Honden van het eiland Réunion: de Royal Bourbon en Berger Créole

Yanou75
Yanou75 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Sinds een paar maanden hebben we een hondje geadopteerd, nadat we heel lang hebben getwijfeld tussen verschillende rassen. We dachten eerst aan een eurasier, een husky of een Duitse herder.

Toen ik in gesprek raakte met een buurvrouw die een hond van het eiland Réunion heeft (de honden hebben het daar echt heel zwaar), ben ik eens gaan kijken bij verschillende stichtingen.

En toen was het meteen liefde op het eerste gezicht!!!!!

Ze is nu 7 maanden bij ons en het is één en al vrolijkheid. Wij zijn via de Franse stichting Sauvade gegaan, maar er zijn genoeg organisaties die dit doen.

Deze honden zijn nog niet zo bekend en worden soms Royal Bourbon of Berger Créole genoemd. Je hebt ze in alle soorten en maten (verschillende groottes, kleuren vacht en ogen).

Ze lijkt op een jonge Duitse herder gekruist met een husky en ze zal niet zwaarder worden dan 16 kg. Ze is supervriendelijk voor ons en de kinderen, ontzettend sociaal, gehoorzaam en speels... kortom: echt een droomhond.

Eigenlijk wilden we per se een rashond, maar achteraf zijn we zo blij met onze keuze. Deze honden hebben geen zwakke gezondheid, je redt een dier en hun karakter is echt top.

Honden van het eiland Réunion: de Royal Bourbon en Berger Créole

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

61 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Rinrin
    Rinrin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Juist omdat er nog enorm veel werk aan de winkel is qua voorlichting van de bevolking, zou een (uiteraard humane) ruimingscampagne goed zijn. Vergeet niet dat dit dieren zijn die lijden. Pas op hoor, op Wamiz is het vaak zo dat wanneer een kind wordt gebeten door een hond, het de schuld van het kind is.
    Nee, het is de schuld van de volwassenen (ouders en eigenaren) die niet hebben opgelet. Het is net zo min de schuld van de hond als van het kind; je laat een kind gewoon nooit zonder toezicht achter. Wat me helaas zorgen baart, is dat als je dit toestaat, zelfs onder bepaalde voorwaarden, er van die cowboys en stoere types komen die voor hun plezier honden gaan zitten afranselen. Ja, het is een zorgwekkend onderwerp en deze dieren laten lijden is geen oplossing, maar ik weet niet zeker of dit wel op een nette manier kan 😞

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad schokkend. Maar de hond zat vastgebonden voor de winkel, dus hij had een baasje. Mocht er een ruimingsactie zijn, dan geldt dat niet voor deze hond, want het is geen zwerfhond.

Wiens schuld het is... Lastig. Een hond hoort niet te bijten, en al helemaal niet in de nek, maar je laat een kind van 4 jaar oud toch niet zomaar op straat met een hond spelen?

Hoe vaak er wel niet kinderen zijn langsgekomen om Maya te klieren door 'woef woef' in haar gezicht te schreeuwen of te gaan stampen, puur omdat ze wisten dat ze aan de lijn zat. Ik ben altijd voorzichtig met kinderen; als de ouders er niet bij zijn om toestemming te geven en toezicht te houden, laat ik ze niet met haar spelen. Zelfs de liefste kinderen kunnen heel onverwachte bewegingen maken.

Het is niet per se de schuld van het kind, die is nog naïef en laat zich leiden door emoties. Het ligt aan de ouders, maar ook aan de eigenaar; wat je ook zegt, het blijft een risico om je hond zonder toezicht op de openbare weg achter te laten.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

https://www.linfo.re/la-reunion/faits-divers/agression-sauvage-d-un-enfant-de-4-ans-par-un-chien-le-petit-pissait-le-sang-c-etait-tres-choquant Vooral niks doen hoor. Had dit jochie geen recht op een normaal leven? We hebben het over zwerfhonden, die hebben per definitie geen baasje.
    De hond in je artikel zat aan de lijn, dus was per definitie geen zwerfhond. En wat deed dat kind daar in z'n eentje te spelen met een hond zonder toezicht van een volwassene?

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Helaas doet de minister die voor de dieren zou moeten werken helemaal niets. Dat is echt het eerste probleem!!!!!! Maak foto's en stuur die naar hem op met een scherpe opmerking. Ik heb dat bij ons in België ook gedaan toen Carlo Di Antonio op die post zat. Zijn secretaresse of hijzelf antwoordde toen met een hoop blabla, zo van 'bedankt voor je interesse' enzovoort, enzovoort... In de Franstalige gebieden zie ik diezelfde stilte van de politiek en dat is de oorzaak van het alsmaar groeiende aantal puppy's overal. Ik weet niet wat de tarieven bij jou zijn, maar in Brussel kost een sterilisatie zo'n 250 euro. 100 euro alleen voor de operatie en 150 euro voor alle producten die daarbij gebruikt worden. Afslachten????????? Dieren zijn levende wezens met hersenen en een bewustzijn. Ze helpen vaak mensen met een beperking, en jij hebt het over afslachten!!!!!! Nu ga je echt te ver. Het zijn die mishandelende baasjes die ze zouden moeten afmaken!!!!

Hier in Bergen kost een castratie rond de 175 euro voor een kleine hond en dat loopt op voor de grotere… maar ik herinner me dat de operatie van Water in Ciney me 150 euro kostte (voor zo'n grote hond hangt dat echt af van de regio). Voor een sterilisatie betaal je makkelijk 250/300 euro, maar als Istanbul het zich kan veroorloven, is er vast wel een manier om dat zonder al te veel kosten te doen. Nou ja, ik weet het ook niet, maar ik heb dat liever dan het idee om ze zomaar af te maken.

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Richt je tot minister Lecornu, sinds juli 2020 minister van Overzeese Gebiedsdelen.

Budget: 2.372 miljoen euro !!! Te vinden op de site vie-publique.fr/discours /280910-conseil-des-ministres-

28072021-le-bien-etre-animal

Jouw minister, Julien Denormandie, houdt een toespraak, bekijk de volledige tekst

Vertaald Frans
    Gigi397
    Rapporteren

Helaas doet de minister die voor de dieren zou moeten werken, helemaal niets. Dáár zit het eerste probleem!!!!!!

Maak foto's en stuur ze hem met een scherp commentaar erbij.

Ik had dat bij ons in België ook gedaan, in de tijd dat Carlo Di Antonio die functie had. Hij of zijn secretaresse antwoordde met wat blabla in de trant van 'bedankt voor je interesse' enzovoort, enzovoort...

In de Franse gebieden zie ik diezelfde radiostilte van de betreffende politicus, en dat is de reden dat het aantal puppy's overal maar blijft groeien. Ik weet niet wat de dierenarts bij jou kost, maar in Brussel betaal je € 250 voor een sterilisatie. € 100 voor de operatie zelf en € 150 voor alle middelen die daarbij worden gebruikt.

Afslachten????????? Dieren zijn levende wezens met hersenen en een bewustzijn. Ze worden vaak gebruikt om mensen met een beperking te helpen, en dan heb jij het over afslachten!!!!!! Nu ga je echt te ver. Het zijn de eigenaren die hun dieren mishandelen die ze zouden moeten afmaken!!!!

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Albator, ik ben het met je eens dat er actie ondernomen moet worden, maar om ze nou meteen af te maken... dan krijgen we hier toestanden zoals in Roemenië (met klopjachten op honden, waarbij ze in elkaar geslagen en verminkt worden voordat ze in asielen worden gepropt om gedood te worden).

Waarom doen we niet hetzelfde als in Istanbul? Daar hebben ze een sterilisatiebeleid voor zwerfdieren, wat ik echt een goed initiatief vind.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens de info die yanou in een van de reacties gaf, zijn er blijkbaar honden binnengekomen vanuit Réunion. De honden zijn dus al op het vasteland en niet meer daar, waar de kans op adoptie zo goed als nihil is. Ik neem aan dat alle lokale opties daar al zijn geprobeerd (?).

Aan de andere kant zet dit je wel aan het denken over het fokken, en al helemaal over de wetgeving en straffen voor het dumpen van dieren. Maar ook over hoe streng asiels en de dierenbescherming soms zijn met hun eisen; dat schrikt mensen echt af om via hen een dier te adopteren.

Ik denk trouwens dat ze op Réunion misschien ook een sterilisatiebeleid voor zwerfhonden moeten opzetten, een beetje zoals voor katten op het vasteland. Zelfs als dat betekent dat er andere regels moeten komen dan in de rest van Frankrijk. Ze zouden de regels voor particulieren wat betreft fokken moeten verbieden of flink aanscherpen, en misschien zelfs een soort numerus clausus instellen voor het totaal aantal nestjes op het hele eiland (?). Want anders blijft dit een gebed zonder eind...

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het klopt dat deze honden de reputatie hebben een goed karakter te hebben. Ik ken er zelf eentje en hij is echt supervriendelijk! Qua gezondheid is degene die ik ken alleen nogal kwetsbaar, wat me wel verbaasde omdat ze die reputatie helemaal niet hebben. Maar goed, hij is de enige die ik in het echt ken.

Vertaald Frans
    Gigi397
    Rapporteren

HET JOURNAAL VAN VANAVOND 08.01.2022

FRANKRIJK IS EUROPEES KAMPIOEN HONDEN ACHTERLATEN !!!!!!!

We hebben nog steeds die vrijheid om te kiezen, goed gezegd Rinrin. Helemaal met je eens.

👍

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 61

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!