Gaviscon geven, kan dat?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Inderdaad, pas goed op met zelfmedicatie.
Toch zijn er bepaalde medicijnen die je zonder zorgen kunt geven.
In dit geval beschrijf je helaas te weinig van de symptomen die je ziet.
Het kan namelijk om veel verschillende aandoeningen gaan. Eentje die bij honden best vaak voorkomt, is het galbraaksyndroom. Hierbij gaat de hond overgeven als de maag leeg is (meestal zo'n 3 uur na een maaltijd). Dit braaksel is vaak gelig van kleur en moet snel behandeld worden om complicaties (zoals maagzweren of slokdarmontsteking) te voorkomen.
Als het inderdaad om dit syndroom gaat, doe dan het volgende:
- Verdeel de maaltijden over de dag, zodat de maag nooit echt helemaal leeg is + geef een kleine maaltijd vlak voor het slapengaan, zodat hij de nacht goed doorkomt.
- Geef een maagzuurremmer: Gaviscon 25 mg/kg, 2 tot 4 keer per dag (dus ja, je kunt je hond gewoon Gaviscon geven!).
Blijft het braken ondanks dit alles langer dan 3 dagen duren, of zie je wat rood in het braaksel? Neem dan direct contact op met een dierenarts. Die kan dan bekijken of er schade is aan bijvoorbeeld de maag of de slokdarm.
Komen de symptomen van je hond niet overeen met dit syndroom? Ga dan ook zo snel mogelijk naar de dierenarts.
Neem in ieder geval geen onnodige risico's en wacht niet te lang af.
Tot snel op het forum!
Joachim
Ik wilde precies hetzelfde doen, maar gelukkig heb ik toch nog even advies gevraagd aan een dierenarts. Als je geen mogelijkheid hebt om te bellen, kun je altijd naar een stichting of de dierenbescherming gaan, of desnoods vraag je op straat of je iemands telefoon mag lenen. Als je echt van je dier houdt, dan vind je wel een manier!!!! Mijn hond is geopereerd aan een baarmoederontsteking (pyometra), een infectie die vaak voorkomt bij niet-gesteriliseerde teefjes tussen de 6 en 8 jaar. Nou, de symptomen waren niet mis: flink overgeven, niet willen eten en zwarte diarree. Na twee dagen heb ik haar opgepakt, ben ik de bus in gestapt en ben ik naar de dierenarts gegaan. Ik had geen cent te makken, maar dat maakte me niets uit!! De dierenarts gaf me wel een beetje op mijn kop, want hij zei dat ik haar direct had moeten brengen. Maar goed, gelukkig hebben ze haar gered en de behandeling bestond uit wat pillen... De dierenarts zei wel dat als ze nog zou overgeven, ik haar Smecta (werkzame stof: diosmectiet) mocht geven, maar wel met mate. Ik zeg dit omdat je soms denkt dat het niets is, maar het ene probleem kan het andere verbergen en je bent zelf niet altijd in staat of bevoegd om dat te herkennen. Daarom is het beter om advies te vragen aan een dierenarts. Mocht het na het bellen toch niets ernstigs blijken, dan kun je altijd nog een zakje Smecta geven, maar ga sowieso langs voor controle. Veel mensen maken hun dieren dood of ziek door zelf voor dierenarts te spelen. Als je echt van ze houdt: een belletje duurt maar twee minuten en het kan hun leven redden!!!
Ik moet er niet aan denken als wij zelf een van die pillen tegen vlooien en wormen zouden slikken... Ik denk dat we dan heel snel last van onze maag zouden krijgen.
Tja, je moet niet altijd geloven wat er op forums wordt geroepen, zeker niet als het gaat om medicijnen voor mensen...
Trouwens, ik zou zelf het risico niet nemen om het te geven, alleen maar omdat een vreemde op een forum 'ja' heeft gezegd. Wist je dat paracetamol een kat kan doden? En een heel doosje een hond van ongeveer 10 kilo? Wist je dat ontzettend veel mensen hun huisdieren op deze manier ziek maken of zelfs doden uit onwetendheid?
Helemaal eens met Lili, je bent niet zomaar een dierenarts!
Doe NOOIT aan zelfmedicatie!! Je moet meteen naar een dierenarts gaan of er op z'n minst eentje bellen.
Hoe bedoel je dat ze last heeft van reflux? Ham veroorzaakt geen problemen aan de lever, weet je zeker wat je hond precies mankeert?
8 reacties van 8