Hond niet aangelijnd in het gebouw, wat zijn mijn rechten?

Missloute
Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Mijn probleem is dit: er is een buurman in mijn gebouw die zijn hondje nooit aan de lijn houdt. Het is zo'n 'pocket-hondje' (sorry voor de term, maar ik weet het ras niet precies). Om je een idee te geven van het formaat: ze weegt nog geen 2 kg (ongeveer de grootte van een Chihuahua), misschien een Dwergpinscher. Zelf heb ik een Golden Retriever van bijna 12 maanden en 31,6 kg.

Dus, terug naar het probleem: of het nu buiten is of in de gemeenschappelijke ruimtes, die hond is niet aangelijnd. Mijn hond trekt als een gek omdat hij wil gaan spelen.

Het probleem is dat die hond overal tussendoor schiet en rondrent, wat mijn hond (die wel vastzit) enorm opwindt.

Wanneer we elkaar tegenkomen in de gangen, of gewoon zomaar 's ochtends als hij terugkomt en ik naar buiten ga... Omdat ik nog niet helemaal wakker was, zag ik ze vanmorgen niet door de ruit bij het naar buiten gaan. Het was weer een complete 'chaos': mijn hond die trekt om met dat hondje te spelen, dat beestje dat alle kanten op vliegt en ik die bijna weer op de grond lag en mijn eigen hond bijna losliet.

Ik heb hem twee maanden geleden al eens vriendelijk gezegd dat het goed zou zijn om zijn hond aan te lijnen en hij antwoordde: "Nee, anders stikt ze in haar halsband." 🤪 ... Er zijn toch ook andere manieren om een hond vast te houden? Dat heb ik hem ook gezegd, maar hij liep weg en hield zich van de domme...

Het gebeurt wel eens dat ik de lift uitkom met mijn hond terwijl de buurman bij de brievenbussen staat (binnen in het gebouw) met zijn hondje los. Dan is het echt anarchie: ik probeer mijn hond in bedwang te houden, maar hij kan de zijne totaal niet controleren in zo'n kleine ruimte.

Als hij naar buiten gaat, heeft dat hondje niet eens een halsband om. De baas loopt met zijn handen in zijn zakken, zelfs geen riem bij de hand om haar eventueel aan te lijnen. Er is geen enkele vorm van aanlijning. 🙅

Ik heb de verhuurder al vaker gewaarschuwd (althans, mijn partner heeft dat gedaan). Vanmorgen om 10:30 uur ga ik naar het spreekuur van de klantbeheerder die over mijn gebouw gaat om mijn beklag te doen. 😠

Maar wat zijn mijn rechten? Ik ben het echt zat. Ik ben bijna gevallen en ik heb al rugproblemen (zware spit na een val, wat hier trouwens niets mee te maken had, mijn enkel vond een gat in het gras niet zo leuk) met een ischias-zenuw die opspeelt. Ik heb al twee series ontstekingsremmende spuiten gehad. Als ik weer val, lig ik misschien wel aan bed gekluisterd. Op een dag gaat er iets gebeuren: of ik kan die van mij niet meer houden (terwijl hij wel aan de lijn zit), of ik lig op de grond, of mijn hond geeft dat kleine hondje een tik met zijn poot en bezeert haar. Ik weet dat hij dan fout zit, maar wie weet wat hij achteraf allemaal voor verhalen ophangt...

Bedankt voor jullie antwoorden. Sorry voor het lange verhaal en de foutjes die er vast wel in staan.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

52 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Missloute
    Rapporteren

Ik heb alleen gezegd dat de wet één ding is, maar goed nabuurschap iets anders.

En eisen dat je buren hun hond aanlijnen alleen om even naar de brievenbus te gaan, is niet echt vriendelijk.

Ik heb er absoluut niets tegen dat honden niet aan de lijn lopen, zolang ze me maar met rust laten... En als een loslopende hond naar me toe komt voor een aai, dan zal ik hem echt niet schoppen hoor, dan krijgt hij gewoon zijn aai...

Maar honden die naar mijn hond toe komen, weer weggaan en weer terugkomen... dan is het logisch dat mijn hond meteen enthousiast wordt om te spelen. Alleen ben ik het op een gegeven moment gewoon zat; soms wil ik gewoon rustig mijn hond kunnen uitlaten. Of honden die zelfs onder mijn hond gaan liggen terwijl ik probeer hem zijn behoefte te laten doen, en dat die eigenaar mij dan ook nog eens aanvalt...

Of dat ik mijn gebouw niet eens uit kan omdat er een hond niet is aangelijnd in de gemeenschappelijke ruimtes. Ik moet mijn hond met twee handen vasthouden omdat er een hond de hele tijd op de mijne afkomt. Ik probeer dan met moeite op de knop te drukken om de deur te openen en die zware deur open te houden, terwijl die van mij trekt omdat die andere hond hem uitdaagt en de eigenaar totaal geen controle heeft over zijn hond... Is dat dan blijkbaar mijn schuld?

Ik begrijp best dat een hond geen standbeeld hoeft te zijn en mijn hond is ook echt een druktemaker, hij is nog jong. Dat teefje is ook jong, maar we moeten állebei onze honden onder controle houden, niet maar één van ons.

Stel dat mijn hond een keer zijn dag niet heeft, je weet het nooit, hij voelt zich niet lekker, is chagrijnig of wordt ziek door een virusje dat hij ergens heeft opgelopen en hij wil gewoon met rust gelaten worden... Als er dan een loslopende hond komt klieren en Arès bijt die hond, is dat dan mijn schuld? Moet ik Arès dan bestraffen omdat een andere hond hem opstookt?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor mij is het wel duidelijk dat Missloute haar hond ook gewoon los moet laten lopen.

Mijn mening is dat een goede verstandhouding met de buren belangrijker is dan "regels zijn regels".

(Dat hangt natuurlijk wel van de situatie af, maar gezien wat ze in haar eerste bericht schrijft, is er geen reden om ergens een probleem van te maken als je het ook gewoon onderling kunt oplossen. Al spelen er misschien nog andere meningsverschillen mee, dan is het wellicht minder simpel dan het lijkt.)

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tegelijkertijd is het niet omdat je alleen even de post gaat halen, dat je je hond die van anderen moet laten lastigvallen. Dat-ie niet aan de lijn loopt, oké, maar de hond moet dan tenminste wel netjes naast z'n baasje blijven. Het is maar goed voor ze dat de golden van missloute zo lief is.

missloute, wat als je jouw hond ook eens loslaat in de hal op die chihuahua? Gewoon om hem te laten spelen, zodat de eigenaar beseft wat voor een zootje het wordt als er twee honden loslopen. Dat zet hem wel aan het denken ^^

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, het 'spelletje van de buren' meespelen is riskant en kan gevolgen hebben... Informeer je VvE (Vereniging van Eigenaren) — en check het huishoudelijk reglement, blijkbaar hangt dat nergens. Als dit 'voorval' niet in het reglement staat, staat de buurman in zijn recht — in principe staat dit namelijk in elk reglement. Of het er nou wel of niet in staat, informeer sowieso de VvE. Fijne dag!

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Ik zei alleen maar dat de wet één ding is, maar een goede verstandhouding met je buren iets heel anders.

En van je buren eisen dat ze de hond aanlijnen alleen om even naar de brievenbus te lopen, is niet echt sympathiek.

Wat betreft het als eerste door de deur gaan voor een goede opvoeding: dat heb ik niet zelf bedacht, maar ik kan je vertellen dat het mijn leven een stuk makkelijker heeft gemaakt. Sinds ik de moeite heb genomen om dit toe te passen, zijn mijn honden veel rustiger geworden.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Docline, sorry hoor, maar ik vind je reactie echt niet kunnen... die hond is nog jong en niet iedereen heeft evenveel ervaring met honden, en al helemaal niet dezelfde overtuigingen...

Kortom, je hond is nog jong en een beetje een wildebras, dat is heel normaal... Heb wat geduld en probeer wat toleranter te zijn!!

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Euh, voordat je ook maar iets zegt: een niet-aangelijnde hond is verboden in de gemeenschappelijke ruimtes en ook op de openbare weg... Dus voordat je me de les probeert te lezen, moet je je eerst even goed laten informeren. Of mijn hond nu als eerste naar buiten gaat of niet, ik zie het nut daar niet van in... En ik heb het nooit over de trap gehad. Ik heb de controle over mijn hond, want ik heb de riem nog nooit losgelaten.

Zolang mijn hond aangelijnd is en de andere niet, en die komt de mijne ook nog eens lastigvallen, ben ik dan degene die fout zit omdat mijn hond hem een paar tikken met zijn poot geeft?

Dit soort mensen irriteert me echt... Het zijn altijd de mensen die hun hond netjes aan de lijn houden die het meest last hebben van anderen.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp je helemaal! Mijn hond (Sint-bernard) doet precies hetzelfde... Maar zoals hierboven al gezegd werd: je moet je hond in elke situatie onder controle kunnen houden...

Een Halti is in zulke gevallen echt heel handig, en vooral pijnloos!

Zelf heb ik uiteindelijk een hondentrainer ingeschakeld omdat ik me even geen raad meer wist... en eerlijk waar, het helpt echt...

Heeft je hond trouwens de mogelijkheid om los met andere honden te spelen? Dat is echt heel belangrijk!!

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Dit is een van de makkelijkste dingen om je hond te leren: hij mag nooit voor je uit een deur doorgaan en hij moet zo langzaam mogelijk achter je aan de trap af lopen (daar heb je geen riem voor nodig). Dit zijn opvoedingstechnieken die je hond een stuk makkelijker in de omgang maken.

Het is simpel om aan te leren, maar misschien vind je het makkelijker om te gaan zeuren bij de huismeester? Kom op, je kunt je standpunt toch wel een beetje bijstellen?

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Mijn man heeft een slipketting gekocht, maar eerlijk gezegd vind ik het helemaal niets en ik gebruik hem zelf nooit. Vanmorgen was ik nog half in slaap, ik wist niet eens hoe ik me had aangekleed. De slipketting zat nog aan de riem, dus heb ik hem maar omgedaan voor een snel plasrondje van 5 minuten. Gelukkig zat hij om, want het hield hem tenminste tegen. Normaal gesproken heb ik een tuigje voor Arès.

Ja, ik moet mijn hond onder controle houden en dat is juist zo lastig met honden die niet aangelijnd zijn, want die komen Arès lastigvallen. Twee of drie weken geleden kwam er een loslopende hond van het andere gebouw (zelfde verhuurder) die zomaar onder Arès ging liggen. Arès gaf hem speelse tikken met zijn poot, maar die hond woog zeker 10 kg minder dan die van mij. Ik werd witheet. De eigenaresse kwam hem niet eens halen; ze riep hem wel, maar hij luisterde voor geen meter. Ze begon me zelfs op persoonlijk vlak aan te vallen omdat ik schreeuwde dat die hond aan de lijn moest. Ik ben huilend naar huis gegaan...

Het is eigenlijk niets nieuws, dat probleem met loslopende honden in de buurt. We hebben het al vaker gemeld... Zij denken dat ze alles mogen en ik ben altijd degene die mijn hond in bedwang moet houden... Maar op een gegeven moment moet het niet meer van één kant komen, toch?

Ik ga nu naar de klantbeheerder en ik laat jullie nog weten hoe het is gegaan.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 52

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!