Ervaringen met Nutrivia Nature Plus
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Er zijn superveel merken, je moet echt even kijken wat bij jouw hond past: zijn smaak, zijn spijsvertering en zijn behoeften.
Als hij erg actief is, zoals fondant au chocolat al zei, kun je kijken naar brokken voor werkhonden.
Misschien heb ik het mis of stelt dat onderzoek niks voor, maar het schijnt dat te veel eiwitten net zo slecht is als te weinig (eigenlijk zoals met alles: de dosis bepaalt het gif).
Ik heb mijn twijfels bij graanvrij, maar veel honden doen het er prima op. Dus als die van jou Nutrivia (een Frans merk) lekker vindt en het goed lijkt te verteren, is er geen reden om te wisselen. Graanvrij betekent trouwens alleen maar dat de granen vervangen zijn door andere zetmeelbronnen, niet per se dat er meer vlees in zit (dat is een aanname die in het begin vaak wordt gemaakt). Sowieso hoor je over hondenvoeding de meest uiteenlopende dingen. Je hebt dierenartsen die pro-BARF zijn, anderen zijn er juist fel tegen, en datzelfde geldt voor granen.
Heel erg bedankt voor je reactie, heb je nog merken die je me kunt aanraden?
Hoi, ik raad je aan om eerder te kiezen voor brokken met granen dan voor graanvrij, of eventueel voor een variant met een laag graangehalte als je dat prettiger vindt. "Graanvrij" is namelijk een huidige hype die niet gebaseerd is op bewijs dat het daadwerkelijk voordelen biedt voor honden. Slechts een paar hondenrassen zijn echt gevoelig voor glutenintolerantie, zoals de Border Terriër en de Ierse Setter. Dat is bij jouw puppy dus niet het geval.
Bovendien zorgt "graanvrij" voer voor een toename van vetten en eiwitten in de voeding (je moet de andere voedingsstoffen immers verhogen als je de granen weglaat!). Te veel vet in de voeding kan op de lange termijn schade aan de alvleesklier veroorzaken. Een extreem hoog eiwitgehalte heeft ook geen nut voor het lichaam, omdat er een grens zit aan de opname van eiwitten; een deel van de eiwitten wordt dus gewoon verspild. Tot slot raakt het lichaam gewend aan "graanvrij", waardoor de darmflora van je hond erg gevoelig kan worden voor de kleinste verandering. Je hond loopt dan op de lange termijn risico op maag- en darmproblemen.
De beste tussenoplossing is daarom om te kiezen voor een brok met een "lager graangehalte" in plaats van volledig "graanvrij", of om gewoon te kiezen voor voer met een normaal graangehalte.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes,
Julie
3 reacties van 3