Hond niet aangelijnd in het gebouw, wat zijn mijn rechten?

Missloute
Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Mijn probleem is dit: er is een buurman in mijn gebouw die zijn hondje nooit aan de lijn houdt. Het is zo'n 'pocket-hondje' (sorry voor de term, maar ik weet het ras niet precies). Om je een idee te geven van het formaat: ze weegt nog geen 2 kg (ongeveer de grootte van een Chihuahua), misschien een Dwergpinscher. Zelf heb ik een Golden Retriever van bijna 12 maanden en 31,6 kg.

Dus, terug naar het probleem: of het nu buiten is of in de gemeenschappelijke ruimtes, die hond is niet aangelijnd. Mijn hond trekt als een gek omdat hij wil gaan spelen.

Het probleem is dat die hond overal tussendoor schiet en rondrent, wat mijn hond (die wel vastzit) enorm opwindt.

Wanneer we elkaar tegenkomen in de gangen, of gewoon zomaar 's ochtends als hij terugkomt en ik naar buiten ga... Omdat ik nog niet helemaal wakker was, zag ik ze vanmorgen niet door de ruit bij het naar buiten gaan. Het was weer een complete 'chaos': mijn hond die trekt om met dat hondje te spelen, dat beestje dat alle kanten op vliegt en ik die bijna weer op de grond lag en mijn eigen hond bijna losliet.

Ik heb hem twee maanden geleden al eens vriendelijk gezegd dat het goed zou zijn om zijn hond aan te lijnen en hij antwoordde: "Nee, anders stikt ze in haar halsband." 🤪 ... Er zijn toch ook andere manieren om een hond vast te houden? Dat heb ik hem ook gezegd, maar hij liep weg en hield zich van de domme...

Het gebeurt wel eens dat ik de lift uitkom met mijn hond terwijl de buurman bij de brievenbussen staat (binnen in het gebouw) met zijn hondje los. Dan is het echt anarchie: ik probeer mijn hond in bedwang te houden, maar hij kan de zijne totaal niet controleren in zo'n kleine ruimte.

Als hij naar buiten gaat, heeft dat hondje niet eens een halsband om. De baas loopt met zijn handen in zijn zakken, zelfs geen riem bij de hand om haar eventueel aan te lijnen. Er is geen enkele vorm van aanlijning. 🙅

Ik heb de verhuurder al vaker gewaarschuwd (althans, mijn partner heeft dat gedaan). Vanmorgen om 10:30 uur ga ik naar het spreekuur van de klantbeheerder die over mijn gebouw gaat om mijn beklag te doen. 😠

Maar wat zijn mijn rechten? Ik ben het echt zat. Ik ben bijna gevallen en ik heb al rugproblemen (zware spit na een val, wat hier trouwens niets mee te maken had, mijn enkel vond een gat in het gras niet zo leuk) met een ischias-zenuw die opspeelt. Ik heb al twee series ontstekingsremmende spuiten gehad. Als ik weer val, lig ik misschien wel aan bed gekluisterd. Op een dag gaat er iets gebeuren: of ik kan die van mij niet meer houden (terwijl hij wel aan de lijn zit), of ik lig op de grond, of mijn hond geeft dat kleine hondje een tik met zijn poot en bezeert haar. Ik weet dat hij dan fout zit, maar wie weet wat hij achteraf allemaal voor verhalen ophangt...

Bedankt voor jullie antwoorden. Sorry voor het lange verhaal en de foutjes die er vast wel in staan.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

52 antwoorden
Sorteren op:
  • Missloute
    Rapporteren

Vervolg op het antwoord voor Istiva1

Maar mijn hond zit wel gewoon vast. Als ik niet wil dat hij naar bepaalde mensen of andere honden toe gaat, dan blijft de mijne gewoon bij mij. Hij loopt niet te dwalen en gaat niet rondrennen om anderen lastig te vallen...

De hond van die buurman komt de mijne wel lastigvallen, net als een andere hond uit de buurt bij een andere ingang. Die border collie lag ineens buiten onder mijn hond en de mijne gaf hem wat speelse tikjes met zijn poot. Die vrouw stond zes meter verderop te roepen, maar die hond trok zich er niks van aan. Ondertussen werd ik persoonlijk aangevallen door die vrouw, die niet eens haar luie gat bewoog om hem te komen halen. Resultaat: de mijne heeft zijn behoefte maar half gedaan, we zijn naar binnen gegaan met de tranen in mijn ogen en ik ben niet meer naar buiten gegaan totdat mijn vriend terug was van zijn werk... (Drie of vier weken geleden is de klantbeheerder hier meteen over ingelicht door mijn vriend, maar die kon het toen al niks schelen).

Ik zoek geen medelijden, verre van dat, ik wil het alleen even verduidelijken.

Oh ja, en ik – ja, IK – heb al eens de fout gemaakt door mijn hond los te laten om hem te leren komen achter mijn gebouw BUITEN. Hij was toen 4 maanden (dat was ook het moment dat ze deden alsof mijn hond een 'gevaarlijk ras' was)... Hij rook de hond van een andere vrouw en ik kreeg de volle laag van haar en haar dochter, die op dat moment aan het werk was (zij is de schoonmaakster van het gebouw en kwam zich ermee bemoeien). Dat was ook het moment dat de klantbeheerder mijn vriend belde om te zeggen dat mijn hond niet aangelijnd was en dat hij ervandoor was gegaan... Ik heb duizendmaal mijn excuses aangeboden aan die vrouw omdat mijn hond naar haar toe ging, maar ze gingen met z’n tweeën tegen me tekeer. Ik ben toen weer huilend naar huis gegaan...

En dan die klantbeheerder die mijn partner belt om hem op de regels te wijzen en zegt dat de hond een muilkorf om moet, omdat die twee vrouwen zijn gaan klagen en een hoop onzin hebben verteld... Arès groeide als kool en een grote hond zinde ze blijkbaar niet, terwijl diezelfde vrouwen hem twee maanden daarvoor nog zaten te knuffelen. Ik heb heel goed begrepen dat ik fout zat. Ik geef het die ENE kleine keer toe.

Maar mijn hond had wel gewoon zijn halsband om en ik had de riem in mijn hand...

Ik moet mijn hond aan de lijn houden en mag niemand tot last zijn... maar anderen mogen ons wel lastigvallen met honden die niet vastzitten, zonder halsband of riem en met de handen in hun zakken? Zonder even 'sorry' te zeggen? En dan moet ík degene zijn die mijn hond, die wél netjes vastzit, in bedwang houdt?

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Dus omdat jij je hond niet onder controle hebt, moet je buurman de zijne maar aanlijnen?

Mijn hond loopt misschien niet keurig 'volg' zoals we hem eigenlijk zouden moeten leren en wat we ook echt proberen... Misschien ligt het probleem niet eens bij de hond, maar lopen wij gewoon te langzaam 😯

Ik houd mijn hond echt wel vast hoor, ik heb de riem nog nooit losgelaten... Misschien moeten we het omdraaien en moet de hond ons aan de lijn houden. Zou dat het probleem oplossen? Dan is hij tenminste druk met ons uitlaten.

Ik heb een jonge hond die over 4 dagen 1 jaar wordt; buiten is het echt een stuiterbal. Ik vraag me trouwens af of het wel echt een hond is... Wij denken zelf een kruising tussen een draak (hij spuugt nog net geen vuur, maar dat komt vast nog wel) en een kangoeroe (soms rent hij niet eens, maar springt hij al rennend in het rond)….

En ja, ik heb nog geen hond die als een standbeeld stilstaat, en dat wil ik ook helemaal niet...

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Je hebt verschillende opties:

- Je hond met de andere laten spelen

Het is niet dat ik niet wil. Maar er zijn van die momenten, zoals 's ochtends vroeg, dat je gewoon rustig het eerste plasrondje met je hond wilt doen, terwijl je nog half aangekleed bent: een trui over je pyjama, spijkerbroek, sokken... en dan besef je in de lift dat je je haar niet hebt gedaan, dus zet je je capuchon maar op... Terwijl je maag knort om een glas jus d'orange... Of gewoon rustig je appartement uitlopen en gaan wandelen zonder dat er een klein teefje alle kanten op rent waardoor je niet weg kunt komen...

Maar ik moest wel lachen om je oplossingen lol

==> estival

Ik antwoord je zo, ik moet even een tekstverwerker gebruiken omdat mijn antivirus vervelend doet en alles anders gewist wordt.

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

- Je hond met de andere laten spelen

Het is niet dat ik niet wil. Maar er zijn van die momenten, zoals 's ochtends vroeg, dat je gewoon rustig het eerste plasrondje met je hond wilt doen, terwijl je nog half aangekleed bent: een trui over je pyjama, spijkerbroek, sokken... en dan besef je in de lift dat je je haar niet hebt gedaan, dus zet je je capuchon maar op... Terwijl je maag knort om een glas jus d'orange... Of gewoon rustig je appartement uitlopen en gaan wandelen zonder dat er een klein teefje alle kanten op rent waardoor je niet weg kunt komen...

Maar ik moest wel lachen om je oplossingen lol

==> estival

Ik antwoord je zo, ik moet even een tekstverwerker gebruiken omdat mijn antivirus vervelend doet en alles anders gewist wordt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dus omdat jij je hond niet onder controle kunt houden, zou je buurman de zijne aan de lijn moeten doen?

Je hond niet onder controle kunnen houden?

Je maakt een grapje, hoop ik 😔!

De loslopende hond van de buurman komt die van hem opjutten door tussen zijn poten door of om hem heen te rennen. Dan is het natuurlijk hartstikke lastig om je eigen hond van 30 kg in bedwang te houden als die wil spelen.

Ik heb zelf een husky die heel goed luistert aan de lijn, maar als er een loslopende hond om haar poten heen rent, wil mijn hond natuurlijk ook meedoen.

We moeten hier misschien niet de verkeerde als "slachtoffer" aanwijzen. Als de eigenaar van de loslopende hond hem niet kan laten luisteren, moet hij hem gewoon aanlijnen, punt uit.

Een loslopende hond hoort andere honden niet lastig te vallen. Dat noem je fatsoen en respect voor een ander.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dus omdat jij je hond niet onder controle hebt, zou je buurman de zijne moeten aanlijnen?

Vertaald Frans
    Le Saint-Paul
    Le saint-paul Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

- Je hond gewoon met de andere laten spelen.

- De geniepige aanpak: zodra je die andere hond ziet aankomen, begin je te schreeuwen: "HEEE, WEGWEZEN! HELP!" Op een gegeven moment worden de buren dat zo zat dat ze hun appartement uitkomen om te kijken wat er aan de hand is. Dan doe je net alsof je de grootste moeite hebt om je hond in bedwang te houden. In theorie zou iemand die andere hond dan moeten aanlijnen of opsluiten, zodat jij de controle terugkrijgt en op een koninklijke manier je weg kunt vervolgen met je hond netjes aan de voet.

- Je inschrijven bij de sportschool voor enoooorme spierballen, zodat je je hond zonder moeite kunt houden.

- Als je naar buiten gaat, zoek je dat kleine hondje op en bind je hem vast aan een muur of paal. Pas na de wandeling, als je eigen hond weer binnen is, maak je hem weer los.

- De eigenaar op een agressieve toon vertellen dat hij zijn hond bij zich moet houden. Hij zal merken dat je echt pissig bent en bang worden, dus dan houdt hij zijn hond voortaan wel bij zich.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, stel je de spelletjes van Arès en de hond van de buren eens voor... Wat een gezeur dat zou geven onder de klagers. Wat een geduld heb je, MissLoute!

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Hoi!

Nou, even een update: ik heb het er gisteravond met mijn man over gehad toen hij thuiskwam van z'n werk. Hij was echt totaal niet te spreken over wat er gisterochtend is gebeurd met de buurman en over het feit dat ik bijna onderuit ging, terwijl de klantbeheerder er gewoon niks mee doet.

Hij heeft het nummer van de leidinggevende van de klantbeheerder, dus we gaan het hogerop zoeken en direct een afspraak met hem maken. Er waren namelijk al eerder mensen die over Arès hadden geklaagd. De klantbeheerder belde ons toen op om te zeggen dat ik Arès buiten een muilkorf om moest doen tijdens het wandelen toen hij pas 4 maanden oud was, omdat hij zo’n 'enorm grote hond' was ^^ en dat dat de wet was (mensen hadden geklaagd dat hij geen muilkorf droeg en dat hij niet klein bleef)... Maar Arès is een Golden, hij valt niet onder de risicohonden en we zijn dus helemaal niet verplicht om hem een muilkorf om te doen...

En aangezien we nu gewoon vragen of honden in het gebouw aan de lijn kunnen (wat volkomen terecht is) en zij niks wil doen, maar ons wel voor elk wissewasje weet te bellen, stappen we nu direct naar haar leidinggevende...

Vertaald Frans
    Missloute
    Rapporteren

Ja, ik ben vanochtend meteen naar de beheerder gestapt. Ik ben direct naar de klantbeheerder gegaan tijdens haar spreekuur, maar ze zei alleen dat ze er een notitie van zou maken... Het boeit haar eigenlijk helemaal niks. We zullen wel zien of er echt een bericht komt, ik geloof niet eens dat ze de naam van de eigenaar van de hond heeft genoteerd om hem direct te bellen, dus tja... Ze krabbelde wat in haar schriftje, geen idee wat. Volgens mij wilde ze gewoon liever haar boek lezen. De volgende keer stuur ik denk ik maar direct een aangetekende brief naar het kantoor.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 52

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!