Honden uitlaten als minderjarige=is dit verboden????

J
Jasmine16 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

ik vraag me dit af omdat ik in verschillende posts iets heb gelezen over een wet die zou verbieden dat minderjarigen honden uitlaten.

Dat verbaast me, want ik weet dat er jongeren/kinderen zijn die de honden van andere mensen uitlaten om een zakcentje te verdienen.

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik wist niet dat het verboden was.

Geldt die wet ook als het om je eigen honden gaat?

Ik ben 11 jaar en ik laat mijn honden alleen uit.

Ik woon op het platteland en meestal ga ik met ze wandelen in het bos.

Twee daarvan heb ik voor mijn 9e verjaardag gekregen en die zijn echt van mij, ik ben degene die ze uitlaat.

Mag ik dat dan niet doen???????!??😶

Als iemand op de hoogte is van de wetten over het uitlaten van honden door minderjarigen, zouden jullie me dan kunnen antwoorden alsjeblieft?

Bedankt, Jasmine.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aiken-Ka
    Aiken-ka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet trouwens niet hoe het in Frankrijk zit, maar in sommige Belgische gemeenten mogen minderjarigen honden uit de 'gevaarlijke' categorie pas uitlaten vanaf 16 jaar. De Amerikaanse Akita en de Akita Inu staan in bepaalde gemeenten op die lijst... dat is dus wel iets om rekening mee te houden, want het kan best lastig worden afhankelijk van het ras dat je kiest.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ulysse, dat is het ook 👌

Het is dus de verantwoordelijkheid van het baasje; hij moet zich afvragen of hij het 'risico' wil nemen dat een minderjarige de hond alleen uitlaat.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Dat klopt Aiken Ka, de volwassen eigenaar van de hond is degene die verantwoordelijk is 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook even gezocht.

Buiten het feit dat je vanaf 14 jaar blijkbaar huisdieroppas kunt zijn – en dan nog onder voorwaarde van volwassenheid en zo, maar ja, wie beoordeelt dat? Dat staat er niet bij... Degene die besluit de hond aan het kind toe te vertrouwen, neem ik aan.

En ik heb ook gelezen dat je moet voorkomen dat kinderen een hond uitlaten als die twee of drie keer hun eigen gewicht weegt (het is voor de meeste kids makkelijker om een Yorkie in bedwang te houden dan bijvoorbeeld een Bordeauxdog of een enthousiaste herder).

Logica, gezond verstand...

Wat ik ervan onthoud: het is niet per se verboden om een kind een hond te laten uitlaten (zonder specificatie of het om de gezinshond gaat of niet), maar als er problemen komen, ligt de verantwoordelijkheid bij degene die dat zo heeft besloten en die zal daarop aangesproken worden, denk ik.

Toen ik tegen de TS in dat andere topic zei dat ze informatie moest inwinnen, bedoelde ik dat ze niet simpelweg kon zeggen: "Omdat niemand er ooit iets van heeft gezegd, mag het dus." Dat is een gevaarlijke manier van denken, voor haarzelf maar ook voor de mensen aan wie ze taken zou kunnen toevertrouwen.

Als je het niet weet, zoek je het uit, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de antwoorden die je zult vinden.

Vertaald Frans
    Aiken-Ka
    Aiken-ka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is geen wet die een kind verbiedt om een hond uit te laten, maar omdat ze niet wettelijk aansprakelijk zijn (vóór hun 16e of 18e, ik weet het niet meer zeker), is de volwassene die de hond meegeeft verantwoordelijk voor alles wat er mis zou kunnen gaan.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Ik ben toevallig net op internet aan het zoeken... naar een wet🤔

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb in verschillende posts iets gelezen over een wet die zou verbieden dat minderjarigen honden uitlaten. Dat verbaast me nogal, want ik weet dat er genoeg jongeren en kinderen zijn die honden van anderen uitlaten om wat zakcentjes bij te verdienen. Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar ik wist niet dat het verboden was. Geldt die wet ook voor je eigen honden? Ik ben 11 jaar en ik laat mijn honden alleen uit. Ik woon op het platteland en meestal gaan we naar het bos. Twee van de honden heb ik voor mijn negende verjaardag gekregen en die zijn echt van mij, ik ben degene die ze uitlaat. Mag dat dan niet???????!??😶 Als iemand hier meer weet over de regels voor minderjarigen die honden uitlaten, zouden jullie me dan kunnen antwoorden? Bedankt, Jasmine.

Hoi,

Kun je de berichten die je hebt gelezen hier even kopiëren en plakken? (Want als het (onder andere) om mijn berichten gaat, heb je me misschien verkeerd begrepen).

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk niet dat het verboden is, ook al ken ik de huidige wetgeving niet precies, maar een hond valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar of de verzorger (hondenuitlater voor een zakcentje, petsitter...). Maar als de eigenaar of uitlater minderjarig is, wie is er dan verantwoordelijk, aangezien een minderjarige onder de verantwoordelijkheid van de ouders (of wettelijk voogd) valt?

Dus mocht er iets misgaan, dan zijn volgens mij je ouders verantwoordelijk, ook al zijn ze er op dat moment niet bij 🤔.

Op wiens naam staan je honden geregistreerd?

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!