Hoi
Mijn probleem is dit: er is een buurman in mijn gebouw die zijn hondje nooit aan de lijn houdt. Het is zo'n 'pocket-hondje' (sorry voor de term, maar ik weet het ras niet precies). Om je een idee te geven van het formaat: ze weegt nog geen 2 kg (ongeveer de grootte van een Chihuahua), misschien een Dwergpinscher. Zelf heb ik een Golden Retriever van bijna 12 maanden en 31,6 kg.
Dus, terug naar het probleem: of het nu buiten is of in de gemeenschappelijke ruimtes, die hond is niet aangelijnd. Mijn hond trekt als een gek omdat hij wil gaan spelen.
Het probleem is dat die hond overal tussendoor schiet en rondrent, wat mijn hond (die wel vastzit) enorm opwindt.
Wanneer we elkaar tegenkomen in de gangen, of gewoon zomaar 's ochtends als hij terugkomt en ik naar buiten ga... Omdat ik nog niet helemaal wakker was, zag ik ze vanmorgen niet door de ruit bij het naar buiten gaan. Het was weer een complete 'chaos': mijn hond die trekt om met dat hondje te spelen, dat beestje dat alle kanten op vliegt en ik die bijna weer op de grond lag en mijn eigen hond bijna losliet.
Ik heb hem twee maanden geleden al eens vriendelijk gezegd dat het goed zou zijn om zijn hond aan te lijnen en hij antwoordde: "Nee, anders stikt ze in haar halsband." 🤪 ... Er zijn toch ook andere manieren om een hond vast te houden? Dat heb ik hem ook gezegd, maar hij liep weg en hield zich van de domme...
Het gebeurt wel eens dat ik de lift uitkom met mijn hond terwijl de buurman bij de brievenbussen staat (binnen in het gebouw) met zijn hondje los. Dan is het echt anarchie: ik probeer mijn hond in bedwang te houden, maar hij kan de zijne totaal niet controleren in zo'n kleine ruimte.
Als hij naar buiten gaat, heeft dat hondje niet eens een halsband om. De baas loopt met zijn handen in zijn zakken, zelfs geen riem bij de hand om haar eventueel aan te lijnen. Er is geen enkele vorm van aanlijning. 🙅
Ik heb de verhuurder al vaker gewaarschuwd (althans, mijn partner heeft dat gedaan). Vanmorgen om 10:30 uur ga ik naar het spreekuur van de klantbeheerder die over mijn gebouw gaat om mijn beklag te doen. 😠
Maar wat zijn mijn rechten? Ik ben het echt zat. Ik ben bijna gevallen en ik heb al rugproblemen (zware spit na een val, wat hier trouwens niets mee te maken had, mijn enkel vond een gat in het gras niet zo leuk) met een ischias-zenuw die opspeelt. Ik heb al twee series ontstekingsremmende spuiten gehad. Als ik weer val, lig ik misschien wel aan bed gekluisterd. Op een dag gaat er iets gebeuren: of ik kan die van mij niet meer houden (terwijl hij wel aan de lijn zit), of ik lig op de grond, of mijn hond geeft dat kleine hondje een tik met zijn poot en bezeert haar. Ik weet dat hij dan fout zit, maar wie weet wat hij achteraf allemaal voor verhalen ophangt...
Bedankt voor jullie antwoorden. Sorry voor het lange verhaal en de foutjes die er vast wel in staan.