Hoi allemaal.
Ik schrijf dit bericht om een ervaring te delen die ik net heb meegemaakt met mijn puppy bij een hondenschool, en om er met jullie en andere nieuwe trotse eigenaren van die kleine pluizenbollen over te praten :)
Allereerst heb ik mijn Amerikaanse Bulldog puppy op 13 februari opgehaald (het scheelde maar een dag of het was de vrouw van mijn leven geweest... alhoewel).
Ik ben altijd al dol op honden geweest en ik vond het geweldig om allerlei websites, video's en tutorials over training op basis van "positieve bekrachtiging" door te spitten.
Ik heb mijn kleine Sana eerst 2-3 dagen op adem laten komen zodat ze aan haar nieuwe huisje kon wennen, en daarna ben ik heel rustig begonnen met de eerste "commando's", met een brokje of een flinke aai als beloning. Alles gaat goed, ze begrijpt vrij snel wat ik wil, maar voor de leuk had ik al besloten om met haar naar een hondenschool te gaan voor de training en vooral om haar zoveel mogelijk tussen "goed opgevoede" honden te laten zijn. Inmiddels ben ik bij twee hondenscholen in de buurt geweest en de teleurstelling was echt een bittere pil... De term positieve bekrachtiging maakte plaats voor geschreeuw, riemen waar aan alle kanten aan getrokken werd en de bijbehorende rukken...
De trainer nam de vrijheid om een vrouw met een kleine Shiba uit te leggen: "Weet je, dit ras bijt veel; als hij je bijt, dan doe je dit" (hij pakte de pup bij het nekvel en schudde hem door elkaar, waardoor het beestje begon te piepen).
Ik schrok me kapot toen ik dat zag, honden die in de "af"-houding tegen de grond werden gedrukt met handen op hun rug en het geschreeuw dat erbij hoorde als de hond weer wilde opstaan.
Stel me alsjeblieft gerust: het ligt toch niet aan mij dat ik te soft ben? Een hond opvoeden kan toch ook anders? :)
Ik heb echt totaal geen zin om mijn hond onder dwang op te voeden. Ik heb liever een hond die een aai wil krijgen dan eentje die rukken aan de riem probeert te ontwijken.
Nou ja, ik ga verder met mijn rondje langs de clubs in de regio. Ik wilde deze ervaring gewoon even met jullie delen, want het liet echt een nare smaak achter, zeker omdat het van "hondentrainers" kwam.
Fijne dag allemaal.