Hond die tegen de voordeur opspringt

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn partner en ik hebben een Amerikaanse Akita van anderhalf jaar oud. Eigenlijk gaat alles hartstikke goed, behalve wanneer we thuiskomen. Onze hond is dan zo dolenthousiast om ons weer te zien dat hij tegen de voordeur opspringt en eraan krabt zodra hij ons hoort aankomen.

Wat kunnen we hieraan doen?

Hij vertoont dit gedrag zelfs als een van ons maar 5 minuutjes weg is om het vuilnis buiten te zetten. Daarna blijft hij wel 10 minuten lang tegen je opspringen, wat behoorlijk pijn doet aangezien hij 45 kg weegt.

Nog een ander probleempje: hij blaft zodra er iemand het appartementencomplex binnenkomt of op onze deur klopt. Hij blaft niet lang, maar het is toch vervelend.

Wat kunnen we het beste doen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Dus ik moet gewoon blijven wachten tot ze gaat zitten voordat ik de deur opendoe en haar daarna een beloning geven?

Klopt helemaal, je moet haar echt geduld aanleren. Het heeft geen zin om je druk te maken, ook al is het soms bloedirritant... Aarzel ook niet om dit ook te oefenen op momenten dat ze niet tegen de deur aan het springen is; 5 minuutjes per dag is al genoeg...

Je kunt haar zelfs vragen om te gaan zitten, dan de deur opendoen en haar zittend laten wachten voordat je haar met een vast commando laat gaan. Wissel dit af en toe af met wat "fopjes" (bijvoorbeeld: de deur weer dichtdoen, haar belonen voor haar rust, en weer verdergaan met waar je mee bezig was / naar buiten gaan en de hond binnen laten, even wachten, weer naar binnen komen en afhankelijk van haar reactie belonen als ze rustig is gebleven. Is dat niet het geval? Wacht dan rustig af en vraag haar om te zitten voor de deur voordat je haar prijst). Het kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen, maar het versterkt de band en zorgt dat je hond echt beter naar je luistert!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dus ik moet gewoon blijven wachten tot ze gaat zitten voordat ik opendoe en haar daarna een beloning geven?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde probleem. Ik woon op het platteland en echt een ramp: ik heb een oude houten deur met ruitjes...

Het resultaat: een smerige deur, maar vooral al drie ruitjes gesneuveld in minder dan een jaar. Naast het risico op verwondingen ben ik het ook spuugzat om die ruiten steeds te vervangen 🙄

De enige oplossing die min of meer werkt: ik wacht tot mijn hond rustig zit voordat ik de deur openmaak. Het begint eindelijk tot hem door te dringen, maar het gaat nog niet vanzelf...

Bouw een ritueel op bij je thuiskomst: negeer de hond en vraag hem pas om te gaan zitten als hij gekalmeerd is. Beloon hem dan met een aai, een koekje of een vriendelijk woordje.

Het enige wat je hond wil is jouw aandacht en dat je volledig beschikbaar bent wanneer hij dat vraagt. Draai de rollen om; hoe sneller hij begrijpt dat zijn opdringerige gedrag de communicatie juist blokkeert, hoe sneller hij rustig zal worden om van jou te krijgen wat hij nu nog als zijn goed recht beschouwt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb het al geprobeerd, ze wordt dan rustig en dan doe ik voor haar open, maar elke keer begint het weer van voor af aan.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik zou zeggen: doe gewoon niks als ze tegen de deur opspringt en wacht tot ze het opgeeft voordat je de deur voor haar opendoet. Daarnaast kun je haar elke keer laten zitten voordat je naar binnen gaat. Ze zou dan de link moeten leggen: zitten voor de deur = de deur gaat open, springen = er gebeurt niks.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi! Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb een Golden Retriever van 2,5 jaar oud, een teefje. Het probleem is dat als ik haar in de tuin laat en mevrouw weer naar binnen wil, ze tegen de deur opspringt om dit duidelijk te maken. Met slecht weer maakt ze dus de hele deur en de bakstenen omlijsting vies. Op dit moment is het nog niet zo’n ramp omdat we in een huurhuis zitten, maar we hebben net een huis gekocht dat we helemaal gaan renoveren. Straks is alles dus nieuw, en als ze dit in het nieuwe huis ook gaat doen, wordt het echt een groot probleem. Heeft iemand tips voor mij om haar dit af te leren? Dat zou echt super zijn!
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoe vaak per dag laat je je hond uit en hoe lang in totaal per 24 uur? Bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel normaal hoor, want het is een teken dat hij blij is dat je weer terug bent. Is het een gewoonte, doet hij dit vaker??

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel normaal hoor, want het is een teken dat hij blij is dat je weer terug bent. Is het een gewoonte, doet hij dit vaker??

Vertaald Frans
    Dreambird8
    Dreambird8 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, je moet het echt koste wat het kost vermijden om hem aandacht te geven wanneer je thuiskomt. Negeer hem, ook al is het lastig, en besteed pas aandacht aan hem zodra hij echt rustig is. Wanneer hij kalm is, is het aan JOU om naar hem toe te gaan en niet aan hem om naar jou te komen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!