Honden van het eiland Réunion: de Royal Bourbon en Berger Créole

Yanou75
Yanou75 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Sinds een paar maanden hebben we een hondje geadopteerd, nadat we heel lang hebben getwijfeld tussen verschillende rassen. We dachten eerst aan een eurasier, een husky of een Duitse herder.

Toen ik in gesprek raakte met een buurvrouw die een hond van het eiland Réunion heeft (de honden hebben het daar echt heel zwaar), ben ik eens gaan kijken bij verschillende stichtingen.

En toen was het meteen liefde op het eerste gezicht!!!!!

Ze is nu 7 maanden bij ons en het is één en al vrolijkheid. Wij zijn via de Franse stichting Sauvade gegaan, maar er zijn genoeg organisaties die dit doen.

Deze honden zijn nog niet zo bekend en worden soms Royal Bourbon of Berger Créole genoemd. Je hebt ze in alle soorten en maten (verschillende groottes, kleuren vacht en ogen).

Ze lijkt op een jonge Duitse herder gekruist met een husky en ze zal niet zwaarder worden dan 16 kg. Ze is supervriendelijk voor ons en de kinderen, ontzettend sociaal, gehoorzaam en speels... kortom: echt een droomhond.

Eigenlijk wilden we per se een rashond, maar achteraf zijn we zo blij met onze keuze. Deze honden hebben geen zwakke gezondheid, je redt een dier en hun karakter is echt top.

Honden van het eiland Réunion: de Royal Bourbon en Berger Créole

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

61 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Yanou75
    Rapporteren

Ja, hij heet inderdaad Lagoon.

Wat betreft het afmaken van de dieren, ik denk ook niet dat dat de oplossing is. Sterilisatie is gratis voor mensen met een laag inkomen en zwerfdieren die worden opgepakt, worden gesteriliseerd. Maar er wordt op dit moment ook al heel veel geëuthanaseerd.

Ik heb net even op de site gekeken van de stichting waar we Lagoon hebben geadopteerd en daar staat:

- Op eilanden in het algemeen, en op Réunion in het bijzonder, lopen huisdieren vaak los rond en zijn ze aan hun lot overgelaten. Ze zijn niet gechipt, niet gevaccineerd en niet gesteriliseerd. Veel van hen worden ook gedumpt zodra ze volwassen zijn (bij de eerste keer loopsheid of krolsheid) of wanneer de eigenaren terugkeren naar het vasteland.

- Na een simpel telefoontje vangt de hondenvanger de dieren op, die vaak doodsbang zijn, inclusief de vrouwtjes en hun jongen. 90% van de gevangen dieren wordt binnen 4 dagen afgemaakt als ze niet gechipt zijn, en binnen 8 dagen als dat wel het geval is.

- Op Réunion worden er per jaar ongeveer 10.000 dieren ingeslapen.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt, het was zeker de moeite waard dat ik het durfde te vragen 👌 prachtig... die tweede is een beetje ondeugend

Vertaald Frans
    Yanou75
    Rapporteren

Hoi Tania,

zoals je me vroeg, zijn hier de foto's.

Ik heb er ook een foto van Rouxy bij gedaan, een klein opvangertje dat ter adoptie staat.

Vertaald Frans
    Yanou75
    Rapporteren

Wat betreft het bericht over de CO2-voetafdruk: Réunion is Frans en veel mensen vliegen heen en weer tussen het vasteland en het eiland. Stichtingen zoals Sauvade vragen aan vrijwillige reizigers of ze een hond of kat mee willen nemen, dus het dier reist mee op een vlucht die toch al gepland staat. Meestal gaan er meerdere dieren tegelijkertijd mee op één vliegtuig. Daarnaast werken de stichtingen inderdaad ook samen met asielen op het Franse vasteland (zoals de SPA), waar je ze direct kunt vinden. De zus van Lagoon zat bijvoorbeeld in het asiel in Aix-en-Provence. In de regio Parijs zitten er ook een heleboel.

Ze hebben daar wel grote sterilisatiecampagnes, maar er zijn simpelweg zóveel dieren dat ze op het vliegtuig zetten ook een manier is om ze te redden.

Vertaald Frans
    Yanou75
    Rapporteren

Jeetje, wat balen dat de adoptie is afgewezen, je zult wel echt verdrietig zijn.

Een hond slaapt 's nachts toch gewoon? Als je er overdag gewoon voor hem bent, snap ik echt niet waarom ze nee hebben gezegd.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rinrin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gigi, ik geef niet op, ik probeer een gesprek aan te gaan met die meneer. Het probleem is dat hij nogal 'beperkt' is en advies krijgt van 'profs', oftewel de lokale zuiplap die overal alles van afweet (je weet vast wel wat ik bedoel, het is bijna geen cliché meer in België snik). Ze hebben hem verteld dat je zo'n hond moet 'breken' (het is volgens mij een Staffie). Hij begint te gillen zodra hij een andere hond ziet. Het is me gelukt om bij hem in de buurt te komen en hem te aaien (hij was zo blij met het contact dat hij me uit enthousiasme een flinke kneep gaf terwijl hij me likte), hij was veel te opgewonden. Die arme hond komt alleen aan de lijn buiten, maar 5 minuutjes per keer, 4 à 5 keer per dag. Ik dacht dat als ik een band opbouw met de eigenaar, ik hem misschien een andere kant op kan sturen.
    Rinrin, je vastberadenheid om deze hond te helpen raakt me echt. Ik leef ontzettend met je mee en ik hoop dat je die hork van een eigenaar kunt bereiken om de leefomstandigheden van die arme hond te verbeteren 😞

Bedankt, het is niet meer dan normaal om degenen die zwakker zijn dan wijzelf te helpen.

Nou, de adoptie via die stichting is afgewezen vanwege de tijd dat ik van huis ben (8 uur per nacht, 4 dagen per week). Ik ben wel teleurgesteld, maar ik neem het ze niet kwalijk.

Vertaald Frans
    Ktrine37
    Ktrine37 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gigi, ik geef niet op hoor. Ik probeer echt met die man in gesprek te gaan, maar het probleem is dat hij nogal "beperkt" is en advies krijgt van zogenaamde "profs". Oftewel: de lokale zuiplap op de hoek die overal verstand van denkt te hebben (je snapt vast wel wat ik bedoel, het is bijna geen cliché meer in België snik). Ze hebben hem wijsgemaakt dat je zo’n hond moet "breken" (het is een Staffie, geloof ik). Hij krijst het uit als hij een andere hond ziet. Het lukte me om hem te benaderen en te aaien (hij was zo blij met het contact dat hij me uit puur enthousiasme een flinke knauw gaf tijdens het likken), hij was gewoon té opgewonden. Die arme hond komt alleen aan de lijn buiten voor 5 minuutjes, 4 of 5 keer per dag. Ik hoop dat als ik een band opbouw met de baas, ik hem misschien een andere kant op kan sturen.

Rinrin, het raakt me echt dat je zo vastberaden bent om deze hond te helpen. Ik leef ontzettend met je mee en ik hoop dat je die "hork van een baasje" kunt bereiken om de leefomstandigheden van die arme hond te verbeteren 😞

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Echt super schattig hoor, zo'n staffie. De eerste keer dat ik die naam voorbij zag komen was op Wamiz; ik wist helemaal niet dat het een echt ras was. Ik dacht dat een gebruiker zijn Staff gewoon zo'n koosnaampje had gegeven, zoals ik mijn 'staffie-waffie' of 'rottie-moppie' zou noemen 😂
    Vertaald Frans
  • 20 reacties van 61

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!