Honden uitlaten als minderjarige=is dit verboden????

J
Jasmine16 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

ik vraag me dit af omdat ik in verschillende posts iets heb gelezen over een wet die zou verbieden dat minderjarigen honden uitlaten.

Dat verbaast me, want ik weet dat er jongeren/kinderen zijn die de honden van andere mensen uitlaten om een zakcentje te verdienen.

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik wist niet dat het verboden was.

Geldt die wet ook als het om je eigen honden gaat?

Ik ben 11 jaar en ik laat mijn honden alleen uit.

Ik woon op het platteland en meestal ga ik met ze wandelen in het bos.

Twee daarvan heb ik voor mijn 9e verjaardag gekregen en die zijn echt van mij, ik ben degene die ze uitlaat.

Mag ik dat dan niet doen???????!??😶

Als iemand op de hoogte is van de wetten over het uitlaten van honden door minderjarigen, zouden jullie me dan kunnen antwoorden alsjeblieft?

Bedankt, Jasmine.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Medusepreux5940 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Honden uitlaten om wat zakgeld bij te verdienen als dat kan

Vertaald Frans
    Stef22
    Stef22 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jasmine,

Je kunt je hond zonder enkel probleem uitlaten, er is geen enkele wet die dat verbiedt. Ik heb zelf ook een hond en mijn dochters van 10 laten haar zonder riem uit omdat ze goed luistert.

Het gaat dan wel om een wandeling vlak bij huis, op plekken waar geen verkeer is. Voor de veiligheid heb ik bepaalde routes verboden (zoals langs een drukke weg voordat ze bij de rustige paadjes zijn, voor het geval dat de hond ineens zou oversteken).

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Er bestaat niet echt zo'n wet, maar degene die de hond uitlaat is wel verantwoordelijk voor wat er gebeurt bij een ongeluk. Als diegene minderjarig is, zijn de ouders uiteindelijk aansprakelijk.

Groetjes,

Vincent

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik liet de honden van de familie als kind al alleen uit. Maar goed 😅

Als oudje is dat natuurlijk alweer een hele tijd geleden...!

Toen ze nog heel jong was, was de hond echt onze oppas als we met het buurjongetje in de buurt gingen spelen. En ik geloof dat ze ons een keer heeft behoed voor iets wat best wel onfris was.

Toen ik wat ouder was (16/17 jaar) liet ik de hele roedel uit, maar altijd 's nachts. In die uithoek waar ik woonde was er geen kip te bekennen, dus.. geen gedoe.

Vertaald Frans
    Almira
    Almira Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

ik ben het eigenlijk wel met Ulysse eens, je geeft honden niet zomaar aan het eerste het beste kind mee.

Maar goed, als het jouw honden zijn en je de dieren kent, is het een ander verhaal.

De wet is natuurlijk belangrijk, maar als je een verantwoordelijk persoon bent, zal er sowieso niet snel iets misgaan...

Anouk🙂

Vertaald Frans
    J
    Jasmine16 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het even uitgezocht en nee, mijn honden vallen niet onder een speciale categorie.

Dus ik mag ze gewoon alleen uitlaten...?

Ja Ulysse, het waren deels jouw berichten in het topic "kun je aangifte doen tegen een teefje dat zich verdedigt" die me aan het denken zetten om dit bericht te plaatsen.

En ik wilde me gewoon goed informeren, vragen staat immers vrij.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

GEZOCHT: EEN LIEFDEVOL HUISJE VOOR ONZE LEONBERGER-PUPS

Omdat we helaas moeten stoppen met onze fokkerij, zoeken we een heel goed nieuw thuis voor onze schattige Leonberger-pups, geboren op 10-04-2022. Het zijn 9 reutjes en 5 teefjes. Ze zijn gechipt, gevaccineerd en hebben een Franse stamboom (LOF). Ze hebben uitstekende bloedlijnen (ouders zijn Frans kampioen), een geweldig karakter en zijn in huiselijke kring opgegroeid. Ze zijn vrij van dysplasie, chipnummer moeder: 2CLL6244581524.

Voor meer foto's van deze schattige pups kun je contact met me opnemen via het onderstaande e-mailadres: jeanlucvirol140@gmail.com

Alleen serieuze reacties graag.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet daarentegen niet hoe het in Frankrijk zit, maar in sommige Belgische gemeenten mogen minderjarigen pas vanaf hun 16e met gecategoriseerde honden wandelen (de Amerikaanse Akita en de Akita Inu worden in bepaalde gemeenten als zodanig aangemerkt... dat is dus wel iets om rekening mee te houden, afhankelijk van het ras).

Voor een gecategoriseerde hond in Frankrijk is een houdersvergunning verplicht voor elk meerderjarig gezinslid dat met de hond zou kunnen gaan wandelen. Voor minderjarigen is het verboden.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is geen wet die een kind verbiedt om een hond uit te laten. Maar omdat ze niet wettelijk aansprakelijk zijn (vóór hun 16e of 18e, dat weet ik niet meer zeker), is de volwassene die de hond meegeeft verantwoordelijk voor alles wat er mis kan gaan.

Eigenlijk ligt het een stuk ingewikkelder dan dat. In Frankrijk kan een minderjarige vanaf 13 jaar al strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld. Ook civielrechtelijk zijn de ouders of voogden niet altijd automatisch verantwoordelijk.

Boven de 16 wordt de minderjarige heel vaak zelf aansprakelijk gehouden en moet je zelf de consequenties van je daden dragen.

Elk geval is weer anders, ook al klopt het dat in de meeste situaties de ouders of voogden moeten opdraaien voor de fouten van de minderjarige.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Nog iets waar ik aan denk. Toen we onze hond Genesys kregen, heb ik onze woonverzekering gebeld. De MAIF (een Franse verzekeraar) gaf inderdaad aan dat het goed is om te melden dat je een hond hebt, of het nu een rashond is of niet. Voor Jyrkhos hebben we precies hetzelfde gedaan.
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!