Hoi,
Ik kan het inderdaad bevestigen wat betreft RM, ik zit momenteel midden in deze nachtmerrie!
Een maand geleden hebben we een hondje geadopteerd dat echt superlief is voor ons, maar volgens de stichting kon ze goed met andere honden overweg. Helaas is ze in werkelijkheid extreem agressief naar teefjes. Ze had de hond van mijn schoonmoeder bijna de dierenarts in gejaagd als we niet waren tussengekomen: drie heftige aanvallen zonder ook maar te grommen of te blaffen, terwijl die andere hond juist superonderdanig was, ons aankeek en het gewoon over zich heen liet komen. Echt heel heftig allemaal! Gezien onze situatie — het hondje zou eigenlijk goed met honden moeten kunnen en af en toe bij mijn schoonmoeder of mijn ouders logeren (die ook een heel klein hondje hebben, maar daar heb ik de test niet eens mee aangedurfd) en andersom passen wij ook op hun honden, zo doen we dat bij ons in de familie — is het voor ons onmogelijk om dit kleintje te houden. (We hadden ook nog onze eigen kleine hond kunnen hebben die we afgelopen zomer zijn verloren).
Daarnaast was ze ook agressief naar mensen in huis, maar daar wilden we alles aan doen om dat met de tijd te verbeteren, ook al stond er in de advertentie "zeer sociaal". Goed, we weten dat ze tijd nodig hebben! Maar agressie naar andere honden managen en het risico lopen dat er eentje gewond raakt, dat is een serieus probleem. Zulke gevallen horen normaal gesproken in de advertentie te staan, zodat ze naar ervaren mensen gaan die weten waar ze aan beginnen en een bewuste keuze kunnen maken!
Nu sta ik dus op hun pagina voor een soort Facebook-tribunaal, omdat de stichting voor de herplaatsing alleen heeft opgeschreven: "reden: hond kan niet overweg met de hond van de schoonmoeder". Je kunt je wel voorstellen dat iedereen over me heen viel toen het zo werd verwoord! (Gelukkig tot nu toe geen persoonlijke aanvallen in privéberichten).
Ze hebben niet eens gevraagd hoe het met die andere hond gaat...
Nu zitten we dus met dit hondje waar we al aan gehecht zijn geraakt, maar ze moet weer weg en dat is vreselijk... we doen dit echt niet voor ons plezier... het is zwaar en ik ben zo verdrietig voor haar!
Dit is dus mijn nachtmerrie-ervaring met RM. In 95% van de gevallen gaat het goed (al vermoed ik dat er ook genoeg mensen zijn die flink aan het aanmodderen zijn), maar als het jou overkomt, verandert het mooie avontuur in een nachtmerrie!
Het is jammer voor die Roemeense honden, maar mijn moeder heeft een hond uit Spanje geadopteerd en veel vrienden hebben een Créole (zwerfhond uit de Antillen) en daar zijn nooit problemen mee!
Kijk, ik wil je niet ontmoedigen, maar pas echt goed op. Zeker als je kinderen, katten of honden hebt, moet je het zeker weten. Doe niet zoals ik door blind te vertrouwen, want voor je het weet ben jij de boosdoener... kies liever voor een hond in een gastgezin of bij een stichting waar de nazorg en begeleiding goed geregeld zijn. Daar is het een beetje een fabriek; ze kunnen onmogelijk het karakter van elke hond kennen en ze goed testen!