Hond niet aangelijnd in het gebouw, wat zijn mijn rechten?

Missloute
Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Mijn probleem is dit: er is een buurman in mijn gebouw die zijn hondje nooit aan de lijn houdt. Het is zo'n 'pocket-hondje' (sorry voor de term, maar ik weet het ras niet precies). Om je een idee te geven van het formaat: ze weegt nog geen 2 kg (ongeveer de grootte van een Chihuahua), misschien een Dwergpinscher. Zelf heb ik een Golden Retriever van bijna 12 maanden en 31,6 kg.

Dus, terug naar het probleem: of het nu buiten is of in de gemeenschappelijke ruimtes, die hond is niet aangelijnd. Mijn hond trekt als een gek omdat hij wil gaan spelen.

Het probleem is dat die hond overal tussendoor schiet en rondrent, wat mijn hond (die wel vastzit) enorm opwindt.

Wanneer we elkaar tegenkomen in de gangen, of gewoon zomaar 's ochtends als hij terugkomt en ik naar buiten ga... Omdat ik nog niet helemaal wakker was, zag ik ze vanmorgen niet door de ruit bij het naar buiten gaan. Het was weer een complete 'chaos': mijn hond die trekt om met dat hondje te spelen, dat beestje dat alle kanten op vliegt en ik die bijna weer op de grond lag en mijn eigen hond bijna losliet.

Ik heb hem twee maanden geleden al eens vriendelijk gezegd dat het goed zou zijn om zijn hond aan te lijnen en hij antwoordde: "Nee, anders stikt ze in haar halsband." 🤪 ... Er zijn toch ook andere manieren om een hond vast te houden? Dat heb ik hem ook gezegd, maar hij liep weg en hield zich van de domme...

Het gebeurt wel eens dat ik de lift uitkom met mijn hond terwijl de buurman bij de brievenbussen staat (binnen in het gebouw) met zijn hondje los. Dan is het echt anarchie: ik probeer mijn hond in bedwang te houden, maar hij kan de zijne totaal niet controleren in zo'n kleine ruimte.

Als hij naar buiten gaat, heeft dat hondje niet eens een halsband om. De baas loopt met zijn handen in zijn zakken, zelfs geen riem bij de hand om haar eventueel aan te lijnen. Er is geen enkele vorm van aanlijning. 🙅

Ik heb de verhuurder al vaker gewaarschuwd (althans, mijn partner heeft dat gedaan). Vanmorgen om 10:30 uur ga ik naar het spreekuur van de klantbeheerder die over mijn gebouw gaat om mijn beklag te doen. 😠

Maar wat zijn mijn rechten? Ik ben het echt zat. Ik ben bijna gevallen en ik heb al rugproblemen (zware spit na een val, wat hier trouwens niets mee te maken had, mijn enkel vond een gat in het gras niet zo leuk) met een ischias-zenuw die opspeelt. Ik heb al twee series ontstekingsremmende spuiten gehad. Als ik weer val, lig ik misschien wel aan bed gekluisterd. Op een dag gaat er iets gebeuren: of ik kan die van mij niet meer houden (terwijl hij wel aan de lijn zit), of ik lig op de grond, of mijn hond geeft dat kleine hondje een tik met zijn poot en bezeert haar. Ik weet dat hij dan fout zit, maar wie weet wat hij achteraf allemaal voor verhalen ophangt...

Bedankt voor jullie antwoorden. Sorry voor het lange verhaal en de foutjes die er vast wel in staan.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

52 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik snap het wel, dat verhaal over die verschrikkelijke buurvrouw wordt alleen aangehaald om er even om te kunnen lachen en om te zien hoe gestoord sommige mensen kunnen zijn. Die vriendin laat haar hond uit met de angst in haar lijf, krassen op haar auto, ze denkt er zelfs over om te verhuizen... Echt bizar! In jouw situatie zou ik mijn hond niet loslaten. En toch, net als @Dolcine, zeg ik ja tegen vrijheid en flexibiliteit. Het punt is: jouw honden zijn dikke maatjes, oké, super! Maar dan komt het omaatje van de 5e naar buiten, die twee zijn lekker aan het spelen, oma valt 👍 En dan...!?

Als je samenwoont, eindigt de vrijheid van de één waar die van de ander begint. Ik vind het triest en bloedirritant dat het tot zulke extreme situaties moet komen, of je moet van die gasten van 1m85 met bivakmutsen op hem afsturen om hem te bedreigen... Hé pannenkoek, je gaat je hond voortaan aan de lijn houden, anders weet je nooit waar of wanneer, maar dan heb je een probleem.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Missloute, je moet niet in elke situatie van het ergste uitgaan, anders doe je niks meer. Dat blokkeert je en je hond voelt dat aan. Blijf zen en laat hem gewoon los, je ziet vanzelf wel hoe het loopt.

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

===> Jimlolo

"Je hond wordt niet vals als dat kleine teefje hem niet aanvalt"

Ik weet niet eens of Arès wel vals zou worden als hij aangevallen wordt... Toen hij 2 maanden oud was (februari 2015) en we hem net hadden, is hij aangevallen door een van de honden van mijn schoonouders. Hij werd in zijn kop gebeten, maar het was gelukkig een oppervlakkige wond... Drie maanden geleden probeerde die hond hem weer te pakken, het scheelde echt niks. Hij had een klein plekje op zijn snuit, geen bloeding, maar hij verweert zich niet eens. Hij zou best een keer kunnen grommen, maar nee, niks... Misschien dat hij dat in de toekomst nog wel gaat doen.

==> Rudy Demontes

Ze hebben elkaar al een hele tijd geleden ontmoet. Ze doen dit puur om te spelen, er is niks gemeens aan hun gedrag. Het probleem is alleen dat dat hondje Arès de hele tijd loopt uit te dagen en het wordt echt irritant dat ik mijn hond steeds weg moet trekken terwijl dat teefje maar heen en weer blijft rennen. Arès kan haar tijdens het spelen per ongeluk een mep met zijn poot geven en dan bezeert ze zich. Een hond van 31,6 kg tegenover een hondje van nog geen 2 kg... Eerlijk gezegd heb ik de buurman vanochtend niet eens aangesproken, zelfs geen hallo, niks. Ik ben zo goed en zo kwaad als het ging doorgelopen. Dat hondje stond midden op de weg in een bocht (totaal mijn probleem niet) Arès uit te lokken, maar ik zou het echt vreselijk hebben gevonden als ze onder een auto was gekomen, ik heb natuurlijk ook gewoon een hart...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Missloute,

Ik begrijp niet zo goed waarom je je hond niet los wilt laten. Ontmoetingen tussen honden verlopen veel soepeler als ze loslopen. Vertrouw dus op je hond en laat hem gewoon los in de buurt van andere honden.

Ik ben het er wel mee eens: als je hond niet agressief is, zou er geen probleem moeten zijn. En zelfs als hij te dichtbij komt, zal de andere hond hem dat wel duidelijk maken.

Een Golden is over het algemeen geen valse hond, ze houden er meestal gewoon van om te spelen.

Succes!

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Hoi,

Luistert je hond goed als je hem roept?

Nee, mijn hond luistert voor geen meter XD. En ik laat hem ook niet los, want dat keert zich alleen maar tegen mij.

==> Lolaetulysse

Ik ben helemaal niet zo hoor. Waar ik vooral bang voor ben is niet dat ze Arès pijn doen, en als ze die van mij pijn doen krijgt de hond die dat doet een trap (sorry, maar je blijft van mijn hond af lol), dan snapt hij het wel en dan doe ik aangifte.

Waar ik vooral bang voor ben, is dat die van mij tijdens het spelen per ongeluk pijn doet zonder dat hij het kwaad bedoelt, en daarom laat ik nu mijn tanden zien. Als Arès die kleine hond een tik met zijn poot geeft, heeft zij waarschijnlijk pijn en dat is vooral wat me zorgen baart. Ik heb het al tegen de eigenaar gezegd en hij weet dat Arès supersterk is. Arès gromt niet eens naar die hond, hij piept zelfs om naar haar toe te gaan om te spelen (en dat doet me echt pijn in m'n hart). Dat doet hij ook bij de katten in de buurt (hij is katten gewend bij mijn schoonouders), maar die smeren hem meteen lol.

Dus dat is een beetje het ding. Waar ik echt klaar mee ben, is niet die hond, verre van dat, want als ik haar tegenkom zonder Arès aai ik haar gewoon. Maar als ik met Arès ben is het altijd één grote bende omdat zij losloopt; ze zit Arès constant uit te dagen en ik ben degene die mijn hond met moeite in bedwang moet zien te houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Missloute,

Ik begrijp niet zo goed waarom je je hond niet los wilt laten. Ontmoetingen tussen honden verlopen veel beter als ze loslopen. Vertrouw dus op je hond en laat hem gewoon los in de buurt van andere honden.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zou je hond gewoon los moeten laten zodat hij met de honden van de buren kan spelen! Als zij het ermee eens zijn, zie ik echt het probleem niet. Mijn sint-bernard is vroeger ook weleens op z'n nummer gezet door een chihuahua... Honden kunnen prima met elkaar communiceren. Het probleem in dit verhaal is dat je je hond nu alleen maar frustreert. Je bent bang dat hij de andere hond pijn doet, maar geloof me, zelfs die kleine hondjes zijn hartstikke taai! Je moet ze gewoon zelf hun regels en grenzen laten bepalen.

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

edit: nou, dan is dat tenminste duidelijk (ik vind dit huisreglement trouwens erg soepel!)

wat is precies de rol van deze "klantbeheerder"?

ik heb geen verstand van wonen in een appartementencomplex, maar het leek mij dat het bij een huisreglement de taak van de beheerder is om erop toe te zien dat het goed wordt nageleefd...

Als je met anderen in een gebouw woont, kun je niet alleen maar rekenen op de goede verstandhouding tussen twee buren...

er zijn vaste regels die bedoeld zijn om die verstandhouding te helpen, zodat iedereen elkaars rust respecteert.

Je hoeft je niet schuldig te voelen over het feit dat je een jonge en speelse hond hebt (nu is hij tenminste nog tolerant, maar over een tijdje wordt zijn karakter sterker en zal hij die zeurpieten gewoon afpoeieren...), je enige zorg is dat hij geen incidenten, schade of ongelukken veroorzaakt.

Die klantbeheerder is eigenlijk de huismeester van het gebouw. Alleen woont ze hier niet, ze heeft gewoon een kantoortje voor spreekuur, 2 dagen per week gedurende 2 uur. Ze is verantwoordelijk voor meerdere complexen van het kantoor in en rond de stad.

Zij is de contactpersoon voor alle problemen zoals gedoe met de buren, vernielingen, of een kapotte lamp in de gedeelde ruimtes (voor problemen in het appartement zelf, zoals loodgieterswerk, kitranden die vervangen moeten worden, elektra of de intercom, hebben we een multiservicebedrijf dat we direct moeten bellen en dat een onderhoudscontract heeft met het kantoor).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maak met je mobieltje een foto van het reglement en dien een klacht in. Dit soort geschillen zijn stom, maar als een officiële klacht de enige oplossing is... Ik ben het wat de inhoud betreft eens met @Dolcine, maar niet met de manier waarop... Een Yorkie werd thuis bij de keel gegrepen door een grote hond, waarvan de eigenaar een vriend van het baasje was. Het gebeurde allemaal in een paar seconden; bij aankomst in de tuin en eenmaal binnen in de villa, vloog de hond de Yorkie aan. De pogingen van de eigenaren om het kleintje los te krijgen waren tevergeefs... :(

Even iets heel anders – zonder overgang – een ander soort conflict... Iemand die in een appartementencomplex woont laat haar hondje altijd loslopen (ze is een schatje), wat een vreselijke buurvrouw niet zint. Ze heeft zelfs gedreigd om zich expres van de trap te laten vallen om een aanklacht in te kunnen dienen. De politie is al meerdere keren langsgekomen (er werd een emmer water vanaf het balkon gegooid toen het baasje voorbijliep, graffiti op de brievenbus... kortom, alleen maar 'gezellige' dingen, die buurvrouw heeft aan fantasie geen gebrek :-))). Sinds afgelopen zomer gaat ze met haar mobiel in de aanslag op pad om eventuele bedreigingen direct op te kunnen nemen. Even lachwekkend als triest, die menselijke domheid, echt niet te geloven!

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Oké, staat er ook in of honden aangelijnd moeten zijn... of iets anders over hen?

"Alleen gewone huisdieren zijn toegestaan, met uitzondering van honden die in de Franse wetgeving onder categorie 1 en 2 vallen (gevaarlijke honden), exotische dieren en bijzondere huisdieren (zoals reptielen en knaagdieren).

Dieren mogen niet loslopen en hun gedrag mag de rust van de buren niet verstoren. Ook mogen ze de hygiëne en netheid van het pand en de groenvoorzieningen niet in gevaar brengen. Als je met ze naar buiten gaat, moeten ze aangelijnd zijn of in een vervoersmand zitten.

De kosten voor het schoonmaken of herstellen van vervuilde plekken zijn voor rekening van de eigenaar van het betreffende dier.

Het fokken en slachten van dieren is verboden, zowel binnen als buiten de woning.

Het wordt afgeraden om dieren op het balkon te laten. Mocht je echt geen andere keuze hebben, zorg er dan voor dat dit geen overlast veroorzaakt voor je buren (denk aan hygiëne, geluidsoverlast, etc.)."

Het staat zelfs op de site van de makelaar.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 52

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!