Hond niet aangelijnd in het gebouw, wat zijn mijn rechten?

Missloute
Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Mijn probleem is dit: er is een buurman in mijn gebouw die zijn hondje nooit aan de lijn houdt. Het is zo'n 'pocket-hondje' (sorry voor de term, maar ik weet het ras niet precies). Om je een idee te geven van het formaat: ze weegt nog geen 2 kg (ongeveer de grootte van een Chihuahua), misschien een Dwergpinscher. Zelf heb ik een Golden Retriever van bijna 12 maanden en 31,6 kg.

Dus, terug naar het probleem: of het nu buiten is of in de gemeenschappelijke ruimtes, die hond is niet aangelijnd. Mijn hond trekt als een gek omdat hij wil gaan spelen.

Het probleem is dat die hond overal tussendoor schiet en rondrent, wat mijn hond (die wel vastzit) enorm opwindt.

Wanneer we elkaar tegenkomen in de gangen, of gewoon zomaar 's ochtends als hij terugkomt en ik naar buiten ga... Omdat ik nog niet helemaal wakker was, zag ik ze vanmorgen niet door de ruit bij het naar buiten gaan. Het was weer een complete 'chaos': mijn hond die trekt om met dat hondje te spelen, dat beestje dat alle kanten op vliegt en ik die bijna weer op de grond lag en mijn eigen hond bijna losliet.

Ik heb hem twee maanden geleden al eens vriendelijk gezegd dat het goed zou zijn om zijn hond aan te lijnen en hij antwoordde: "Nee, anders stikt ze in haar halsband." 🤪 ... Er zijn toch ook andere manieren om een hond vast te houden? Dat heb ik hem ook gezegd, maar hij liep weg en hield zich van de domme...

Het gebeurt wel eens dat ik de lift uitkom met mijn hond terwijl de buurman bij de brievenbussen staat (binnen in het gebouw) met zijn hondje los. Dan is het echt anarchie: ik probeer mijn hond in bedwang te houden, maar hij kan de zijne totaal niet controleren in zo'n kleine ruimte.

Als hij naar buiten gaat, heeft dat hondje niet eens een halsband om. De baas loopt met zijn handen in zijn zakken, zelfs geen riem bij de hand om haar eventueel aan te lijnen. Er is geen enkele vorm van aanlijning. 🙅

Ik heb de verhuurder al vaker gewaarschuwd (althans, mijn partner heeft dat gedaan). Vanmorgen om 10:30 uur ga ik naar het spreekuur van de klantbeheerder die over mijn gebouw gaat om mijn beklag te doen. 😠

Maar wat zijn mijn rechten? Ik ben het echt zat. Ik ben bijna gevallen en ik heb al rugproblemen (zware spit na een val, wat hier trouwens niets mee te maken had, mijn enkel vond een gat in het gras niet zo leuk) met een ischias-zenuw die opspeelt. Ik heb al twee series ontstekingsremmende spuiten gehad. Als ik weer val, lig ik misschien wel aan bed gekluisterd. Op een dag gaat er iets gebeuren: of ik kan die van mij niet meer houden (terwijl hij wel aan de lijn zit), of ik lig op de grond, of mijn hond geeft dat kleine hondje een tik met zijn poot en bezeert haar. Ik weet dat hij dan fout zit, maar wie weet wat hij achteraf allemaal voor verhalen ophangt...

Bedankt voor jullie antwoorden. Sorry voor het lange verhaal en de foutjes die er vast wel in staan.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

52 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik herhaal het nog maar eens: de aangewezen instantie in dit soort zaken is de VvE.

MissLoute heeft het al vaker geschreven: de stappen bij de VvE leveren niets op. Ik ben geen voorstander van een klacht — lees de eerdere posts maar even terug. Een klacht was slechts een van de voorgestelde opties. Het belangrijkste is om vooruitgang te boeken, dus laten we de boel samenvatten... Aan de andere kant kunnen we nutteloze zaken beter laten voor wat ze zijn; je kunt immers beter problemen voorkomen dan ze opzoeken. Het is aan MissLoute om alles op een rijtje te zetten en de oplossing te kiezen die het beste bij haar past. Ik vond het een fijne discussie over dit onderwerp. Ik wens jullie allemaal een fijne avond, ik ga nu zelf offline. @MissLoute, je vindt de oplossing vast wel, en ook een fijne avond voor Ares. :-)

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

, de ander dwingt een abnormale manier van doen af waar je je dan ook nog eens aan moet aanpassen.

Ik wil even jouw zin benadrukken (in je reactie op Rudy). Ik zit in precies dezelfde situatie: ik moet me aanpassen aan de abnormale situatie dat die loslopende hond Arès elke keer komt uitdagen als we elkaar tegenkomen, terwijl de eigenaar zijn hond op dat moment totaal niet onder controle heeft... Geen halsband, geen riem, niks. Soms maakt het me niet uit, maar op andere dagen heb ik gewoon geen zin in dat gedoe met een hond die niet is aangelijnd.

===> Rudy

We praten gewoon met de buurman, we groeten elkaar en geven elkaar zelfs een kus, er is geen ruzie en daar heb ik ook helemaal geen zin in... Maar hij wil van niks weten. Mijn vriend heeft al tegen hem gezegd dat hij zijn hond toch echt aan de lijn zou moeten houden (wat hij vroeger trouwens wel deed).

Een maand of twee geleden heb ik hem nog eens hetzelfde gezegd: dat hij zijn hond misschien toch moet vastmaken om te voorkomen dat het een chaos wordt als die twee elkaar ontmoeten, zodat we allebei onze eigen hond weg kunnen halen... Hij antwoordde dat hij zijn hond niet aanlijnt omdat de halsband haar wurgt... Ik vertelde hem dat er andere oplossingen zijn, zoals een hondentuigje, en liet hem zien dat Arès er ook juist een draagt. Hij hield zich van de domme en liep weg... De situatie is nog steeds hetzelfde.

Want zelfs aan de lijn was het een enorme bende tussen die twee (toen hij haar nog wel vastmaakte). Het is niet vals hoor, het is gewoon spel, maar als iedereen is aangelijnd en ieder zijn eigen kant op kan gaan, zouden er veel minder problemen zijn. Vanmorgen liep die hond weer achter Arès aan om hem te sarren; ze stond midden op de weg in een bocht op de parkeerplaats. Ik was zelf bijna gevallen en dat was niet de eerste keer. Eigenlijk komt het erop neer dat het hem niets kan schelen als ik mijn eigen hond pijn moet doen om uit die rotzooi te komen... Dat is tenminste wat ik uit zijn houding opmaak.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De politie vermijden, dat is duidelijk. De buurman uitnodigen voor een bakkie zonder op het jaarlijkse burenfeest te wachten... eh, nou, geen van beide. En ik ben van nature best soepel (speels, dat klopt, maar in sommige gevallen word je gewoon voor gek gezet als je te geduldig blijft...). Bij die meneer dringt het besef maar niet door, en de communicatie is zinloos, zoals @MissLoute al zegt. Hem 20 cm van de grond tegen de muur aan drukken, dat zou hem waarschijnlijk wel iets zeggen. In deze situatie zijn er twee oplossingen: de politie of een paar goede maten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik geef het toe, het is net een schoolplein... je maar aanpassen aan iemand die denkt dat hij de enige op de wereld is, hij hangt gewoon de lolbroek uit... Geen probleem, we moeten blijkbaar weer het risico lopen om voor anderen op te draaien; die ander vertoont abnormaal gedrag en daar zou jij je dan ook nog eens aan moeten aanpassen.

Ik denk dat er echt wel andere manieren zijn om dit probleem op te lossen. Of het nu gaat om dreigementen of de politie inschakelen, zoals ik ergens las, dat lijkt me nogal overdreven. Misschien kun je beginnen door de buurman eens uit te nodigen voor een bakkie koffie en van de gelegenheid gebruikmaken om het probleem en je zorgen over zijn hondje uit te leggen. Dat zou al genoeg kunnen zijn om het op te lossen. Het is het proberen waard, wat vinden jullie ervan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik geef het toe, het is net een kleuterklas... je moeten aanpassen aan iemand die denkt dat de wereld alleen om hem draait, hij hangt gewoon de lolbroek uit. Geen probleem hoor, we moeten blijkbaar weer het risico lopen om voor anderen op te draaien; die ander vertoont bizar gedrag en daar zou je je dan ook nog eens aan moeten aanpassen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

of je stuurt een paar gemaskerde gasten van 1m85 op hem af om hem te bedreigen... Hé pannenkoek, je gaat je hond aan de lijn uitlaten, anders heb je een probleem voor je het weet.

Wat is dit voor advies van het niveau schoolplein?

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Ja, honden horen inderdaad op een veilige plek los te lopen, maar er is hier helemaal geen veilige plek (omheind). Zodra je het gebouw uitstapt, sta je direct op de parkeerplaats.

Ik heb ook recht op mijn rust. Ik heb rugklachten (zoals ik al in mijn topic schreef) en vanochtend viel ik bijna door al dat gedoe. Dit is echt niet normaal, hij was totaal niet in staat om zijn hond onder controle te houden.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn sint-bernard van destijds van 60 kg tegenover een chihuahua van 1,5 kg... Nou, die werd dus echt even flink op z'n nummer gezet...

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Ja, honden horen op een veilige plek los te lopen, maar er is hier nergens een veilige plek (omheind). Zodra je het gebouw uitstapt, sta je direct op de parkeerplaats.

Ik heb ook recht op mijn rust. Ik heb rugklachten (zoals ik al in mijn topic schreef) en vanochtend viel ik bijna door al dat gedoe. Dit is echt niet normaal, hij kon zijn hond totaal niet onder controle houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja *****, dat is nou precies het probleem. In een vergelijkbare situatie zou ik geen aangifte doen, maar ik zou wel een oplossing hebben gevonden. Het gaat er niet om pessimistisch te zijn door van het ergste uit te gaan, maar gewoon om jezelf te beschermen en over de gevolgen na te denken... van tevoren.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 52

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!