Hoe houd je haar bezig na de sterilisatie?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Mijn kleine Maya, een Labrador-kruising van 7 maanden en een echte brok energie, is dinsdag geopereerd. De dierenarts zei natuurlijk dat ze rust nodig heeft en dat we de uitlaatbeurten moeten beperken tot alleen het hoognodige tot de controleafspraak vanmiddag. Daarna mag ik een weekje weer aan de lijn gaan wandelen voordat we weer echt lange wandelingen kunnen maken zonder riem, zodat ze weer lekker kan uitrazen.

Ze is supergoed hersteld van de operatie. De volgende dag was ze alweer klaar om overal rond te huppelen en rende ze door het hele huis... Ze heeft enorm veel energie, dus het is echt lastig om haar rustig te houden! Ze vindt het vreselijk om de hele dag binnen te zitten. Ik probeer wel rustig met haar te spelen, maar ze is normaal gesproken een wandeling van een half uur 's ochtends (aan de lijn) en een uur door de velden aan het eind van de middag gewend. Nu mag ze alleen maar even de tuin in voor een plasje...

Hebben jullie tips om haar toch een beetje moe te krijgen, op een rustige manier natuurlijk, totdat we weer lange wandelingen kunnen gaan maken?

Het doet me echt pijn om haar zo bij de deur te zien staan wachten in de hoop dat we gaan wandelen... Het is bovendien een echte zenuwenlijder; ze kan geen moment stilzitten als ze haar dagelijkse wandelingen niet krijgt en ze laat haar ongenoegen merken door kattenkwaad uit te halen...

Daarnaast helpt de onderbuurvrouw ook niet echt mee; ze kan het niet meer verdragen om haar door het huis te horen rennen, dus ik ben voor een paar dagen naar mijn moeder gegaan.

Als jullie ideeën of technieken hebben om haar al die overtollige energie kwijt te laten raken, hoor ik het heel graag! 😁

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi!

We kunnen sinds een paar dagen weer lekker gaan wandelen, wat een opluchting voor Maya!

De dierenarts zei dat ik haar tijdens de wandelingen heel even los mag laten, ze rent echt als een dolle alle kanten op!

Toch lijkt ze nog steeds behoorlijk gefrustreerd! Ik denk dat het door het verband komt. Soms gromt ze naar zichzelf en schuurt ze tegen alles aan wat ze maar kan vinden (randen van meubels, hoeken van de muur...) die arme schat is dat verband echt helemaal zat!

Gisteravond heb ik anderhalf uur met haar gewandeld, bovenop haar ochtendwandeling van 30 minuten (plus wat training en spelletjes). Ik heb haar even losgelaten zodat ze lekker kon uitrazen, in de hoop dat ze moe zou worden en zou stoppen met grommen naar zichzelf, maar helaas!

Ze barstte van de energie en bleef maar tegen zichzelf tekeergaan...

Maandagmiddag heeft ze een afspraak om EINDELIJK het verband eraf te halen! Hebben jullie nog tips of trucjes om haar tot maandag een beetje te kalmeren?

Ik heb het gevoel dat ik niks kan doen om haar te helpen, die arme schat...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Aan knuffels heeft ze geen gebrek 😋

Ik heb juist deze periode gekozen voor de operatie, omdat ik nu wat meer tijd heb.

Wat speeltjes betreft: ze heeft al een Kong waar ze dol op is en een soort Pipolino, en nog een heleboel andere piepspeeltjes. Ze heeft ook van die lange die ze alle kanten op kan schudden, sommige gevuld met een soort plastic (ook van het merk Kong trouwens) en sommige echt om op te kauwen. En wat die kluiven betreft, die gaan momenteel niet lang mee, ook al koop ik best stevige exemplaren.

Normaal gesproken heeft ze superveel energie die ze kwijt kan met trainingen in huis, spelletjes, maar vooral met de wandelingen. Ik denk dat ze dat nu echt het meeste mist.

Het arme ding loopt maar wat rondjes in huis en zit er een beetje depressief bij voor de schuifpui...

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi Maroune,

De herstelperiode na een operatie kan bij een hond soms best lang duren en het is vaak lastig om rustige activiteiten te bedenken. Hier zijn een paar ideeën die je kunt gebruiken om je hond tijdens deze periode lekker bezig te houden.

Om te beginnen kun je haar wat meer aandacht geven dan voor de ingreep; lekker knuffelen en dicht bij haar zijn, zolang je er maar voor zorgt dat ze rustig blijft.

Er zijn bepaalde speeltjes waarmee je hond de verveling kan tegengaan, zoals de bekende "KONG"-speeltjes die je gewoon in de winkel kunt vinden. Dit zijn speeltjes waar je voer in stopt (bijvoorbeeld brokjes die je prakt met wat water en dan invriest in de Kong, speciale koekjes, of wat natvoer) en je hond moet dan echt haar best doen om het lekkers eruit te krijgen.

In dezelfde categorie heb je de "Pipolino". Dit is een speeltje met gaten waar je de brokjes in doet; je hond moet het speeltje vervolgens rondrollen zodat de brokjes op de grond vallen. Je kunt ook kiezen voor verschillende soorten kauwbotten, daar is je hond ook wel even zoet mee.

Er zijn op internet nog veel meer ideeën te vinden mochten deze tips niet helemaal zijn wat je zoekt.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

Maxime - Student diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) en projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, het studentenadviesbureau van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!