon en berichtjes, maar zonder resultaat. Afgelopen zaterdag is ze naar zijn huis gegaan om met hem te praten, maar hij wilde nergens van weten. Ze heeft vorige week aangifte moeten doen voor misbruik van vertrouwen. Maar de officier van justitie heeft hier geen gevolg aan gegeven en geen toestemming gegeven dat ze de hond mocht ophalen. De hond staat nog steeds op haar naam bij de chipregistratie (vergelijkbaar met de NDG), omdat er geen enkel overdrachtsdocument is getekend. Deze week hoorde ze na wat contact met de instantie dat er een aanvraag voor overdracht was opgestuurd. Toen ze dat document inzag, zag ze dat de moeder van die vriend de overdrachtsakte had ondertekend.

Er staat duidelijk in dat de houder van de hond moet tekenen en niet iemand anders, en gelukkig maar!

Ze is dus teruggegaan naar de politie om aangifte te doen van valsheid in geschrifte.

En wat gaat er nu gebeuren? Staat ze in haar recht? Ik denk van wel, want zij is de officiële eigenaar van de hond.

We wachten nu op een beslissing van de rechter.

Het enige wat ze wil, is haar hond terug.

Hij leeft daar nu in een kennel met drie andere grote honden, terwijl hij bij haar echt in een warm nestje zat.

We zijn allemaal erg verdrietig door deze breuk.

Ze weet dat ze een enorme stomme fout heeft gemaakt, dus het heeft geen zin om haar dat nog meer te verwijten.

Maar de persoon die de hond heeft meegenomen is onbetrouwbaar en lapt de wet tot op de dag van vandaag ongestraft aan zijn laars.

Hebben jullie tips of ideeën hoe we kunnen zorgen dat er recht wordt gedaan en de hond naar haar terugkeert?

Bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  •  Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De "meid" is 18, maar het is niet omdat je volwassen wordt dat je meteen alles weet over de gevolgen van je daden.

Nee, en sommigen leren het zelfs nooit, maar dat praat het nog niet goed...

en dat je de gevolgen van je daden niet van tevoren kent, betekent niet dat je ze niet onder ogen moet zien en je verantwoordelijkheid moet nemen. 👎

Ik wil je er even aan herinneren dat de mensen die nu als de 'slechteriken' worden afgeschilderd, niet degenen zijn die deze volwassen jonge vrouw in eerste instantie een "meid" noemden. Op je 18e ben je gewoon verantwoordelijk voor je daden; dus nee, ik probeer niemand de grond in te boren, of sommigen dat nu leuk vinden of niet. Maar je kop zo in het zand steken door alleen maar boos te zijn op de 'boosdoeners' aan de overkant die een hond niet terug willen geven die ze gekregen hebben, dat helpt deze jonge vrouw ook niet om volwassen en wijzer te worden (die 'slechteriken' van wie we hun kant van het verhaal niet eens kennen: voor hetzelfde geld hebben zij het gevoel dat ze een hond redden van een familie die hem in een opwelling aan de eerste de beste weggeeft. Hoe weten we nu hoe het voor hen zit in dit verhaal... ja, nu speel ik even advocaat van de duivel 😈

trouwens, wat is er uiteindelijk uitgekomen uit het gesprek met die mensen? Heeft die moeder haar mening niet veranderd nadat de feiten aan haar zijn uitgelegd? = een stomme fout die aan beide kanten verstandig opgelost moet worden?).

En de kern van het probleem mooier maken dan het is, gaat het probleem ook niet echt oplossen, meestal werkt dat juist averechts...

Zeggen dat ze in het begin een stomme fout heeft gemaakt, is niet hetzelfde als haar de grond in boren: het is de waarheid spreken. Het helpt haar om die fout onder ogen te zien, zodat ze ervan leert en niet nog eens zoiets stoms doet in een opwelling. Dat voorkomt dat ze later weer in een situatie terechtkomt waar ze spijt van krijgt en die misschien wel erger of gevaarlijker voor haar is. Ze is juist geen klein kind meer, ze is oud genoeg om haar fouten onder ogen te zien en ervan te leren voor de toekomst. Doen alsof er niets aan de hand is, en dat het niet haar schuld is, is ook geen oplossing en het is een belediging voor haar intelligentie.

Juist haar behandelen als een dom en onverantwoordelijk kind dat niet begrijpt wat er gebeurt, dat is pas respectloos tegenover deze jonge vrouw.

Op een gegeven moment is het juist omdat we jongeren als kinderen blijven behandelen, dat ze zich als kinderen blijven gedragen... 😒

En de andere kant als monsters neerzetten, en over ze roddelen zonder ze te kennen, -dat- is pas mensen veroordelen zonder de feiten te weten. 😏

Zou het niet beter zijn om neutraal te blijven en gewoon objectief de feiten op tafel te leggen, vooral hoe het begonnen is, om zo misschien een oplossing te vinden? 🙄

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja. We gaan ze alle documenten doorsturen, want we komen er nu echt niet meer uit! Superbedankt Alfredw

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is zoveel makkelijker om de poster af te kraken dan om naar oplossingen te zoeken.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Die zit meestal wel standaard bij je woonverzekering in.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om al jullie vragen te beantwoorden

De 'meid' is 18, maar het is niet omdat je meerderjarig bent dat je ook meteen alle gevolgen van je daden overziet.

Ja, ze heeft haar hond weggegeven omdat ze de ruzies met haar vader zat was; hij verweet haar dat ze er niet genoeg voor zorgde, terwijl hij het eigenlijk altijd deed.

In een opwelling heeft ze de hond en de papieren gepakt en is ze met haar vriend naar een klasgenoot gegaan om de hond weg te geven.

Ik weet dat het niet goed is, dat besef ik, maar diezelfde avond nog realiseerde ze zich wat ze had gedaan en ze dacht dat ze de hond wel gewoon terug kon krijgen... het was immers een klasgenoot.

Alleen is de moeder van die 'vriend' ertussen gaan zitten en zij is degene die nu alles blokkeert om de hond te kunnen houden.

Die vrouw is heel zeker van haar zaak omdat ze het overdrachtsformulier op naam van haar zoon heeft gezet en zelf heeft getekend in plaats van de daadwerkelijke eigenaar.

Haar vader is er sindsdien doodziek van, hij zet hemel en aarde in beweging. Er is geen ex in het spel. Ik ben gewoon de partner van de vader en probeer ook oplossingen te vinden.

Ik zoek geen oordeel. Wat gebeurd is, is gebeurd.

Ik zoek alleen advies zodat dit meisje en haar vader hun hond terug kunnen krijgen.

Mijn verhaal rammelt niet, ik ben eerlijk.

De feiten zijn zoals ik ze heb opgeschreven.

Hoe kunnen die mensen nu al zo gehecht zijn aan een hond die in een ren leeft met drie anderen? Met welk recht weigeren ze hem terug te geven? Waarom wordt het hen niet aangerekend dat ze in iemands anders naam hebben getekend? Dat is toch een ernstige fout?

Nogmaals bedankt voor jullie advies

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Tenzij de samenvatting van Kiri klopt, want dan wordt het een heel ander verhaal... 😐

Arme stakker die hier zo middenin zit... 😞

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Ik heb nergens de leeftijd zien staan, hoe oud is ze?

Geen idee, maar als de hond op haar naam staat, moet die "meid" in elk geval meerderjarig zijn, en dat al minstens 5 maanden (aangezien de pup 7 maanden is en je een pup pas legaal mag aanschaffen vanaf 2 maanden)...

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie de leeftijd nergens staan, hoe oud is ze?

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

En laten we trouwens maar even oppassen met wie we hier een 'meisje' noemen

Zeker omdat, nu ik erover nadenk, dat 'meisje' blijkbaar zelf al oud genoeg is om een hond op haar eigen naam te hebben staan... 🙄

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

+1 Sky

Hoewel er een oplossing moet komen, is het begin van dit verhaal echt bizar

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Trouwens, de TS geeft zelf ook al toe dat het een bizar verhaal is, dus waarom zou je mij nou verwijten dat ik hetzelfde zeg? 🥷

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 57

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!