Het belangrijkste is volgens mij dat een kandidaat die bij een herplaatsingsstichting aanklopt, zelf ook echt in de 'reddingsmodus' zit en begrijpt wat daar allemaal bij komt kijken, wat helaas niet altijd het geval is.
En ook al ben ik zelf pas sinds kort actief als opvanggezin, ik heb al wel begrepen dat het briefen van adoptanten nooit een exacte wetenschap zal zijn en dat het simpelweg onmogelijk is om een 'geslaagde' adoptie 100% te garanderen, zelfs met de beste bedoelingen van de wereld. (Aangezien jullie geen handelaren zijn, is het trouwens ook niet jullie taak om wat dan ook te 'garanderen', maar het valt me op dat dit van de kant van de aanvragers vaak wel verwacht wordt)
Er spelen te veel factoren mee, waarvan sommige simpelweg niet in te schatten zijn.
We hadden onlangs op dit forum nog het geval van een jonge vrouw die voor het eerst een hond adopteerde en koos voor een volwassen hond met een enorme rugzak: extreem angstig en totaal niet gewend aan de wereld, waardoor hij in het begin zelfs het appartement niet uit durfde. Ik was echt onder de indruk van het optimisme van deze jonge vrouw; ze maakte er geen enkel probleem van en bedacht allerlei slimme trucjes voor de wenperiode. Ze had zelfs een soort 'mini-plasveldje' in huis aangelegd voor die eerste tijd.
Ze was super positief en deelde al snel goede berichten over de hond die steeds meer vertrouwen kreeg en nieuwsgieriger werd.
En dat leek voor haar al meer dan genoeg om gelukkig van te worden (de hond positief zien groeien), zonder dat ze een specifiek doel of resultaat voor ogen had. Hoewel ik zelf al verschillende honden heb gehad, had ik in haar situatie echt niet zo kalm kunnen blijven!
Zo zie je maar: iemand die voor het eerst een hond neemt, kan soms een bijzonder lastige adoptie tot een succes maken, terwijl anderen — of het nu hun eerste hond is of niet — in paniek raken en zich terugtrekken bij het minste of geringste onverwachte gedrag. Zelfs bij dingen die prima op te lossen zijn, zoals een beetje reactiviteit of wat kauwen uit stress.
Dat is van tevoren gewoon niet te voorspellen.
De stichting kan alleen uitgaan van de motivatie van de kandidaten op dat moment; ze kunnen de toekomst niet voorspellen.