Hoe herken je of een hond gecastreerd is?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Mijn shih tzu is gecastreerd en toch heeft hij zijn ballen nog. Je moet even kijken of ze leeg zijn.
Vreemd asiel hoor, maar goed, ze redden tenminste honden, maar dat er nooit een dierenarts naar kijkt is echt niet serieus...
Goedenavond, bedankt voor jullie reacties. Jador heb ik uit een asiel gehaald, maar het is geen officieel gesubsidieerd asiel; het is opgezet door een paar weldoeners uit de buurt, ergens diep op het platteland... Omdat ze daar de middelen niet hebben, worden de honden niet gecastreerd, tenzij dat al was gedaan... De honden zien daar alleen een dierenarts in noodgevallen... de mijne heeft er in die 4 jaar in de kennel nooit één gezien. Ik weet dat het niet echt professioneel klinkt, maar ik wilde vrijwilligerswerk gaan doen in een asiel bij mij in de buurt en ik ben uiteindelijk gewoon aan deze oude hond gehecht geraakt, ook al zijn de omstandigheden daar verre van ideaal...
Maar goed, ik zie wel de contouren van de 'ballen' bij zijn kontje, maar het lijkt leeg. Ik ga even voelen als hij zo weer uit de tuin komt... lol
Volgens mij is het voordeel van een vasectomie juist dat het omkeerbaar is, toch?
Door zo'n implantaat worden de testikels ook kleiner. Ik weet alleen niet of dat bij alle honden het geval is.
Als je hem bij het asiel hebt geadopteerd, is deze ingreep normaal gesproken verplicht. Heb je je adoptiecontract en/of zijn vaccinatieboekje al goed nagekeken?
Let op, een hond kan zijn balletjes nog gewoon hebben terwijl ze eigenlijk 'leeg' zijn, dat is een vasectomie:
- dit houdt in dat de zaadleider (het kanaal dat de zaadcellen van de teelbal naar de prostaat vervoert) wordt afgebonden of doorgesneden.
Hoewel deze techniek de hond onvruchtbaar maakt (omdat zijn sperma geen zaadcellen meer bevat), verandert het niets aan het feit dat hij onder invloed van zijn hormonen blijft staan.
Dat is onder andere waarom ik zei: "Als je het op het oog niet zeker weet...". Natuurlijk hoef je er niet aan te zitten als het zo al duidelijk te zien is.
Die van mij had echt hele kleine balletjes, het leek wel of er alleen maar vel zat (en niks erin!). Het was een jachthond, net iets groter dan een beagle.
Dat zag je heel makkelijk, je hoefde niet eens te voelen.
Nou, ik heb misschien wel een antwoord, maar dan moet je je waardigheid maar even opzij zetten XD
Als je het zo op het oog niet zeker weet of je hond gecastreerd is, tja... dan moet je maar gewoon even "voelen". Als je twee balletjes voelt, is hij nog intact. Voel je alleen maar wat huid? Dan heeft hij ze niet meer.
Ja, je moet even kijken of hij ballen heeft 😁
9 reacties van 9