Grote bult op de rechterschouder van mijn hond

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zit in een zorgwekkende situatie en ik zou graag jullie mening horen, vooral die van professionals als die er zijn.

Mijn hond wordt over een maand 9 jaar, hij woont al zijn hele leven bij ons en heeft nooit echt gezondheidsproblemen gehad. Maar het begon allemaal begin maart toen ik merkte dat mijn hond gewond was aan zijn rechterpoot, tussen twee 'tenen' zeg maar; het bloedde en was ontstoken. Ik ben naar de dierenarts gegaan en die legde uit dat het een nodulus was (een soort bultje op de huid) die was ontstaan na een lichte verwonding. Hij kreeg toen voor een week antibiotica en cortison. De week daarna ben ik teruggegaan en ze vertelde me dat we nu moesten afwachten en dat het na verloop van tijd vanzelf wel weg zou gaan. Maar net toen alles leek te verbeteren, merkte ik dat mijn hond een grote bult had, bijna zo groot als een sinaasappel, bij zijn rechterschouder — dus aan dezelfde poot als die nodulus. Ik ben weer naar haar toe gegaan en toen zei ze dat er meerdere verklaringen konden zijn: een tumor, een abces, een hematoom, een lymfeklier, enz. Hij kreeg opnieuw cortison en de week erna was er volgens de dierenarts een lichte afname, maar persoonlijk zie ik geen verschil. Bovendien zag ik op foto's op mijn telefoon dat de bult er al zat in de week na de ontdekking van het eerste bultje, oftewel begin maart.

Kunnen jullie je mening geven? Heeft iemand dit al eens meegemaakt en zijn er hier misschien dierenartsen die me wat antwoorden kunnen geven?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Sowieso moet je elke afwijking of verdachte bult altijd laten weghalen en een biopsie laten doen! Mocht het in het ergste geval een kwaadaardige tumor zijn, dan geldt: hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op herstel. En als het goedaardig is, des te beter! Beter voorkomen dan genezen! Afgezien van wat kleine dingetjes gaan bultjes nooit vanzelf weg. Behalve natuurlijk als het om een bloeduitstorting of een insectenbeet gaat, etc....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sowieso moet je elke afwijking of verdachte bult altijd laten weghalen en een biopsie laten doen! Mocht het in het ergste geval een kwaadaardige tumor zijn, dan geldt: hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op herstel. En als het goedaardig is, des te beter! Beter voorkomen dan genezen! Afgezien van wat kleine dingetjes gaan bultjes nooit vanzelf weg. Behalve natuurlijk als het om een bloeduitstorting of een insectenbeet gaat, etc....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte zodra ik meer nieuws heb.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet die bult echt laten nakijken en laten analyseren... alleen een dierenarts kan dat tijdens een onderzoek goed beoordelen.

Zoals je dierenarts al zei, het kan echt van alles zijn... of helemaal niets. Een second opinion kan zeker nuttig zijn, ik zou precies hetzelfde doen.

De oorzaak moet gewoon gevonden worden. Ik word er echt moe van, van die dierenartsen die maar medicijnen voorschrijven zonder de bron van het probleem te kennen; ze proberen de boel te maskeren zonder verder te kijken.

Sterkte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Jador, ja inderdaad, de dierenarts heeft het er wel over gehad, maar ze wilde liever eerst kijken of de medicijnen zouden werken voordat ze een biopsie zou doen.

De bult is niet pijnlijk voor de hond, hij is vrij hard en erg beweeglijk. Als hij gaat liggen, verschuift het soms naar zijn nek.

Ik ga in ieder geval maandag een afspraak maken bij een andere dierenarts voor een second opinion en om die biopsie te laten doen, zodat we weten wat die bult precies is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mel1, dat weet ik, maar misschien heeft een dierenarts al eens eerder zo'n geval meegemaakt.

En we merkten die bult pas op toen hij al dit formaat had, niet eerder. Het zit namelijk niet op de huid maar eronder, bij de spieren, waardoor het pas te zien was toen het al een flinke omvang had.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hebben ze je geen biopt of echo voorgesteld? Want zonder verder onderzoek weet je natuurlijk niks...

Heeft je hond er pijn aan?

Alleen maar cortison geven is wel een beetje karig. Cortison maskeert de pijn en de symptomen, maar het geneest niks.

Ga naar een andere dierenarts voor een second opinion.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen enkele dierenarts hier op het forum gaat je een diagnose geven. Het kan van alles zijn, precies zoals je eigen dierenarts al zei. En je dierenarts heeft je hond tenminste echt gezien...

Ik heb echt geen idee wat het kan zijn, maar wat het ook is, het is er niet van de ene op de andere dag gekomen.

Ik vind het eerlijk gezegd lastig te begrijpen hoe je een bult 'ter grootte van een sinaasappel' op de schouder van je hond over het hoofd hebt kunnen zien ^^

Bij die van mij merk ik zelfs een klein pukkeltje meteen op, laat staan zoiets enorms...

Je hebt het nu pas ontdekt, maar gezien de grootte zit het er misschien al maanden. Als het een tumor is, groeit het meestal vrij langzaam, maar een abces wordt sneller groter.

Hoe dan ook, alleen je dierenarts kan je een diagnose geven.

Misschien is er een biopt nodig om erachter te komen wat die massa precies is.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!