Ervaringen gezocht: wie heeft er een hond uit Roemenië geadopteerd?

S
Sm21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar graag een hond adopteren. Eerst wilde ik naar een fokker gaan voor een puppy, maar de laatste tijd kwam ik verschillende stichtingen tegen die honden uit Roemenië redden en een nieuw baasje voor ze zoeken in Nederland. Mijn oog is nu gevallen op een puppy die in september 2017 is geboren. Als mijn adoptieaanvraag wordt goedgekeurd, zou hij rond 15 maart naar Nederland kunnen komen. Er wordt nog een kattentest gedaan zodra het dossier is geaccepteerd.

Het enige is dat de omheining van mijn tuin nog verhoogd moet worden voor zijn komst, en dat wordt qua tijd waarschijnlijk wel even krap. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hoog moet een hek eigenlijk zijn voor een hond die volwassen zo'n 20 kilo weegt?

Zijn er mensen op dit forum die via een stichting een Roemeense hond hebben geadopteerd? Hoe verliep de integratie bij jullie thuis? Hebben jullie katten? En zo ja, ging de eerste ontmoeting goed?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

86 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • B
    Barry21410 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Zou dat niet Mukitza zijn? Ik heb al eerder met ze te maken gehad en ik zeg je: het draait daar echt alleen maar om het geld.

Vertaald Frans
    B
    Barry21410 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het eens met Marinedmcl: er is een stichting die honden uit Roemenië haalt, echt verschrikkelijk! De dieren worden aan hun lot overgelaten en komen in een onmogelijke toestand aan (vies, stinkend, ziek of compleet uitgemergeld!). Bovendien liegen ze over de profielen (vooral over hun gedrag en hoe sociaal ze zijn, waardoor sommige net wilde dieren lijken), en dat is echt schandalig! Ik woon in de regio Parijs en ik ken meerdere mensen die daar een hond hebben geadopteerd, met een hoop ellende als gevolg! Om erachter te komen wie het zijn: het is de bekendste organisatie die je tegenkomt als je een hond uit Roemenië zoekt. Kortom, bij hen heb je of geluk en gaat alles goed, of je treft net de verkeerde en dan begint het gedoe pas echt.... 😠

Hoi,

Zou dat niet om MUKITZA gaan?

Vertaald Frans
    J
    Jennifer 7627 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, kunnen jullie me een stichting aanraden of juist afraden voor de adoptie van een Roemeense hond? Bedankt!

Vertaald Frans
    Vénus17
    Vénus17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Van'Do

Bedankt voor je uitgebreide verhaal dat zo'n nuchtere blik geeft op de realiteit van het reddingswerk bij stichtingen. Ik hoopte al dat je terug zou komen om wat meer uit te leggen over je werkzaamheden.

Dankjewel voor je enorme inzet voor de dieren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pablo'S

Ken je het schaakbordprobleem van Sissa? Als je je werk als fokker goed aanpakt, kun je over 20 jaar rekenen op honderdduizenden teven in je fokkerij.

Vertaald Frans
    V
    Van_do Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wil even verduidelijken dat onze stichting jaarlijks bijna duizend honden en katten steriliseert in Roemenië. Er loopt continu een sterilisatiecampagne bij onze partner-dierenarts, zodat eigenaren die het financieel wat minder breed hebben hun dieren gratis kunnen laten steriliseren.

Er is geen reden om 'Franse honden' tegenover 'Roemeense honden' te zetten. Voor ons kent dierenleed geen grenzen, net zoals menselijk leed dat ook niet heeft... Het belangrijkste is dat je een dier redt en adopteert, in plaats van er een te kopen. Of dat dier nu uit Frankrijk of Roemenië komt, is echt niet de essentie. We redden trouwens ook af en toe 'Franse' of 'Belgische' honden als we meldingen krijgen van verwaarlozing of achterlating. Zo hebben we deze maand bijvoorbeeld 3 kleine 'Franse' hondjes opgevangen van een oudere dame die naar het ziekenhuis moest en niet meer voor haar diertjes kon zorgen.

En nee @Kikaah, om op je vraag te antwoorden: onze honden nemen absoluut niet de plek in van 'Franse' honden die op een baasje wachten. Gezinnen die bij ons terechtkomen, zijn vaak al bij asielen in hun eigen buurt gaan kijken zonder daar een dier te vinden dat bij hen past. In Franse asielen zitten veel 'gevaarlijke' honden, kruisingen met Mechelse herders of andere grote honden, en maar heel weinig puppy's of kleine hondjes... Persoonlijk heb ik liever dat een gezin een Roemeense pup adopteert die op straat is geboren of in een dodingsstation is beland, dan dat ze een pup kopen bij een fokker of via een particulier... Dat is mijn mening, ik zeg niet dat het de beste is, maar het is wel hoe ik erin sta.

Daarnaast is het goed om te weten dat veel Franse asielen ons zelf hulp aanbieden om Roemeense honden op te vangen. Dat doen ze óf omdat ze gezinnen hebben voor wie ze geen passende hond in huis hebben, óf omdat ze op dat moment weinig honden hebben en er graag meer willen redden. We werken met verschillende van dit soort asielen samen.

Vertaald Frans
    Vénus17
    Rapporteren

Pablo's

Waarom begin je niet eens te kijken naar de wildfok onder je eigen neus, in Frankrijk?

Waarom zijn de Franse asielen nog steeds verplicht om teefjes te steriliseren voor adoptie? Dat is grappig genoeg precies dezelfde methode die je Roemenië verwijt... En dat terwijl sommige forumleden zo slim zijn en simpele oplossingen hebben voor alle andere landen ter wereld?

Vertaald Frans
    Vénus17
    Rapporteren

Kodiak

Je bent wel erg voortvarend plannen aan het maken voor een sterilisatie. Ik leen je wel een verrekijker om de teefjes te spotten en het nodige vangnet. Je moet echter zelf voor een chirurg zorgen, en voor het geld, in een land waar zelfs de weeshuizen niet aan de EU-standaarden voldoen.

Een kortere levensverwachting door verschillende ziektes

Zwerfhonden leven in omstandigheden waarin een goede gezondheid bijna onmogelijk is. Hierdoor zijn ze erg kwetsbaar voor de volgende ziektes:

Ziekte van Weil (Leptospirose): Dit is een ziekte die de nieren aantast en nierfalen veroorzaakt, wat dodelijk is voor het dier. Bovendien is het helaas een ziekte die op mensen kan overgaan.

Hondenziekte: Deze ziekte verspreidt zich tussen honden onderling en er is geen specifieke behandeling voor. Het tast zowel de spijsvertering als de luchtwegen aan.

Hondsdolheid (Rabiës): Deze ziekte is dodelijk en kan worden overgedragen op katten en mensen.

Vlooien en teken: Deze parasieten komen ontzettend veel voor bij zwerfhonden. Bovendien kunnen teken ziektes overbrengen, zoals de ziekte van Lyme.

Schurft: Dit is een ziekte die wordt veroorzaakt door een mijt. Het verslechtert de levenskwaliteit van de hond enorm en zorgt voor zeer ernstige huidproblemen.

De aanwezigheid van deze ziektes verkort de levensduur van honden drastisch. Het achterlaten van een hond is voor het dier eigenlijk een onherroepelijke stap richting de dood.

Hoe lang leeft een zwerfhond? - Een kortere levensverwachting door verschillende ziektes

Hoe lang leeft een zwerfhond?

Er is geen eenduidig antwoord op die vraag. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat een hond die op straat is geboren, niet eens volwassen wordt. Aan de andere kant kunnen volwassen honden die gedumpt zijn en het geluk hebben geadopteerd te worden door een fijn gezin, hun gezondheid weer helemaal terugkrijgen.

Soms leven zwerfhonden op een drukke plek waar ze makkelijker aan eten komen. In andere gevallen zorgt diezelfde situatie er juist voor dat het leven van de hond wordt verkort omdat hij wordt aangereden.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Venus17,

Ik heb een tijdje geleden voor de grap eens de berekening gemaakt over 20, 50 en 100 jaar en het resultaat was echt astronomisch.

Wel grappig, want ik weet natuurlijk ook wel dat een hond geen 100 jaar oud wordt.

Zie je, zelfs als die hond na 2 jaar doodgaat, gaat haar nageslacht niet allemaal tegelijk dood. Die blijven zich gewoon voortplanten en die pups krijgen ook weer pups die zich weer gaan voortplanten...

Dus ja, zo'n onderzoek is zeker relevant omdat je hiermee het aantal honden over een langere periode kunt extrapoleren.

Vertaald Frans
    Vénus17
    Rapporteren

Vénus17, ik denk dat Pablo'S simpelweg uitgaat van een wiskundige berekening van een meetkundige reeks. Reken de nakomelingen van één enkel zwerfteefje over tien jaar maar eens uit, dan heb je een idee van het aantal honden dat je dan niet hoeft af te maken of te laten adopteren.

Gelukkig maar dat je kunt rekenen. En heeft je glazen bol je verteld dat een onverzorgde straathond in dat soort landen de leeftijd van 10 jaar haalt? Wat een knap staaltje logica, ik ben echt onder de indruk.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 86

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer